Kiedy warto zdecydować się na garaż poniżej poziomu terenu?
Umieszczenie garażu poniżej poziomu terenu trzeba traktować jako ostateczność, gdy nie ma innej możliwości jego zlokalizowania. Takie usytuowanie stwarza bowiem wiele zagrożeń i niedogodności, których nawet przy starannym zaprojektowaniu i wykonaniu nie zawsze uda się uniknąć - choćby skutków bardzo intensywnych opadów.
Decydując się jednak na takie rozwiązanie musimy przede wszystkim sprawdzić jak duże będzie nachylenie zjazdu, gdyż to decyduje o możliwości garażowania dla konkretnego samochodu. Decydujące w tym względzie będzie określenie kątów tzw. natarcia i zejścia zależnego od wysokości prześwitu samochodu i zwisu przedniego i tylnego nadwozia (odległości od osi koła do przedniej lub tylnej krawędzi nadwozia).
Jeśli kąt nachylenia zjazdu będzie większy od kąta natarcia lub zejścia, to samochód będzie zahaczał o podłoże. W praktyce przyjmuje się, że dla większości samochodów kąt nachylenia nie powinien przekraczać 10 stopni. Typowym rodzajem nawierzchni dla zjazdów do garażu jest kostka betonowa, przy czym można zastosować elementy o zróżnicowanej grubości, dzięki czemu uzyska się nawierzchnie w formie tarki, co zwiększa przyczepność opon do podłoża.
Wjazd do garażu w piwnicy a oblodzenie nawierzchni
Natomiast zamontowanie ogrzewania przeciwoblodzeniowego nie zawsze gwarantuje usunięcie oblodzenia w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, szczególnie przy pasowym układzie kabli grzejnych. Podczas intensywnych opadów warstwa śniegu tworzy powłokę izolacyjną, co sprawia że śnieg topi się w szerszej strefie, ale po stopieniu i spadku temperatury woda może zamarzać pozostawiając tylko wąską strefę bez oblodzenia. Konieczne jest też podgrzewanie kanału odprowadzającego powstałą wodę i oczywiście zapewnienie jej odprowadzenia.
Moc kabli powinna wynosić 300-400 W/m2, przy czym sterowanie załączaniem ogrzewania ustawia się na temperaturę 2-3°C powyżej zera, aby z odpowiednim wyprzedzeniem nagrzać podłoże, co z kolei wiąże się z dużym zużyciem prądu. Tańsze w eksploatacji będzie zamontowanie kabli samoregulujących, które samoczynnie dostosowują moc grzewczą do temperatury otoczenia.
Redakcja BD
Na zdjęciu otwierającym: Decydując się na garaż zagłębiony poniżej poziomu terenu trzeba pomyśleć o jak najmniej stromym ukształtowaniu zjazdu, jego odwodnieniu, a najlepiej także instalacji przeciwoblodzeniowej (fot. Big Tor)