|
Zastąpienie starej rozwieranej bramy garażowej nowoczesną bramą podnoszoną, to nie tylko kwestia estetyki, ale również wygoda użytkowania. W garażu indywidualnym możemy zamontować bramę uchylną, segmentową otwieraną do góry lub rolowaną. Są one dostępne w wielu wymiarach i rodzajach wykończenia skrzydła. Dzięki temu możemy dobrać bramę pasującą do stylistyki budynku. Wybór zależy jednak nie tylko od naszego gustu i potrzeb funkcjonalnych, ale również od możliwości zamocowania konkretnej bramy. Nowe skrzydło Spośród dostępnych na rynku bram najczęściej wybieramy bramy uchylne, segmentowe górne lub roletowe. Warto wiedzieć, że są one produkowane nie tylko w wymiarach standardowych. Jeśli wjazd do naszego garażu ma nietypową wysokość czy szerokość, zamówmy bramę na wymiar. Bramy uchylne są dość tanie i można je montować w garażach, w których płaszczyzna sufitu jest niemal równa z nadprożem drzwiowym – np. po ociepleniu stropu w garażu. Produkowane są w dwóch wariantach – z prowadnicami górnymi lub bez nich. Przy podnoszeniu całe skrzydło unosi się do góry. Jego dolna krawędź zatacza łuk, wychodząc nieznacznie przed front garażu, nie można więc podjechać za blisko. Bramy segmentowe otwierają się w płaszczyźnie prowadnic, można więc podjechać do nich niemal na styk. Wewnątrz garażu konieczne jest zachowanie odstępu między sufitem a nadprożem; zależnie od wersji bramy jest to co najmniej 10-20 cm. Elementy płaszcza bramy segmentowej po otwarciu układają się płasko pod sufitem na prowadnicach. Bramy rolowane, inaczej nazywane żaluzjowymi lub roletowymi, mają pancerz nawijany na wał umieszczony nad nadprożem. Dostępne są w wersjach z kasetą osłaniającą płaszcz lub bez niej. Nie przysłaniają powierzchni sufitu, ale różnica wysokości pomiędzy nadprożem a stropem musi wynosić przynajmniej 30 cm. Skrzydło bramy garażowej może być ocieplane lub nie. Oczywiście, montowanie ocieplonych drzwi garażowych ma sens jedynie wtedy, gdy garaż jest ogrzewany lub ma ciepłochronne ściany i jest częścią budynku mieszkalnego. Z łapką na ościeżnicę Wymiana bramy garażowej nie sprowadza się jedynie do założenia nowego skrzydła. Najczęściej trzeba wymienić również ościeżnicę. Ościeżnica drewniana – jej usunięcie nie powinno sprawiać większych kłopotów. Po zdjęciu skrzydeł, najwygodniej będzie przeciąć futrynę w dwóch miejscach, wyjąć wycięty fragment, a pozostałą część „złożyć” do środka otworu posługując się łapką ciesielską. Ościeżnica metalowa – w tym przypadku czeka nas więcej pracy, zwłaszcza gdy była zabetonowana w ścianie. Niekiedy ościeżnicę można pozostawić w otworze i po obcięciu zawiasów wykorzystać ją do przymocowania prowadnic nowej bramy. Jeśli jednak zdecydujemy się na jej usunięcie, to przyda nam się szlifierka kątowa wyposażona w tarcze do cięcia metalu i betonu. Może się też zdarzyć, że metalowa rama jest elementem konstrukcyjnym nadproża, które podtrzymuje ścianę nad otworem drzwiowym. Oczywiście, w takim przypadku nie można jej usuwać, gdyż doprowadziłoby to do pękania, a nawet zawalenia się nadproża. Przy demontażu starej bramy garażowej trzeba również zwrócić uwagę na konstrukcję ściany oraz stan użytych do jej budowy materiałów. Często, zwłaszcza garaże wolno stojące, stawiane były z materiałów gorszej jakości, które z biegiem czasu mogły w znacznym stopniu stracić swoją wytrzymałość i przy energicznym wyjmowaniu starej ramy trzeba liczyć się z możliwością uszkodzenia ściany. Dlatego w razie wątpliwości co do wytrzymałości ściany, na czas usuwania ramy warto podstemplować ościeże, aby nie doszło do katastrofy budowlanej. |
|
Brama na prąd Standardowo bramy otwierane są ręcznie, za pomocą linki. Sprężyny odciążające sprawiają, że nie wymaga to dużego wysiłku, ale przy częstym korzystaniu z garażu może być niewygodne. Do wszystkich rodzajów bram produkowane są więc mechanizmy napędowe z silnikiem elektrycznym, co pozwala na sterowanie nimi za pomocą przycisków lub pilotem. Przed zakupem musimy sprawdzić, czy w garażu będzie dość miejsca na ich zamontowanie lub ścianach. Napęd do bram garażowych sprzedawany jest najczęściej jako oddzielny zestaw dostosowany do rodzaju i wielkości bramy oraz sposobu jej sterowania. W bramach uchylnych zespół napędowy instalowany jest na prowadnicach górnych, natomiast w segmentowych również z boku wału zwijającego. Sposób połączenia mechanizmu napędowego z bramą opisany jest dokładnie w instrukcji jego montażu, ale w każdym przypadku musimy doprowadzić przewód zasilający do silnika oraz przewody do sterowania bramą. Bramy wyposażone w napęd elektryczny muszą mieć zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem podczas zamykania. Najczęściej jest to listwa pneumatyczna umieszczona u dołu bramy. W przypadku dotknięcia przeszkody następuje samoczynne wyłączenie się napędu. Można też zamontować tzw. barierę fotoelektryczną z fotokomórką na podczerwień. Przecięcie strumienia promieni przez przeszkodę natychmiast zatrzymuje ruch bramy. Skorzystaj z pilota Najprostszy sposób sterowania bramą garażową wyposażoną w napęd, to zamontowanie przycisków sterujących na zewnątrz i wewnątrz garażu. Zależnie od rodzaju mechanizmu napędowego, wyłączniki te zasilane są napięciem sieciowym 230 V lub – częściej – obniżonym napięciem 12 V lub 24 V. Przyciski zewnętrzne umieszczane są w kasecie zamykanej na kluczyk, a układ elektryczny pozwala na niezależne otwieranie i zamykanie bramy z obu miejsc. Sterowanie może też być wyposażone w mechanizm zegarowy, co umożliwia zamknięcie bramy po określonym czasie od jej otwarcia. Jednak wygodniejsze będzie wyposażenie napędu bramy w system sterowania pilotem na odległość. Umożliwi to jej otwieranie bez konieczności wysiadania z samochodu. Układ taki wymaga zainstalowania na zewnątrz anteny odbiorczej; podzespoły elektroniczne umieszczane są z reguły w zespole napędowym. Uzupełnieniem systemu sterowania będzie automatycznie włączająca się lampa ostrzegawcza umieszczona w widocznym miejscu oraz oświetlenie garażu i podjazdu, uruchamiane jednocześnie z otwieraniem bramy. Redakcja BudujemyDom |