Według unijnych regulacji czas na pozbycie się azbestu w Polsce jest do 2032 r. Eternit to falisty materiał, którym kiedyś pokrywano dachy, zawiera on bardzo szkodliwy dla zdrowia azbest, który może być przyczyną wielu groźnych chorób. Po uszkodzeniu mechanicznym elementów eternitowego dachu albo wtedy, gdy dochodzi do ich przecięcia lub złamania - uwalnia się azbestowy pył!
31 stycznia mija termin obowiązkowego zgłoszenia azbestu przez właścicieli nieruchomości. Te informacje trzeba zgłaszać co roku. Za brak dopełnienia tego obowiązku, grożą wysokie grzywny! Ponieważ azbest jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia, jego usuwanie musi być przeprowadzone przez specjalistyczne ekipy, mające pozwolenie na tego typu działalność (przeszkolenie, strój i narzędzia). Wiele gmin oferuje wysokie dofinansowanie do usuwania i utylizacji azbestu z posesji, nawet do 100 proc. kosztów. Aby skorzystać z dopłat, należy przestrzega terminów zgłaszania wniosków do gmin o ich usunięcie.
Masz na dachu eternit? To musisz wiedzieć:
- Obowiązkowe zgłoszenie azbestu do 31 stycznia 2025 r. przez właścicieli nieruchomości.
- Za brak zgłoszenia grożą wysokie kary.
- Usuwanie azbestu powinny przeprowadzać wyłącznie specjalistyczne firmy.
- Wiele gmin oferuje dofinansowanie do usuwania azbestu.
Obowiązek zgłoszenia azbestu - termin do 31 stycznia 2025r.
Obowiązek usuwania wyrobów azbestowych wynika z Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31). Do 2032 r. w Polsce wszystkie wyroby zawierające azbest powinny zostać usunięte. Natomiast termin na zgłoszenie faktu posiadania na działce wyrobów zawierających azbest dla właścicieli nieruchomości upływa 31 stycznia 2025 r. Informację składa się na specjalnej deklaracji, która dostępna jest w urzędzie gminy. Nie można tego lekceważy, ponieważ za niedopełnienie tego wymogu grozi wysoka kara!
Gdzie i jak złożyć formularz o azbeście
Deklarację o azbeście należy złożyć na specjalnym formularzu, który dostępny jest w urzędzie gminy właściwej ze względu zamieszkania. Wymóg jest obowiązkowy dla wszystkich właścicieli nieruchomości, którzy posiadają na swoich działkach budynki, które mają wyroby zawierające azbest, głównie są to pokrycia dachowe. Dotyczy to zarówno budynków mieszkalnych, jak i gospodarczych. Zgłoszenie odpadów zawierających azbest, ma na celu ich bezpieczne usunięcie z posesji oraz utylizację.
W formularzu zgłoszenia azbestu należy podać:
- dane osoby zgłaszającej,
- lokalizację budynku z pokryciem dachu zawierającym azbest (jeżeli budynki są zlokalizowane na różnych działkach, wówczas należy wypełnić odrębne zgłoszenia),
- rodzaj budynku, na dachu którego, znajdują się wyroby zawierające azbest wraz z podaniem wielkości powierzchni tego dachu,
- planowany termin wymiany pokrycia dachu.
- Jak nie stresować się w czasie budowy?
- Wymiana okien za grosze. Tak uzyskasz dofinansowanie
- Zabudowa z płyt gipsowo-kartonowych. Praktyczne porady
- Jakie płyty, profile i akcesoria będą potrzebne do zabudowy poddasza?
Kara 20 tys. zł za brak zgłoszenia azbestu
Kary za niezgłoszenie wyrobów zawierających azbest, które znajdują się na naszej posesji, mogą sięgnąć od 10 do 20 tysięcy złotych! Ponieważ usuwanie azbestu jest niebezpieczne, może je przeprowadzić tylko wyspecjalizowana firma! Za usuwanie rakotwórczego eternitu na własną rękę również grożą mandaty wysokości 5 tys. zł!
Dofinansowanie do usuwania azbestu 2025
Oczywiście, samo zgłoszenie to nie wszystko. Azbest trzeba usunąć, ale nie można tego zrobić samemu! Już od 2009 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii realizuje program oczyszczania kraju z azbestu. Do akcji włączają się gminy i starostwa. Od lat prowadzona jest inwentaryzacja wyrobów azbestowych. Gminy udzielają przeróżnych dotacji, których wysokość waha się, w zależności od województwa, w przedziale od 60 do nawet 100% poniesionych wydatków związanych z usuwaniem azbestu z posesji. Warto więc sprawdzić w urzędzie gminy i dowiedzieć się, jakie programy wsparcia i dofinansowania do usuwania azbestu obowiązują w naszej okolicy.
Natomiast w ramach programu pozbywania się azbestu, władze wojewódzkie lub powiatowe zapewniają bezpłatny odbiór materiałów zawierających azbest. Aby do tego doszło, trzeba mieć jednak fakturę za jego demontaż (ale nie można pozbyć się na koszt miasta resztek eternitu od lat zalegającego na działce). Chodzi o to, by azbest usunąć w sposób legalny. Pod żadnym pozorem nie wolno wyrzucać go do lasu ani zakopywać na posesji! Koszty związane z ułożeniem nowego pokrycia na dachu ponosi już inwestor. Więcej informacji na temat dofinansowań można znaleźć na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii (m.in. pod adresem bezazbestowa.gov.pl).
Fot. otwierająca: Usuwanie azbestu z dachu, Ruukki