Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom - Dom Polski 2016

Nawierzchnie i ogrodzenia

Absolutne minimum, to ścieżka od furtki do drzwi wejściowych i podjazd dla samochodu. W przypadku bardzo małych działek zwykle na tym się kończy. Właściciele nieco rozleglejszych parceli powinni jednak pomyśleć o rozprowadzeniu traktów także w strefie rekreacyjno-ozdobnej.

Nawierzchnie i ogrodzenia
W przypadku małych działek prace związane z porządkowaniem przestrzeni wokół domu odraniczają się zazwyczaj do wykonania: ścieżki prowadzącej od furtki do drzwi wejściowych oraz podjazdu dla samochodu. Nie można też oczywiście zapominać o zieleni. To ona decyduje bowiem o charakterze działki otaczającej dom. Właściciele rozleglejszych parceli powinni pomyśleć także o rozprowadzeniu traktów w strefie rekreacyjno-ozdobnej. Bardzo przydaje się chociażby ścieżka prowadząca od furtki na taras. Gości zaproszonych na garden party nie trzeba wówczas przeprowadzać przez wnętrze domu.

 

Jeśli w ogrodzie znajdują się miejsca o specjalnym przeznaczeniu (placyk zabaw czy warzywnik), wskazane będzie doprowadzenie do nich utwardzonych dróżek. Jeśli się tego nie zrobi, to na trawniku bardzo szybko powstaną nieestetyczne, wydeptane korytka. Właściciele naprawdę dużych posesji mogą pozwolić sobie na jeszcze więcej. Rozwidlenia i skrzyżowania ścieżek, niewielkie placyki, a nawet okazałe rondo na podjeździe z pewnością będą prezentowały się wspaniale. Warto jednak pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji. Zbyt duża utwardzona powierzchnia robi raczej przygnębiające wrażenie. Może także powodować kłopoty z odprowadzeniem wody deszczowej.

PODJAZD

Miejsca, po których będą jeździły samochody, muszą mieć znacznie większą wytrzymałość, niż ścieżki spacerowe. Mimo to podjazd można wykonać w jednym z kilku wariantów. Najczęściej wykorzystywany i bardzo praktyczny jest bruk betonowy, który oferowany jest przez wielu producentów. Kostka betonowa, wytwarzana z wibrowanego betonu sprasowywanego pod ciśnieniem, dostępna jest w dwóch odmianach: jedno- i dwuwarstwowej. Elementy jednowarstwowe są barwione w masie, dwuwarstwowe zaś składają się z szarej podbudowy konstrukcyjnej oraz barwionej warstwy wierzchniej. Kostka przeznaczona na samochodowy podjazd dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 2 t (a pułap ten przekracza np. wiele samochodów terenowych), musi mieć grubość co najmniej 6 cm.

 

Dla zwykłego auta osobowego wystarczą elementy grubości 4 cm (takie, jakimi wykłada się ścieżki). Aby zewnętrzny obrys podjazdu pozostawał niezmieniony, należy ułożyć wzdłuż niego betonowe obrzeża lub krawężniki. Obrzeże to element mniej masywny, który po ułożeniu nie wystaje ponad powierzchnię kostek. Krawężnik wkopuje się w grunt znacznie głębiej, a jego górna krawędź (często profilowana) wystaje ponad powierzchnię podjazdu. Dzięki temu może stać się oparciem dla otaczającej podjazd niewysokiej skarpy. Innym sposobem umocnienia brzegów utwardzonej strefy jest wykonanie betonowej palisady (takie elementy oferują niemal wszyscy producenci brukowej galanterii). Bruk betonowy dostępny jest w wielu kształtach i kolorach, a także w kilku różnych fakturach.

fot. otwierająca: Bruk-bet

Pozostałe artykuły
Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!