Brama jest ważnym elementem w każdym garażu. Stanowi barierę przez włamywaczami i zaporę dla uciekającego z wnętrza ciepła. Niestety, po latach użytkowania nie działa tak sprawnie, jak na początku. Z reguły wiele do życzenia pozostawia też jej estetyka. Dlatego z wymianą starej bramy garażowej nie warto zwlekać. Dzięki takiemu przedsięwzięciu można poprawić bezpieczeństwo, zwiększyć komfort korzystania z bramy oraz unowocześnić budynek.
Zamontowanie bramy w użytkowanym od lat garażu jest trudniejsze niż w nowym. Po zdemontowaniu starych wrót dochodzą bowiem prace polegające na przygotowaniu otworu wjazdowego. Aby brama była szczelna i działała poprawnie, otwór musi być bowiem pozbawiony ubytków i krzywizn. A o te nietrudno, bo podczas demontowania starej ościeżnicy wraz z nią często odpadają też fragmentu muru.
Jak przygotować otwór pod bramę garażową: wyrównanie, tynkowanie, ocieplenie
Dlatego po usunięciu starej bramy garażowej trzeba wyrównać powstałe w otworze wyrwy i nierówności. Koniecznie wyrównać trzeba także posadzkę w garażu. Do obróbki używa się zaprawy cementowo-wapiennej. Potem otwór pod montaż bramy garażowej należy otynkować. Na tym etapie najlepiej też pomalować garaż, bo prowadzenie jakichkolwiek prac mokrych (zwłaszcza w pobliżu strefy wjazdowej) w późniejszym czasie może skutkować zabrudzeniem bramy. Nie można też zapomnieć o ociepleniu otworu bramy garażowej, bo obwód bramy jest jednym z tych miejsc, gdzie najczęściej występują mostki termiczne. Właściwe zaizolowanie otworu pozwala zminimalizować ryzyko ich powstania.
Szerokość i wysokość bramy garażowej
Sprzedawane obecnie wrota bramy garażowej mają z reguły znormalizowane wymiary. Ich szerokość wynosi 2000-2500 mm, a wysokość 2000-2600 mm. Bardzo popularne są bramy garażowe o wymiarach 2500x2125 mm. Wyższa brama będzie potrzebna wtedy, gdy w garażu będzie parkowało auto z bagażnikiem dachowym albo samochód dostawczy. Szerokość bramy do garażu dwustanowiskowego to zazwyczaj 4000-5000 mm (w tym przypadku dużym wzięciem cieszą się modele o wymiarach 5000x2250 mm). Co zrobić, gdy otwór pod bramę garażową jest za szeroki lub za wąski, a chcemy w nim zamontować nową bramę?
Czy można zmniejszyć lub poszerzyć otwór pod bramę garażową?
Oczywiście można kupić bramę garażową na wymiar, ale to sporo kosztuje. Czy da się więc zmniejszyć lub poszerzyć otwór garażu, tak by pasował do standardowej wysokości i szerokości bramy? Tak, w pierwszym przypadku sprawa jest dość prosta - by zmniejszyć otwór wystarczy zastosować maskownicę oferowaną przez producentów bram. Ościeże można też zwęzić, nakładając np. warstwę styropianu i wykańczając go tynkiem. Powiększenie otworu pod bramę garażową jest bardziej skomplikowane. Przede wszystkim niezbędna jest konsultacja z konstruktorem. Szczególnie wtedy, gdy chcemy zwiększyć wysokość wjazdu. Nad otworem znajduje się bowiem nadproże, które pełni przecież funkcję nośną i jego naruszenie może skutkować katastrofą budowlaną. Z reguły łatwiej jest poszerzyć wjazd o kilka centymetrów, ale trzeba pamiętać, że znajdujące się tam węgarki, do których przymocowane będą prowadnice pionowe bramy, nie mogą być węższe niż 10 cm.
Przeczytaj
Może cię zainteresować
Dowiedz się więcej
Otwór pod bramę garażową: pomiar otworu
Po obrobieniu otworu wjazdowego można przystąpić do jego wymierzenia. Aby kupić bramę garażową, potrzebna też będzie informacja o wysokości nadproża, szerokości ścianek bocznych oraz ilości przestrzeni pod sufitem. Co ważne, przestrzeń ta nie może być ograniczona żadnymi wystającymi elementami konstrukcyjnymi. To istotne zwłaszcza w przypadku bram uchylnych i najpopularniejszych obecnie bram segmentowych, których pancerze chowają się podczas otwierania właśnie pod sufitem. Miejsce zajmuje tam też napęd bramy (wraz z instalacją elektryczną), który jest obecnie standardowym wyposażeniem wrót. Minimalna wysokość tej przestrzeni to 10 cm.
Używając miarki lub taśmy mierniczej trzeba dokonać pomiaru i sprawdzić, najlepiej w kilku miejscach, jaka jest:
- wysokość otworu pod bramę garażową,
- szerokość otworu wjazdowego,
- szerokość przestrzeni bocznych,
- wysokość nadproża.
Podczas pomiaru trzeba też sprawdzić obie przekątne otworu pod bramę garażową - powinny być one idealnie równe.
Otwór bramy garażowej: podsumowanie
Zdemontowanie starej bramy nie jest zbyt trudne, ale obróbka otworu pod nową bramę, podobnie jak późniejszy sam montaż bramy, wymaga już pewnej fachowości. Najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie otworu, czyli aby za pomocą zaprawy zniwelować wszelkie nierówności, jakie pojawiły się podczas usuwania starej ościeżnicy. Ten etap prac jest niezwykle istotny, bo gdy na powierzchni otworu pod montaż bramy garażowej pozostaną ubytki i krzywizny, ościeżnica będzie niewłaściwie zamontowana, brama będzie nieszczelna i nie będzie się łatwo otwierać i zamykać. Ważne jest, aby te i pozostałe roboty wykończeniowe w garażu, czyli otynkowanie i pomalowanie, przeprowadzić przed zamontowaniem nowej bramy. W przeciwnym razie może ona ulec zniszczeniu.
Jeżeli wjazd do garażu ma niestandardowe wymiary i nie da się w nim zamontować typowej bramy, otwór można zwęzić. Polega to na zastosowaniu specjalnej maskownicy albo nadbudowy, np. za pomocą styropianu. Znacznie bardziej skomplikowane jest zwiększenie wysokości otworu pod montaż bramy garażowej, czyli wjazdu - ze względu na znajdujące się nad otworem nadproże, które jest ważnym elementem konstrukcyjnym budynku.
Aby zakupić bramę, trzeba znać wymiary otworu pod bramę garażową. Najważniejsza jest szerokość i wysokość otworu, a także szerokość przestrzeni bocznych. Mając te dane można wybrać się na zakupy. W sprzedaży jest kilka typów bram, najpopularniejsze są segmentowe, uchylne i rolowane. Najlepiej kupić ją razem z napędem, który zapewnia wygodę korzystania z garażu, bo nie trzeba wychodzić z pojazdu, aby otworzyć lub zamknąć bramę.
Fot. otwierająca: Adobe Stock