Komfort użytkowania bramy garażowej zależy w dużej mierze od sposobu jej otwierania - w niniejszym artykule proponujemy pięć modeli różniących się właśnie pod tym względem. Ważna jest też jej wielkość i to, jak się nią steruje - ręcznie czy automatycznie. Przy wyborze należy również zwrócić uwagę na termoizolacyjność wrót, zastosowane rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i estetykę.
W większości nowych domów jednorodzinnych znajduje się garaż, a jego ważnym elementem jest brama. Przed jej zakupem warto dokładnie zapoznać się z ofertą rynkową, ponieważ jest ona bardzo bogata. Modele różnią się sposobem otwierania, konstrukcją, parametrami cieplnymi, zabezpieczeniami antywłamaniowymi i wyglądem. Nie bez znaczenia są różnice w cenie. Najtańszą bramę kupimy już za niespełna 1000 zł, bardziej zaawansowane modele kosztują nawet sześciokrotnie więcej.
Pierwsze decyzje przy wyborze bramy garażowej
O wyborze bramy najlepiej pomyśleć już na etapie budowy domu. Pozwoli to dopasować wrota do otworu, którym będziemy wjeżdżali do garażu. Już wtedy trzeba rozstrzygnąć, czy zamontować jedną, szerszą, czy dwie węższe bramy. W pierwszym wariancie otwór garażowy trzeba przedzielić słupkiem, w drugim - wykonać solidnie przezbrojone nadproże.
Zaletą wersji z pojedynczym wjazdem jest swoboda manewrowania samochodem podczas parkowania. Ponadto - o ile będziemy pilnowali, aby wrota były zamknięte - z takiego garażu ucieknie mniej ciepła, niż w przypadku stanowiska postojowego z dwiema bramami. Dochodzi jeszcze kwestia wydatków. Na jedną, nawet większą bramę, wydamy mniej niż na dwie mniejsze, ponieważ nie trzeba kupować drugiej pary prowadnic i dodatkowego napędu. Podobnie ma się sprawa z kosztami montażu.
Atutem rozwiązania z dwiema mniejszymi bramami jest krótszy czas ich otwierania, co wynika z mniejszego ciężaru skrzydeł. Z tego też powodu takie wrota łatwiej jest zamontować, mniejsze jest również ryzyko ich odkształcenia.
Wymiary, jakie trzeba znać przy zakupie bramy.
1. Ceny przykładowej bramy garażowej uchylnej
Przegląd propozycji zaczynamy od najpopularniejszego do niedawna rozwiązania - bramy uchylnej. Zaletą takich modeli jest przystępna cena, prosta konstrukcja i łatwy montaż. Skrzydło, unosząc się na prowadnicach, najpierw zachodzi nad samochód, a potem chowa się pod sufitem garażu.
Tego typu bramy wykonuje się najczęściej ze stali i aluminium, co jest gwarancją trwałości. Estetykę może podnieść okładzina z drewna albo PVC.
Bramy uchylne są uniwersalne, pasują do wielu otworów garażowych - można je stosować nawet w garażach z niskim nadprożem. Wystarczy, aby ten element miał 10 cm wysokości.
Niestety, modele uchylne zwykle nie są zbyt szczelne, co skutkuje uciekaniem z garażu ciepła. Ich mankamentem jest również to, że wymagają sporo miejsca na podjeździe - po otwarciu wysuwają się na 1-1,5 m. Trzeba się też liczyć z tym, że brama zajmie miejsce pod sufitem. Wyjątkiem są skrzydła uchylne wyposażone w mechanizm nożycowy, które nie potrzebują prowadnic podsufitowych.
Brama uchylna to obecnie najtańsze rozwiązanie. Ceny produktów przeznaczonych do otworu garażowego o standardowych wymiarach 2500 × 2250 mm zaczynają się od 700 zł. Kwota dotyczy bramy nieocieplonej, model z ociepleniem to wydatek rzędu nawet 2000 zł.
2. Ceny przykładowej bramy garażowej segmentowej górnej
Tego typu bramy wypierają z rynku modele uchylne. Ich konstrukcja jest nieco bardziej skomplikowana - skrzydło składa się z kilku segmentów, połączonych zawiasami, które zabezpieczone są uszczelkami. Taka budowa gwarantuje, że łączenia chronione są przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, a bramę cechuje większa szczelność. Z kolei zasada działania bramy jest prosta - segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach zamontowanych do ścian i sufitu garażu. Po otwarciu bramy płaszcz chowa się pod sufitem.
Do budowy profili wykorzystuje się najczęściej stal ocynkowaną o różnej grubości, która pokrywana jest blachą stalową. Wykończenie to zazwyczaj powłoka z farby proszkowej albo okleina - z drewna, tworzywa sztucznego lub aluminium. Aby zwiększyć termoizolacyjność, profile wypełniane są materiałem izolacyjnym, najczęściej pianką poliuretanową bądź styropianem.
Popularność bram segmentowych wynika przede wszystkim z tego, że zajmują mało miejsca. Nie ma znaczenia długość podjazdu, ponieważ skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu. Można je więc montować także wtedy, gdy wyjazd z niego znajduje się blisko chodnika czy ulicy, a nawet w linii ogrodzenia. Dużą zaletą tych modeli jest też łatwość obsługi i wspomniana szczelność, gwarantująca, że z garażu będzie uciekać mniej ciepła. Znakomicie nadają się więc do garaży ulokowanych w bryle domu. W przeciwieństwie do wyrobów uchylnych, można je też montować w otworach o łukowym kształcie.
Podobnie jak w przypadku modeli uchylnych, duży wpływ na cenę bramy ma zastosowane ocieplenie. Nieocieploną bramę kupimy w markecie budowlanym już za ok. 1500 zł. Model z termoizolacją renomowanego producenta kosztuje natomiast od 2500 zł.
Największą popularnością cieszą się obecnie bramy segmentowe. Są szczelne, łatwe w obsłudze i zajmują mało miejsca (fot. Wiśniowski)
3. Ceny przykładowej bramy segmentowej bocznej
Pod względem konstrukcyjnym taka brama nie różni się od modelu segmentowego górnego. Inne jest natomiast ustawienie skrzydła i mechanizmu jezdnego - segmenty zorientowane są pionowo i po otwarciu zachodzą na jedną ze ścian garażu. Poruszają się po prowadnicach zamontowanych nie po bokach, ale na suficie i w podłodze garażu. Modele boczne świetnie więc sprawdzają się w niższych, lecz szerszych garażach.
Ich pozostałe zalety są podobne jak w przypadku modeli górnych. Dodatkową jest ta, że do garażu, w którym brama stanowi jedyne wejście, można dostać się szybciej. Przykładowo - gdy chcemy wprowadzić do niego rower, nie musimy czekać, aż brama całkowicie się otworzy.
Ich mankamentem jest to, że zajmują boczną ścianę, a ponadto w dolnej prowadnicy zbierają się zanieczyszczenia.
Modele boczne są mniej popularne od górnych, trudniej jest je kupić, a co za tym idzie - wyższa jest ich cena. Za markową bramę z ociepleniem zapłacimy 4000-6000 zł.
Bramy segmentowe boczne są droższe od górnych, ale stanowią ciekawą alternatywę dla inwestorów dysponujących niższym, lecz szerszym garażem (fot. Hörmann)
4. Ceny przykładowej bramy rolowanej
Do niedawna takie bramy były stosowane sporadycznie, obecnie spotyka się je coraz częściej. Pod względem konstrukcyjnym przypominają roletę okienną. Skrzydło bramy tworzą wąskie, kilkucentymetrowe lamele wykonane ze stali lub aluminium. Mogą być wypełnione pianką poliuretanową. Elementy te połączone są przegubowo na całej długości ramy, tworząc pancerz. Jest on nawijany na wał umieszczony w kasecie znajdującej się nad otworem wjazdowym do garażu.
Największe zalety modeli rolowanych to wygodna obsługa i duża szczelność - skutecznie chronią miejsce postojowe przed stratami ciepła, choć z powodu licznych połączeń, są pod tym względem gorsze od segmentowych. Ich atutem jest też to, że zajmują niewiele miejsca. Warto je więc wybrać w sytuacji, gdy podjazd jest krótki. Trzeba jednak wygospodarować przestrzeń na kasetę - nadproże musi mieć 30-35 cm wysokości. W garażach z odpowiednio wysokim otworem wjazdowym można ją zamontować pod nadprożem. Inne, niestety niezbyt estetyczne rozwiązanie, to przymocowanie mechanizmu na zewnątrz garażu, nad otworem wjazdowym.
Do niedawna bramy rolowane były najdroższe ze wszystkich. Obecnie, wraz z ich upowszechnianiem się, ceny spadły. Najtańszy model kupimy już za ok. 1700 zł. Markowe wyroby kosztują przynajmniej 2000-3000 zł.
5. Ceny przykładowej bramy rozwieranej
Tego typu modele, powszechne przed laty, spotyka się obecnie coraz rzadziej. Ich konstrukcja to jeden lub dwa skrzydła, umocowane na zawiasach na bocznych ościeżach garażu. Taka brama otwiera się na zewnątrz, co może stanowić kłopot na posesji, gdzie wjazd do miejsca postojowego jest krótki. Innym mankamentem modeli rozwieranych jest niewygodne korzystanie zimą, gdy ruch bramy może utrudniać zalegający na podjeździe śnieg.
Wersje rozwierane dwuskrzydłowe, bez ocieplenia, od wiodących producentów kosztują 1800-2000 zł.
Jakie parametry są ważne przy wyborze bramy garażowej?
Sposób otwierania to kluczowa, ale nie jedyna cecha bram, na którą należy zwrócić uwagę przy wyborze.
Parametry termoizolacyjne
Jeżeli ma ona zamykać garaż ogrzewany, trzeba sprawdzić jej parametry termoizolacyjne. Zależą one przede wszystkim od zastosowanego ocieplenia oraz szczelności połączeń pomiędzy segmentami, a także między bramą i ościeżnicą. Wpływ na termoizolacyjność ma również prawidłowy montaż.
Producenci na różne sposoby poprawiają parametry cieplne bram, ale najczęściej stosowana metoda to wypełnianie profili pianką poliuretanową bądź wkładkami ze styropianu. Warstwa ocieplenia ma zazwyczaj 2-4 cm grubości. Im jest grubsza, tym brama ma lepszą izolacyjność termiczną. Nie trzeba jednak mierzyć grubości pancerza, wystarczy sprawdzić w opisie produktu, jaki ma współczynnik przenikania ciepła U. Zgodnie z obowiązującym prawem, w przypadku bramy garażu ogrzewanego nie może on przekraczać 1,5 W/(m²·K), a od 2021 r. nie będzie mógł być wyższy niż 1,3.
Ochrona przed włamaniem
Samochód i inne cenne sprzęty znajdujące się w garażu to łakomy kąsek dla złodzieja, dlatego warto kupić bramę chroniącą przed włamaniem. Nie łudźmy się, nie będzie ona gwarantowała bezpieczeństwa w 100%, ale wzmocnione profile, klamka obrotowa z ryglem czy - w modelach rolowanych - hamulec elektromagnetyczny siłownika napędzającego bramę, utrudniający podważenie skrzydła, mogą zniechęcić intruza.
Bramy garażowe oznaczane są różnymi klasami odporności na włamanie - od RC1 do RC6. Im wyższa, tym trudniej ją sforsować. W sprzedaży oferowane są z reguły produkty trzech najniższych klas.
Komfort użytkowania i bezpieczeństwo korzystania
Kolejny ważny element to bezpieczeństwo i komfort korzystania z bramy. Bardzo przydatna jest fotokomórka, emitująca wiązki podczerwieni. Jeżeli zostaną przerwane, brama zatrzyma się, co uchroni przebywającą w pobliżu osobę przed uderzeniem. Z kolei dzięki automatycznemu układowi odłączającemu skrzydło zatrzyma się i cofnie w momencie, gdy podczas zamykania natrafi na jakąś przeszkodę. Brama może być też wyposażona w blokadę w przypadku zerwania sprężyny, chroniącą przed opadnięciem skrzydła w momencie awarii tego elementu, oraz w funkcję łagodnego zatrzymania, dzięki której pancerz nie uderzy o posadzkę przy zamykaniu.
Sterowanie bramą garażową
Myśląc o komforcie użytkowania, nie można pominąć kwestii sterowania bramą. Można do tego wykorzystać siłę mięśni lub napęd. Druga opcja jest znacznie bardziej wygodna. Aby otworzyć lub zamknąć skrzydło z napędem, nie trzeba wysiadać z auta - wystarczy użyć pilota. Docenimy to zwłaszcza w niepogodę. Warto wspomnieć, że bramę z napędem trudniej jest podważyć.
Ceny napędów do bram są bardzo zróżnicowane. Najtańszy kupimy za ok. 300 zł, na bardziej zaawansowaną automatykę trzeba przeznaczyć nawet 2000 zł. To niemało, dlatego przy wyborze warto skorzystać z porad fachowca, który uwzględni konstrukcję bramy, jej wielkość, ciężar, częstotliwość otwierania i zamykania, przestrzeń pod sufitem itp.
Wygląd bramy garażowej
Teoretycznie wybór bramy pod kątem wyglądu jest kwestią indywidualną, ale i tu warto skorzystać z porad specjalistów. Jako, że wrota do garażu są zazwyczaj częścią elewacji, a więc niejako wizytówki domu, powinny się komponować kolorystycznie z takimi elementami jak stolarka okienna i drzwiowa oraz - w przypadku konstrukcji spadzistych - z pokryciem dachu. Nie powinno być z tym problemu, gdyż wiodący producenci oferują bramy w bogatej kolorystyce. Obok najpopularniejszych kolorów: szarego, białego, czarnego i brązowego, bez problemu kupimy też skrzydła zielone, niebieskie czy czerwone.
Estetyka bram zależy też od wzoru. W sprzedaży są skrzydła gładkie, z fakturą lub z wytłoczeniami. Na wygląd bramy wpływ mają też naświetla, które warto wybrać wtedy, gdy zależy nam na doświetleniu wnętrza garażu.
Brama garażowa, jako część elewacji, powinna komponować się z jej pozostałymi elementami. (fot. Novoferm)
Fachowy montaż bramy garażowej
Bramę można zamontować samodzielnie, kierując się wskazówkami zawartymi w instrukcji, albo skorzystać z kompleksowej usługi producenta lub dystrybutora, obejmującej dobór bramy, automatyki oraz transport i instalację. Takie rozwiązanie jest nie tylko wygodne, ale może też być opłacalne - kupując bramę z montażem, zapłacimy 8%, a nie 23% VAT (sam montaż kosztuje zaś 400-1000 zł). Ponadto, zlecając prace autoryzowanej ekipie, nie utracimy gwarancji w razie ewentualnych błędów montażowych.
Każdy model montuje się inaczej, ale pewne zasady są niezmienne. Najważniejsze jest stabilne zamocowanie prowadnic bocznych i górnych oraz ościeżnicy. Aby się to udało, ściany garażu muszą być odpowiednio wykończone, a tynk - zwłaszcza w pasie, gdzie będą przykręcane prowadnice - równo nałożony. Drugim warunkiem jest dobranie odpowiednich kołków mocujących - w zależności od rodzaju materiału, z jakiego wykonana jest ściana.
Prawidłowo zamontowane skrzydło powinno szczelnie przylegać do ościeżnicy i łatwo się otwierać.
Norbert Skupiński fot. otwierająca: Wiśniowski
FAQ Pytania i odpowiedzi
Jakie są orientacyjne ceny najtańszej bramy garażowej?
Najtańszą bramę garażową można kupić za niespełna 1000 zł. Są to zwykle modele uchylne, które charakteryzują się prostą konstrukcją i brakiem ocieplenia.
Ile kosztuje ocieplona brama uchylna?
Ocieplona brama uchylna kosztuje około 2000 zł. Cena zależy od jakości ocieplenia oraz zastosowanych materiałów.
Jakie są ceny bram segmentowych górnych?
Cena bramy segmentowej górnej bez ocieplenia zaczyna się od około 1500 zł, natomiast za model z termoizolacją renomowanego producenta trzeba zapłacić od 2500 zł.
Dlaczego bramy segmentowe boczne są droższe od górnych?
Bramy segmentowe boczne są droższe od górnych ze względu na swoją konstrukcję i mniejszą popularność. Koszt markowej bramy bocznej z ociepleniem wynosi od 4000 do 6000 zł.
Jakie są koszty bramy rolowanej i co na nie wpływa?
Ceny bram rolowanych zaczynają się od około 1700 zł, a markowe modele kosztują 2000-3000 zł. Na cenę wpływa materiał wykonania, obecność ocieplenia oraz zastosowane mechanizmy.
Z mediami jestem związany od 20 lat. Bardzo lubię pisać i redagować, starając się dopasować przekaz do konkretnej grupy odbiorców. W AVT Korporacja pracuję od dekady. Początkowo zajmowałem się infrastrukturą sportową, potem budownictwem - w miesięczniku „Budujemy Dom” i w tematycznych dodatkach specjalnych.
Moją największą pasją jest zwiedzanie bliższych i dalszych miejsc, o których piszę na swoim blogu podróżniczym. Poza tym interesuję się tematyką międzynarodową i geografią polityczną. W wolnych chwilach jeżdżę na rowerze, pływam i gram w koszykówkę.
Dobry dzień.
Chciałbym umieścić w garażu segmentową bramę.
Oryginalne podwójne drzwi, chcę je oddać.
otwór wejściowy, wymiary netto 249 x 190 cm. (szerokość x wysokość) wysokość jest zakończona metalowym nadprożem.
Oczywiście pilot, i wsuwanie bramy do garażu pod dachem. ...
Gość olo_bramkarz
29-11-2015 13:53
wszystko fajnie. tylko jeszcze jedna istotna informacja: na cene najbardziej wplywa grubosc blachy użytej do wyrobu bramy. Porównując ceny trzeba spojrzeć na grubość blachy, Im tańsza cena, tym cieńsza blacha.