Zdecydowana większość Polaków jest zadowolona z pomp ciepła - wyniki badania w Polsce
Zdecydowana większość Polaków jest zadowolona z pomp ciepła - wyniki badania w Polsce
Fo. Adobe Stock
Aż 80% polskich użytkowników pomp ciepła jest zadowolonych z tego sposobu ogrzewania - tak wynika z badania przeprowadzonego w sierpniu 2025 r. przez SW Research. Niezadowolenie deklaruje zaledwie 5% ankietowanych. Sondaż, zrealizowany na reprezentatywnej próbie 1000 właścicieli domów jednorodzinnych, jest pierwszym tak kompleksowym badaniem tej grupy w Polsce. Również inne krajowe analizy potwierdzają wysoki poziom satysfakcji, wskazując, że jest on wyższy niż w przypadku pozostałych technologii grzewczych. Podobne trendy obserwuje się w całej Europie.
Data publikacji: 2025-09-24
Data aktualizacji: 2025-09-24
Wysoka satysfakcja z użytkowania pomp ciepła to trend ogólnoeuropejski, w który Polska doskonale się wpisuje. Potwierdzają to wyniki badania SW Research - pierwszego w naszym kraju sondażu przeprowadzonego wyłącznie wśród użytkowników tej technologii. Objął on szeroką i zróżnicowaną grupę 1000 osób. Zgodnie z wynikami (rys. 1), łączne zadowolenie z ogrzewania pompą ciepła deklaruje 80% respondentów (z czego 44% jest „bardzo zadowolonych”). Niezadowolenie wyraża jedynie 5% badanych (w tym 2% „bardzo niezadowolonych”). Odpowiedź neutralną wybrało 14% ankietowanych.
Rys. 1. Poziom zadowolenia ogółu badanych (n = 1000 osób) z ogrzewania domu pompą ciepła oraz odpowiednio powody niezadowolenia (n = 50 osób) lub zadowolenia (n = 795 osób). Wszystkie dane są wyrażone w procentach. Źródło: SW Research
Dla porównania, badanie Instytutu Ekonomii Środowiska z kwietnia 2025 r., przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 1000 użytkowników różnych technologii grzewczych, przyniosło podobne wnioski. Aż 85% respondentów korzystających z pomp ciepła uznało, że to najlepsze źródło ogrzewania dla domu. Wśród użytkowników kotłów na pellet odsetek ten wyniósł 70%, a w grupie właścicieli kotłów gazowych - 61%. Satysfakcja z zastosowania pomp ciepła jest więc zdecydowanie najwyższa.
Mieszkańcy Europy doceniają korzyści z pomp ciepła
Jeszcze lepsze wyniki niż w Polsce uzyskano w najnowszych badaniach zrealizowanych w latach 2024 i 2025 przez Electrify Research (HETS), które objęły Wielką Brytanię, Francję i Niemcy.
W Wielkiej Brytanii zadowolenie z pomp ciepła deklaruje 94% użytkowników (w tym 50% „bardzo zadowolonych”), podczas gdy w przypadku posiadaczy kotłów gazowych poziom ten jest niższy i wynosi 85%. We Francji i w Niemczech satysfakcję z pomp ciepła wyraża 91% użytkowników, a z kotłów gazowych − 81% ich właścicieli. Zestawienie tych dwóch technologii jest celowe, ponieważ obie zapewniają pełną bezobsługowość, a kotły gazowe od lat mają bardzo silną pozycję na analizowanych rynkach.
Wyniki Electrify Research (HETS) korespondują z wcześniejszymi analizami. W badaniu przeprowadzonym w 2023 r. przez Nesta w Anglii, Szkocji i Walii wykazano, że 81% respondentów, którzy zastąpili poprzedni system grzewczy pompą ciepła, było z niej równie zadowolonych lub bardziej zadowolonych niż z poprzedniego rozwiązania.
− Dane te dowodzą, że pompy ciepła to nie tylko technologia przyszłości, ale już dziś najbardziej doceniane przez użytkowników rozwiązanie grzewcze w Europie − zauważa Paweł Lachman. − Jeśli chodzi o Polskę, to jestem przekonany, że gdyby nie brak ochrony przed skokiem cen energii elektrycznej w 2023 r. i w I połowie 2024 r. oraz problemy z niekontrolowanymi 100-procentowymi dopłatami w programie „Czyste Powietrze”, poziom zadowolenia użytkowników pomp ciepła również przekraczałby 90%. To pokazuje, że barierą nie jest technologia, ale otoczenie regulacyjne i systemowe.
Co najbardziej chwalą sobie polscy użytkownicy?
Polscy respondenci w badaniu SW Research cenili sobie przede wszystkim wygodę obsługi (84% ocen pozytywnych) oraz bezawaryjność urządzeń (77% ocen pozytywnych). Wysoka ocena przekłada się na lojalność wobec technologii - aż 73% badanych zadeklarowało, że gdyby ponownie wybierało źródło ogrzewania, znów zdecydowałoby się na pompę ciepła (rys. 2).
Analiza szczegółowych danych pokazuje, że z kosztów ogrzewania zadowolonych jest 62% respondentów, a niezadowolonych - jedynie 12%. Z kolei 24% badanych ma do tej kwestii neutralny stosunek.
Rys. 2. Poziom zadowolenia ogółu badanych (n = 1000 osób) z konkretnych aspektów użytkowania pompy ciepła. Dane są wyrażone w procentach. Źródło: SW Research
Badanie SW Research wykazało również, że wysoki poziom zadowolenia z pomp ciepła jest niezależny od tego, czy urządzenie zamontowano w nowym, czy w modernizowanym budynku.
Sondaż pokazuje też, że satysfakcja utrzymuje się na wysokim poziomie bez względu na dodatkowe rozwiązania energooszczędne. W domach z instalacją fotowoltaiczną zadowolenie deklaruje 82% użytkowników (w tym połowa jest „bardzo zadowolona”), podczas gdy w domach bez paneli fotowoltaicznych wynik ten wynosi 74%. Wśród mieszkańców ocieplonych budynków ponad 80% pozytywnie ocenia pompę ciepła, a 75% wybrałoby ją ponownie. Co istotne, nawet w budynkach nieocieplonych satysfakcja pozostaje wysoka - wynosi 63%, a odsetek niezadowolonych to zaledwie 13%.
Niewielkie różnice w wynikach nie zmieniają faktu, że pompy ciepła są oceniane pozytywnie przez zdecydowaną większość użytkowników, niezależnie od typu urządzenia (rys. 3), standardu energetycznego budynku czy posiadania instalacji fotowoltaicznej.
Rys. 3. Poziom zadowolenia użytkowników poszczególnych typów pomp ciepła z zastosowanego rozwiązania. Źródło: SW Research
Opinie użytkowników obalają mity
W ostatnich kilkunastu miesiącach w Polsce masowo rozpowszechniano negatywne opinie na temat pomp ciepła, budując narrację o rzekomych wadach tej technologii. Przedstawiciele branży, reprezentowani przez PORT PC, nie kryli zaskoczenia, ponieważ nie znajdowało to potwierdzenia ani w opiniach klientów, ani we wzroście liczby reklamacji. Autoryzowani instalatorzy, często pozostający w stałym kontakcie z klientami, również zaprzeczali, by skarżyli się oni na zawyżone koszty eksploatacji, niedogrzanie pomieszczeń czy awaryjność urządzeń. Mimo to trudno było powstrzymać narastającą falę dezinformacji.
Dziś jednak branża dysponuje niepodważalnymi faktami - wynikami badań satysfakcji, które jasno wskazują, że warto inwestować w tę technologię. Opinie reprezentatywnej grupy użytkowników stanowią najlepszą odpowiedź na rozpowszechniane mity i są sprawdzoną rekomendacją dla osób, które wciąż zastanawiają się nad wyborem ogrzewania. To także ważna wskazówka dla polityków, zwłaszcza tych odpowiedzialnych za wdrażanie narzędzi wspierających transformację energetyczną w Polsce, takich jak programy dofinansowań, system ETS2, taryfy energetyczne czy polityka informacyjna.
− Badanie SW Research jasno pokazuje, że pompy ciepła realnie odpowiadają na potrzeby polskich gospodarstw domowych. Wysoki poziom zadowolenia użytkowników to dowód, że technologia sprawdza się w praktyce - jest wygodna, bezobsługowa i zapewnia przewidywalne koszty ogrzewania. To najlepsza rekomendacja dla osób poszukujących efektywnego źródła ciepła, odpornego na wahania cen energii. Wyniki te są także ważnym sygnałem dla decydentów: polityka wsparcia powinna opierać się na stabilności i przewidywalności, a nie na tworzeniu regulacyjnego chaosu i uleganiu dezinformacji - podkreśla Paweł Lachman, prezes PORT PC.
Więcej informacji na temat technologii pomp ciepła można znaleźć na stronie internetowej pompujcieplozglowa.pl.
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez SW Research w sierpniu 2025 r. techniką hybrydową na reprezentatywnej próbie 1000 użytkowników pomp ciepła w Polsce. Przeprowadzono 400 wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel oraz 600 wywiadów telefonicznych (CATI). Analiza objęła zarówno aspekty techniczne, jak i poziom satysfakcji oraz lojalności wobec technologii.