Koszty konserwacji i naprawy bramy garażowej

Koszty konserwacji i naprawy bramy garażowej

Nie zawsze, gdy obsługa bramy sprawia kłopot konieczna jest jej wymiana. Czasem wystarczy naprawa, żeby przywrócić jej dawną funkcjonalność. Analizując rozmowy użytkowników forum.budujemydom.pl, stworzyliśmy listę najczęstszych problemów z bramą garażową wraz z poradami.

Otwieranie i zamykanie bramy garażowej jest bardzo hałaśliwe

Irytacja z powodu głośnej pracy bramy może być naprawdę duża, zaś zabiegi eliminujące problem niewielkie. Zacznijmy od dokładnego sprawdzenia zawiasów i mechanizmu otwierania, aby zidentyfikować źródło hałasu. Warto upewnić się, czy rolki toczne (jezdne) nie chwieją się podczas ruchu skrzydła, być może trzeba je dokręcić. Jeśli okaże się, że są zużyte, niezbędna będzie wymiana rolek (nylonowe gwarantują cichą pracę).

Metalowe ruchome elementy bramy mogą być skorodowane lub zardzewiałe. Trzeba je wówczas oczyścić, a następnie zakonserwować. Smar powinien być przeznaczony specjalnie do bram garażowych (do użytku na zewnątrz), gwarantuje on dodatkową ochronę przed wilgocią i zmianami temperatury.

Uwaga! Nie wolno zapomnieć użyć smaru na prowadnicach, zawiasach, łożyskach rolek, sprężynach i mechanizmie otwierania, a także łańcuchu (jeśli brama jest w niego wyposażona). Po nałożeniu preparatu, skrzydło bramy należy kilkakrotnie zamknąć i otworzyć, aby ułatwić dokładną penetrację smaru. To pozwoli także sprawdzić, czy hałas ustąpił. Nadmiar smaru usuwa się szmatką.

Koszt przeglądu technicznego bramy garażowej: Za profesjonalny przegląd techniczny (konserwacja, smarowanie, sprawdzenie) zapłacimy ok. 250 zł.

Brama garażowa ciężko pracuje i często się blokuje

Swobodny ruch bramy może być uniemożliwiony przez niepoprawny montaż elementów, po których porusza się skrzydło - czyli prowadnic. Taka sytuacja najczęściej ma miejsce w przypadku osadzenia przysufitowego bramy uchylnej, której prowadnice muszą być idealnie wypoziomowane i stabilnie zamocowane. Niestety, jeśli prowadnice zostały założone niepoprawnie, konieczny będzie demontaż całej konstrukcji i ponowny montaż bramy.

Brama garażowa - szyna prowadząca na posadzce
Poprawne zamontowanie szyny prowadzącej na posadzce wpływa na łatwość poruszania się po niej skrzydła (fot. Normstahl)

Uwaga! Po zainstalowaniu bramy przez specjalistyczną ekipę, warto sprawdzić jej otwieranie i zamykanie w obecności montażysty. Najlepiej zrobić to kilkakrotnie i upewnić się, że nie ma żadnych rozszczelnień, a ruch skrzydła jest swobodny.

Inną przyczyną blokowania się skrzydła bramy mogą być zużyte koła pasowe, będące elementem systemu sprężyn naciągowych w bramach segmentowych. Panel bramy może wówczas zaczepiać o część koła pasowego i uniemożliwiać dalszy ruch.

Koszt ponownego montażu bramy garażowej: Demontaż i ponowny montaż bramy uchylnej lub segmentowej - ok. 800 zł. Nowe koła pasowe z montażem - ok. 150 zł.

Sprężyny i/lub liny nośne popękały w bramie segmentowej

Ciężar takiej bramy równoważony jest mechanizmem złożonym ze sprężyn (najczęściej skrętnych), umieszczonych na wałku nawojowym oraz z systemu lin stalowych. Oba te elementy po przekroczeniu dopuszczalnej przez producenta liczby cykli ulegają naturalnemu zużyciu i pękają. Ich żywotność standardowo szacuje się na maks. 20 000 cykli.

Warto wybrać bramę z zabezpieczeniem w przypadku pęknięcia sprężyn lub liny. W sytuacji awaryjnej, zabezpieczenie zatrzyma wał sprężyny i utrzyma bramę w bezpiecznym położeniu. Jest to zabezpieczenie jednorazowego zadziałania. Zużyte elementy powinny zostać wymienione przez specjalistę.

Sprężyny powinny być wymieniane przez specjalistę
Sprężyny powinny być wymieniane przez specjalistę. Samodzielna naprawa może doprowadzić do zranienia użytkownika lub uszkodzenia samej bramy (fot. Hörmann)

Koszt wymiany sprężyn: Nowa lina nośna wraz z montażem - ok. 200 zł. Nowe sprężyny naciągowe z montażem - ok. 500 zł. Nowe sprężyny skrętne z montażem - ok. 500 zł.

 

Brama nie otwiera i nie zamyka się do końca

To sytuacja, która może mieć miejsce w przypadku bram segmentowych, w których niepoprawnie założono sprężyny. Podczas naciągania sprężyny powinny się prostować, a ich średnica się zmniejszać. Jeżeli zamiast tego średnica się zwiększa, a sprężyny są wciąż skręcone i pofalowane oraz przeskakują na uchwycie, oznacza to, że źle je zamontowano; trzeba założyć je ponownie, inaczej dojdzie do ich uszkodzenia.

Koszt demontażu i ponownego montażu sprężyn - ok. 200 zł.

Emilia Rosłaniec
fot. otwierająca: Novoferm

Komentarze

Gość Zyga
19-03-2021 11:39
wszystko ładnie napisane, tylko od roku szukam speca, żeby naprawić drzwi garażowe uchylne.
Wiecej na Forum BudujemyDom.pl
Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz