To z nią zaczynamy i kończymy dzień. Dlatego powinna być sprawna, ładna, lekko chodząca i w miarę możliwości ocieplona. Brama garażowa może ułatwić lub utrudnić nam codzienne życie.
Wybór zamknięcia garażu zależy nie tylko od naszego gustu, ale także od możliwego sposobu zamontowania bramy. Na przykład – gdy podjazd jest zbyt krótki lub garaż przylega bezpośrednio do chodnika nie warto montować bramy dwuskrzydłowej czy uchylnej. Lepszym rozwiązaniem, choć droższym, będzie w takim przypadku brama segmentowa lub rolowana. Jeśli wjazd do garażu ma nietypową szerokość, trzeba zamówić bramę na wymiar, która będzie nawet o 40 proc. droższa. Dlatego podczas projektowania domu, a już na pewno przy murowaniu ścian garażu i przygotowywaniu otworu, warto sprawdzić, jakie są najpopularniejsze, standardowe wymiary i dopilnować, by nasza brama taki właśnie miała. Na wybór bramy wpływa także wysokość nadproża. Najmniejsze wymagania stawia brama dwuskrzydłowa, dla której ten wymiar nie ma znaczenia. Bardziej kłopotliwe pod tym względem są bramy uchylne i segmentowe. W ich przypadku potrze- bujemy przynajmniej 7 cm, by można było zamontować prowadnice. Jeśli zaplanowaliśmy otwieranie automatyczne, nadproże musi być wyższe. Bramy rolowane wymagają ok. 30 cm nadproża, by zmieściła się skrzynka, do której będzie się zwijał pancerz. Garaż wolno stojący i nieogrzewany zimą, nie wymaga ocieplonej bramy. Warto jednak zainwestować w dobre uszczelki, żeby woda, śnieg czy piach nie przedostawały się do środka. Jeśli w garażu nie ma okien, brama z przeszkleniami trochę go doświetli. Bramy najwygodniej, a często i najbezpieczniej, otwierać pilotem. Jest to jednak wyraźnie droższa inwestycja. Jeżeli nas na nią nie stać, warto wybrać taką bramę, do której można później zamontować automatykę. Kupując bramę musimy pamiętać, że składa się z dużych i ciężkich elementów, a musi sprawnie i lekko otwierać się przynajmniej dwa razy dziennie, przy każdej pogodzie. Dlatego, mimo dużego wyboru bram „no name”, warto zainwestować w firmowy produkt z gwarancją i serwisem.
Skrzydła dla odważnych
Dopóki na rynku nie pojawiły się pierwsze bramy uchylne, w garażach montowane były bramy rozwierane, tzw. skrzydłowe. Nadal jest to rozwiązanie najtańsze, ale dzisiaj niechętnie do niego wracamy ze względu na niski komfort użytkowania. Nie dość, że skrzydła zajmują dużo miejsca, to jeszcze każde z nich trzeba oddzielnie zamykać. Zimą podjazd musi najpierw zostać odśnieżony, by otwieranie bramy nie sprawiało trudności. Ze względu na prostą konstrukcję mogą być produkowane w różnych wymiarach – o wysokości nawet większej niż 4 m i szersze niż 6 m. Bramy te doskonale nadają się do zamknięcia dużych garaży. Często można je spotkać w domach stylizowanych, gdzie współczesna brama psułaby charakter zabudowy. Wówczas wykonywane są z drewna, a skrzydła mają różne wzory i ozdobne okucia. Rozwiązanie dla tradycjonalistów, dla których czas i trudność obsługi nie mają znaczenia.
Kupowane najchętniej
Zarówno z rozmów przeprowadzonych w hurtowniach, jak i z inwestorami wynika, że największym zainteresowaniem cieszą się bramy segmentowe. Polecane są przede wszystkim do garaży, z których wyjeżdża się bezpośrednio na ulicę i tam, gdzie jest mało miejsca na podjeździe. Ich dużą zaletą jest to, że można je montować w otworach o różnym kształcie, także łukowym. Podczas otwierania brama unosi się, a segmenty przesuwają wzdłuż poziomych prowadnic i chowają pod sufitem, prowadzone na umieszczonych tam szynach. Bramy pracują cicho dzięki łożyskowym rolkom z tworzyw sztucznych. Decydując się na bramę segmentową należy pamiętać, że do jej montażu potrzebny jest garaż z nadprożem – minimalna wysokość dla bramy otwieranej ręcznie wynosi ok. 70 mm. W zależności od wysokości, producenci oferują kilka sposobów montażu ramy – z tzw. prowadzeniem niskim lub wysokim.
Bramy segmentowe mogą także podczas otwierania „chować się” wzdłuż bocznej ściany, wysokość nadproża nie ma w tym przypadku znaczenia. Sposób otwierania bramy dobierany jest na podstawie planu garażu. Rozwiązanie to pozwala zamknąć wjazd o szerokości do 12 m. Jest to jednakwariant droższy od tradycyjnej bramy segmentowej i trudniej jest taką bramę kupić – na rynku znajdziemy zaledwie kilku producentów.
Przystępne uchylanie
Kilkanaście lat temu na polskim rynku pojawiły się pierwsze uchylne bramy garażowe. Szybko zyskały popularność dzięki temu, że są wygodne i bezpieczne w użytkowaniu. Nadal cieszą się dużym zainteresowaniem a ich cena jest przystępna. Niedrogie są także dodatki do nich, takie jak drzwi wejściowe czy kratki wentylacyjne. Ościeżnica tych bram wykonana jest z profili stalowych i mocowana do ściany garażu. Profile są jednocześnie prowadnicami (bocznymi), po których przesuwa się mechanizm unoszący bramę. Niektóre modele mogą mieć jeszcze prowadnice górne, które mocuje się do sufitu garażu. Warto kupić bramę z prowadnicami bocznymi, ponieważ zabiera mniej miejsca niż ta z prowadnicami górnymi. Dodatkowo skrzydło wyposażone jest w sprężyny, dzięki którym lekko się otwiera i zamyka. Niestety, podczas otwierania wysuwa się przed ścianę garażu, dlatego nie można do takiej bramy zbyt blisko podjeżdżać, a to wymaga odpowiednio długiego podjazdu. Bramy uchylne są produkowane w dowolnych wymiarach i mogą być montowane zarówno w świetle otworu, jak i za nim. Typowe wymiary znajdziemy w katalogach producentów. Za niestandardowe trzeba dopłacić.
Bramy z rolki
Dobrym rozwiązaniem dla garaży małych i o krótkim podjeździe są bramy rolowane, które jako jedyne w standardzie wielu firm mają napęd elektryczny. Sterować można nimi wyłącznikiem lub pilotem, a gdy zabraknie zasilania bramę można otworzyć ręcznie przy użyciu korby. Brama nie ma prowadnic podsufitowych, a jej płaszcz podczas otwierania prowadzony jest pionowo. Dzięki temu w środku zyskuje się dużo miejsca, a zaoszczędzoną przestrzeń można wykorzystać np. na powieszenie sprzętu sportowego. Do montażu bramy rolowanej potrzebne jest nadproże wysokości przynajmniej 30 cm – jest to miejsce potrzebne na zamontowanie skrzynki, do której zwijać się będzie roleta. System uszczelek znajdujących się w prowadnicach, nadprożu i dolnej części płaszcza dobrze chroni przed stratami ciepła. Bramy rolowane nie mają progu, dlatego uszczelka dolna kompensuje także nierówności podłoża.
Jeśli do garażu możemy dostać się jedynie przez bramę garażową, warto pomyśleć o zamontowaniu dodatkowych drzwi.
Pojedynczo czy w parze?
Większość nowo budowanych garaży jest dwustanowiskowa. Dlatego przed podjęciem decyzji warto dobrze zastanowić się, czy wybieramy jedną, ale szeroką bramę, czy dwie pojedyncze. Podwójna brama nie wygląda zbyt estetycznie, ale daje swobodę manewrowania samochodem i ułatwia wjeżdżanie oraz wyjeżdżanie z garażu. Podwójne bramy są szerokie i ciężkie, więc otwieranie ich wymaga sporego wysiłku, a otwierana automatycznie będzie potrzebowała mocniejszego napędu – tym samym droższego. Dwie oddzielne bramy będą kosztowały więcej niż jedna podwójna, jeśli podwójna ma standardowe wymiary. W przypadku, kiedy do otworu musimy wstawić bramę o niestandardowych wymiarach, może okazać się, że dwie bramy są tańsze niż jedna podwójna.
Sama rama?
Standardowa oferta bram obejmuje kilka kolorów i wzorów przetłoczeń. Za bardziej wyszukany kolor, strukturę, przeszklenia lub kratki wentylacyjne trzeba dopłacić. Materiał, z którego wykonana jest brama i sposób wykończenia zależą także od jej rodzaju. Bramy dwuskrzydłowe mogą mieć konstrukcję drewnianą lub metalową, a skrzydła – blaszane albo drewniane – malowane bądź lakierowane. Bramy uchylne są najczęściej wykonane z profili stalowych, a skrzydło z blachy lakierowanej proszkowo. Bramy segmentowe wykonuje się z połączonych zawiasami elementów o dwuściennej budowie. Wykonane z blachy stalowej ocynkowanej segmenty pokryte są farbą poliestrową lub folią. Mogą być także wytłaczane w różne wzory, np. listwy poziome, pionowe czy kasetony. Estetyka wykończenia bram segmentowych sprawia, że cieszą się one dużą popularnością. Pancerz bramy rolowanej wykonany jest z profili aluminiowych, rzadziej stalowych. Możliwe jest także wypełnienie skrzydła bramy drewnem. Można kupić samą ramę i wykończyć ją materiałem według własnego projektu. Powierzchnia przygotowana do zamocowania wypełnienia ma nawiercone otwory, dzięki czemu wkręty nie są widoczne z zewnątrz. Warto jednak pamiętać, że brama drewniana jest cięższa, co może utrudniać jej otwieranie, będzie potrzebowała także mocniejszego automatu otwierającego. Musi być też zabezpieczona środkami owado- i grzybobójczymi.
Do garaży ogrzewanych lub mających wspólną ścianę z domem, warto kupić bramę ocieploną. Zapewni ona lepszą izolację termiczną, a także wytłumi hałas z zewnątrz. Izolatorem w bramach jest najczęściej pianka poliuretanowa, polistyren ekstrudowany lub styropian. Najlepsza jest pianka poliuretanowa – daje dwa razy lepszą izolację niż niektóre wkłady styropianowe. Mniejsze straty ciepła gwarantują także uszczelki dolne i w prowadnicach. Warto też dowiedzieć się, czy brama wyposażona jest w system uszczelek, które jednocześnie zabezpieczają przed wodą, powietrzem i pyłem.
Czy jest z nami pilot?
Dużym udogodnieniem jest wyposażenie bramy w napęd elektryczny bądź system zdalnego sterowania. Zestaw do bram garażowych składa się z siłownika, szyny, odbiornika radiowego jedno- lub dwukanałowego, pilota do otwierania i zamykania bramy. Dla bramy o wysokości ok. 2,4 m i szerokości ok. 3 m wystarczy siłownik o uciągu ok. 650 N (jego cena w zestawie wynosi ok. 1100 zł). Wprawdzie można kupić go znacznie taniej w supermarkecie, jednak może okazać się, że produktu tego nie można nigdzie serwisować, nie wiadomo, gdzie dokupić części zamienne i uzyskać fachową pomoc techniczną. Automaty mają często zabezpieczenia przed podniesieniem. W przypadku próby otwarcia lub odciągnięcia przez niepowołaną osobę, automat wyłącza silnik i zamyka bramę. Mogą mieć także wbudowaną żarówkę, która oświetli garaż. Bramy z automatyką są bezpieczniejsze w użytkowaniu od tych, które jej nie mają. Często w napędach montowane są także elektroniczne moduły przeciwzgnieceniowe, które – zaprogramowane – zapamiętują siłę potrzebną do otwarcia lub zamknięcia bramy. Dzięki temu, w razie wypadku, zamykanie bramy zostaje wstrzymane. Z kolei elektroniczna kontrola prędkości chroni przed uszkodzeniami samą bramę. Dzięki temu rusza ona delikatnie i wolno, następnie osiąga normalną szybkość otwierania, po czym ponownie zwalania, by cicho i delikatnie domknąć skrzydło. W przypadku braku napięcia bramę można odblokować od wewnątrz – pociągając za cięgło znajdujące się przy szynie prowadzącej. Jeżeli garaż nie ma oddzielnego wejścia należy zadbać o to, aby instalator zamontował linkę stalową przymocowaną do klamki bramy. Klamka powinna być wtedy zabezpieczona zamkiem z wkładką patentową. Innym rozwiązaniem jest zestaw zasilania awaryjnego na baterię. Musimy pamiętać o takim zabezpieczeniu, bo inaczej pewnego dnia możemy nie dostać się do własnego garażu.
Do bramy z napędem potrzebny jest garaż o odpowiednich wymiarach. Nadproże musi mieć wysokość umożliwiającą montaż głowicy (min. 30-35 cm).
Wygodnym rozwiązaniem, docenianym zwłaszcza w deszczowe dni, jest napęd uruchamiany drogą radiową. Sygnał wysyłany z pilota odbierany jest przez odbiornik znajdujący się w garażu. Aby zwiększyć zasięg pilota do odbiornika można podłączyć antenę. Po wjeździe do garażu i opuszczeniu bramy zapala się oświetlenie zintegrowane z głowicą napędu. Ochronę użytkownika gwarantuje system fotokomórek, hamulec bezpieczeństwa oraz optyczna listwa bezpieczeństwa – dzięki takim mechanizmom praca bramy jest pod ścisłą kontrolą.
Hamulec bezpieczeństwa montowany jest standardowo do wszystkich bram powyżej 9 m2 powierzchni, mniejsze można wyposażyć w to urządzenie dodatkowo.
Aneta Demianowicz
Ciąg dalszy artykułu w formacie pdf:
Pobierz wersję pdf: Bramę garażową