Trwałość powłoki malarskiej na podłodze w garażu nie będzie duża ze względu na ścieranie się farby w czasie użytkowania, jak i oddziaływanie środków chemicznych (olej, benzyna, sól drogowa). Orientacyjnie można przyjąć, że wymagać będzie przynajmniej miejscowego odświeżenia co 2-3 lata. Trwalsze pokrycie zapewniają powłoki polimerowe, są jednak znacznie droższe i wymagają starannego przygotowania podłoża pod względem przenikania wilgoci gruntowej.
W przypadku malowania podłogi w garażu stosowane są farby rozcieńczalnikowe, np. chlorokauczukowe lub wodorozcieńczalne, np. akrylowo-silikonowe. Przy przenikaniu wilgoci z gruntu (słaba albo brak hydroizolacji podpodłogowej), lepiej wykorzystać farbę akrylowo-silikonową, która charakteryzuje się dobrą paroprzepuszczalnością i nie tworzy szczelnej powłoki, która uniemożliwia odparowanie wilgoci, w konsekwencji czego dochodzi do łuszczenia się nieprzepuszczalnej farby.
Podłoże betonowe z betonu klasy co najmniej B 15 (C 12/15) musi być oczyszczone z tłustych plam, zwietrzałych fragmentów i dokładnie odkurzone. Następnie wykonuje się gruntowanie preparatem zalecanym przez producenta farby, a po jego wyschnięciu nakłada pędzlem lub wałkiem powłokę malarską - przynajmniej w dwóch warstwach.
Czy wiesz, jak zagospodarować miejsce w garażu? Podpowiadamy w artykule: Garaż nie tylko dla samochodu! Organizacja i przechowywanie w garażu - porady
Jarosław Antkiewicz
Na zdjęciu otwierającym: Powłoka żywiczna jest droższa niż farba, lecz i znacznie trwalsza. Niektóre rodzaje żywic nanosi się przez malowanie. (fot. Adpolymers)