Ułożenie kostki betonowej na podłodze garażu jest rozwiązaniem nie tylko dość tanim, ale jednocześnie zapewniającym całkowitą odporność na uszkodzenia spowodowane zmianami temperatury i ruchami gruntu. Ułożenie kostki składa się z kilku etapów - korytowania, ułożenia podbudowy i warstwy podkładowej oraz rozłożenia i zawibrowania nawierzchni.
Korytowanie to nic innego, jak usunięcie gruntu do głębokości 30-40 cm od planowanego poziomu podłogi. Dno wykopu powinno być równe, co zapewni większą stabilność kolejnych warstw.
Podbudowa wykonana z pospółki lub tłucznia drogowego o grubości 10-15 cm pełni funkcję warstwy stabilizującej i drenażowej. W przypadku układania nawierzchni na nawodnionych gruntach gliniastych, warto przed ułożeniem podbudowy rozłożyć geowłókninę - zapobiegającą mieszaniu się pospółki bądź tłucznia z gruntem rodzimym.
Warstwa podkładowa umożliwia równe ułożenie kostki brukowej oraz ustabilizowanie podłoża. Do jej utworzenia używa się piasku wymieszanego na sucho z cementem. Po nasypaniu warstwy piasku grubości ok. 10 cm, rozsypuje się cement - 1 worek na około 5 m2 powierzchni - a następnie miesza łopatą albo grabiami. Warstwę podkładową wyrównuje się deską z bocznymi wycięciami, prowadzoną po wypoziomowanych listwach. Wysokość wycięcia powinna odpowiadać grubości kostki z uwzględnieniem obniżenia podkładu po jego zagęszczeniu o ok. 1 cm. Kolejną czynnością będzie zagęszczenie podkładu przy użyciu wibratora powierzchniowego.
Układanie kostki. Poszczególne kostki układa się ciasno, stojąc na już ułożonym fragmencie. Przy jednolitym wzorze, można je układać w dowolnym kierunku, wykorzystując elementy połówkowe na krawędziach nawierzchni. Jeżeli zachodzi konieczność przycięcia skrajnych elementów, używa się do tego celu specjalnej prasy lub szlifierki kątowej z tarczą do betonu.
Gdy cała nawierzchnia pokryta jest już kostką, za pomocą wibratora powierzchniowego z gumową nakładką ochronną "dobija się" elementy do podłoża. Ostatnim etapem jest rozsypanie na powierzchni drobnego piasku, który wnikając w szczeliny, zaklinuje kostki między sobą. Po zmieceniu nadmiaru piasku i spłukaniu - nawierzchnia jest gotowa do użytku. Można też dodatkowo zabezpieczyć ją impregnatem zmniejszającym nasiąkliwość, co ułatwi utrzymanie tego podłoża w czystości i ożywi barwę.
Redakcja BD
Na schemacie otwierającym: Kostkę brukową w garażu układamy w podobny sposób jak na podjeździe. Jeżeli na powierzchni może zbierać się woda, warto wykonać jeszcze odwodnienie liniowe
-
Czy można ułożyć kostkę brukową zamiast betonowego podkładu w garażu?
Tak, można ułożyć kostkę brukową zamiast betonowego podkładu w garażu. -
Jakie są etapy ułożenia kostki brukowej w garażu?
Etapy ułożenia kostki brukowej to: korytowanie, ułożenie podbudowy, warstwy podkładowej oraz rozłożenie i zawibrowanie nawierzchni. -
Co to jest korytowanie i na jaką głębokość się je wykonuje?
Korytowanie to usunięcie gruntu do głębokości 30-40 cm od planowanego poziomu podłogi. -
Jak wykonuje się warstwę podkładową pod kostkę brukową?
Warstwę podkładową tworzy się z piasku wymieszanego na sucho z cementem, nasypuje się warstwę piasku grubości ok. 10 cm, rozsypuje cement (1 worek na 5 m²), miesza łopatą lub grabiami, wyrównuje deską z bocznymi wycięciami i zagęszcza wibratorem powierzchniowym. -
Jakie są ostatnie etapy prac po ułożeniu kostki brukowej?
Po ułożeniu kostki, używa się wibratora powierzchniowego z gumową nakładką do "dobicia" elementów, rozsypuje się drobny piasek w szczeliny, zmiata nadmiar piasku, spłukuje nawierzchnię i można zabezpieczyć ją impregnatem. -
Czytaj więcej Czytaj mniej