Dzięki bramie roletowej mamy więcej miejsca w garażu
Dzięki bramie roletowej mamy więcej miejsca w garażu
Postanowiliśmy z żoną wymienić wrota na nowocześniejsze, z automatyką. Wtedy przeczytaliśmy o bramach roletowych. Przy okazji wymiany bramy wydłużyliśmy przestrzeń parkingową wewnątrz garażu - mówi Mietek, Czytelnik Budujemy Dom, który najpierw użytkował dwuskrzydłową bramę, a od 2007 r. roletową.
Garaż: w bryle budynku, na jeden samochód, powierzchnia 20 m2; ogrzewany.
Brama garażowa:
Roletowa; wymiary 2700 × 2000 mm; lamele z aluminium, pomalowane matową farbą proszkową, wewnątrz ocieplenie z pianki PU o gr. 35 mm.
Napęd - fabryczny, centrala sterująca.
Sterowanie - 3 piloty dwukanałowe, przycisk na ścianie.
Decyzja: dom postawiłem w latach 80. XX w. Najpierw w garażu zamontowałem dwuskrzydłową drewnianą bramę od "rzemieślnika". Otwierało się ją ręcznie. Psy skakały na skrzydła i podrapane drewno nie wyglądało dobrze, mimo odnawiania. Dwadzieścia kilka lat później postanowiliśmy z żoną wymienić wrota na nowocześniejsze, z automatyką. Myśleliśmy o wrotach segmentowych, chowanych pod sufitem, ale niski garaż się do nich nie nadawał. Brakowało miejsca na prowadnice pod stropem.
Wtedy w poradnikach budowlanych przeczytaliśmy o bramach roletowych. Pobliski dystrybutor wyrobów polskiego producenta miał takie modele. Przy okazji wymiany bramy wydłużyliśmy przestrzeń parkingową wewnątrz garażu o 0,5 m. Na froncie wymurowaliśmy z cegły klinkierowej słupy i do nich oraz istniejącego wysuniętego stropu pod loggią na piętrze firmowi monterzy przymocowali nowe wrota.
Kiedyś po zaparkowaniu auta ledwie domykaliśmy drzwi, obecnie - pozostaje więcej miejsca. To też zasługa bramy - składa się tylko z kasety z centralą sterującą, wbudowaną w silnik rurowy, pionowych prowadnic i pancerza.
Płaszcz rolety zwija się na wał w kasecie, umocowanej pod stropem parteru. Od frontu kasetę obudowano maskownicą z drewna.
Lamele pancerza nie są grube, jednak warstwa pianki PU o gr. 35 mm daje dostateczne ocieplenie. Do wnętrza garażu nie przedostaje się mróz i wiatr. Tylko w czasie silnych mrozów czujemy w garażu chłód. Uszczelki z włosia są w prowadnicach, a z elastycznego PVC w progu i przy kasecie. Dotąd nie sparciały i nie wypadły. Farba proszkowa nigdzie nie odprysnęła, łatwo się ją czyści myjką ciśnieniową.
Do sterowania, oprócz pilotów, zamówiliśmy stacjonarny przycisk na ścianie. Jest on praktyczny, bo nie musimy mieć pilotów pod ręką. Przez 10 lat ani razu nie konserwowaliśmy bramy, pracowała bezusterkowo i cicho. Dopiero niedawno zaczęła trzeszczeć, więc zajrzymy do kasety. Jako dodatkowe zabezpieczenie przed włamaniem podpięliśmy bramę do systemu alarmowego.
Koszty zakupu bramy garażowej roletowej:
brama z montażem i sterowaniem 3100 zł.
Redaktor: Lilianna Jampolska Na zdjęciu otwierającym: Starą dwuskrzydłową bramę z drewna zastąpiła nowoczesna roletowa.
Od ponad dwudziestu lat w przystępny sposób opisuje domy i ogrody Czytelników. Współpracowała z kilkoma znanymi poradnikami budowlanymi. Jest autorką tekstów i zdjęć. W wolnych chwilach z przyjemnością zajmuje się własnym ogrodem.
Metodą permakulturową uprawia w nim zarówno rośliny ozdobne, jak i zioła, warzywa itp. Amatorsko interesuje się architekturą, ogrodnictwem, ornitologią, sportem, filmem. Uwielbia podróżować, poznawać nowych ludzi i miejsca. Jeżeli potrzebuje wypocząć, najchętniej wyjeżdża nad morze, poza sezonem wakacyjnym.