Jaką bramę garażową wybrać? Rodzaje bram do garażu, parametry i praktyczne wskazówki

Jaką bramę garażową wybrać? Rodzaje bram do garażu, parametry i praktyczne wskazówki
Brama garażowa bardzo mocno wpływa na wygląd domu. Dlatego powinna być dopasowana kolorystycznie do pokrycia dachowego, okien i drzwi, a także stylu domu, fot. KRISHOME

Wybór bram do garażu nie jest łatwy, bowiem na rynku jest wielu producentów oferujących wrota różnych typów. Decydując się na konkretną bramę garażową, nie wystarczy kierować się jej wyglądem. Trzeba wziąć pod uwagę wielkość i położenie garażu, długość podjazdu, sposób otwierania bramy, jej walory użytkowe czy rodzaj automatyki przeznaczony do danej konstrukcji.

Bramy garażowe zakłada się zarówno w garażach wolnostojących (zwykle nieogrzewanych), jak i tych znajdujących się w bryle domu (zawsze w jakimś stopniu ogrzewanych). Jeżeli garaż jest przeznaczony na dwa samochody musimy zdecydować, czy zamontujemy jedną szeroką bramę, czy też dwie węższe, oddzielone słupkiem. Każde z tych rozwiązań ma wady i zalety. Jedna szeroka brama to większa wygoda i niższa cena. Straty ciepła będą mniejsze przez jedno duże skrzydło bramy, niż przez dwa mniejsze. Jednak trzeba wykonać solidniejsze, lepiej zbrojone nadproże łączące ściany garażu na poziomie stropu. Dwie bramy do garażu to też wyższa cena zakupu i montażu wrót, do których trzeba kupić dwa napędy. Poza tym znajdujący się pośrodku słupek może przeszkadzać w parkowaniu. Jak widać decyzja o wyborze bramy garażowej nie należy do łatwych. Warto też wiedzieć, że jeśli wymieniamy starą bramę garażową to do zakupu nowej i jej montażu możemy starać się o dofinansowanie z programu Czyste Powietrze.

Jaka brama do garażu jest najlepsza? Najbardziej popularne bramy segmentowe

Bramy segmentowe otwierane do góry

Istnieją cztery podstawowe rodzaje bram garażowych. Największą popularnością cieszą się obecnie bramy garażowe segmentowe otwierane pionowo do góry, które poruszają się po prowadnicach. Po otwarciu układają się one równolegle do sufitu, zajmując bardzo mało miejsca. Segmentowa brama do garażu to rozwiązanie niezwykle wygodne i funkcjonalne, bo nie ogranicza przestrzeni wewnątrz garażu. Bramy segmentowe mogą mieć różne wymiary, a otwór wjazdowy - dowolny kształt. Nie wymagają one długiego i równego podjazdu.

Brama segmentowa otwierana do góry
Bramy segmentowe otwierane do góry to najpopularniejszy w tej chwili typ bram garażowych. Nie wymagają one długiego podjazdu, a po otwarciu układają się równolegle do sufitu, zajmując minimalną ilość miejsca, fot. KRISHOME

Ciepła brama garażowa

Można kupić bramę segmentową do garażu w wersji nieocieplanej lub ocieplanej, która jest obecnie bardziej popularna. W ocieplanej bramie garażowej, między dwoma arkuszami ocynkowanej ogniowo i pomalowanej proszkowo na dowolny kolor stalowej blachy znajduje się 20-70 mm warstwa izolacyjna, najczęściej z pianki poliuretanowej. Taka ciepła brama do garażu nie tylko ogranicza straty ciepła, ale też zapewnia dobrą izolację akustyczną, co ma znaczenie, gdy mieszkamy przy ruchliwej drodze. Bramy segmentowe mogą występować w wielu kolorach i fakturach. Mogą być też wykonane z różnych materiałów: stali, aluminium, ceramiki, a nawet litego drewna. Mogą mieć przeszklenia. Zwykle robi się je ze stalowej, ocynkowanej blachy, która może zostać pokryta okładzinami imitującymi bardziej szlachetne materiały.

Bramy segmentowe otwierane na bok

O wiele mniej popularną odmianą bram garażowych segmentowych są te otwierane nie do góry, lecz na bok. Brama taka po otwarciu układa się równolegle do jednej z bocznych ścian garażu. Dzięki takiemu rozwiązaniu zyskujemy miejsce pod sufitem, które można wykorzystać do przechowywania różnych rzeczy. Bramy segmentowe otwierane na bok stosuje się też przy niskich nadprożach oraz gdy u góry garażu przebiegają rury lub gdy w stropie znajduje się wyłaz.

Bramy segmentowe do garażu
Bramy segmentowe mogą otwierać się też na bok, co jest rzadziej stosowanym rozwiązaniem. Stosuje się je w nietypowych garażach, których konstrukcja wymusza takie rozwiązanie, fot. HÖRMANN

Kiedy sprawdzi się brama do garażu uchylna?

Innym typem bramy garażowej jest brama płytowa uchylna. Ma ona prostą konstrukcję i jest dzięki temu stosunkowo tania zarówno w zakupie, jak i montażu. Unosi się do góry i chowa pod sufitem. Trzeba jednak mieć świadomość, że w momencie podnoszenia zachodzi nawet do 1 metra na podjazd. Przestrzeń ta musi więc pozostać wolna. Zimą trzeba zadbać, aby przed garażem nie było śnieżnej zaspy, bo wówczas brama może się nie otworzyć. Bramy garażowe uchylne wykonane są najczęściej z ocynkowanych, stalowych paneli, mają wysokość do 2,3 m i szerokość do 5 m. Mogą mieć różnego rodzaju przetłoczenia i występować w wielu kolorach. Często producenci nadają im różnego rodzaju faktury, stosując na przykład imitujące drewno okleiny. Ale bramy do garażu uchylne mogą być też zrobione z litego drewna, przeważnie jest to odpowiednio zaimpregnowany świerk, lub aluminium. Bywa też, że producenci łączą różne materiały. Występują w wersji ocieplanej lub bez ocieplenia. Można stosować do nich automatykę.

Dla kogo brama garażowa rolowana?

Kolejnym typem bram garażowych są bramy rolowane, zwane też roletowymi. Charakteryzują się one tym, że otwierają się pionowo do góry, a lamele nawijane są na specjalny wałek umieszczony w znajdującej się nad wjazdem do garażu skrzynce. Dzięki temu zajmują najmniej miejsca ze wszystkich bram garażowych - nie wymagają ani wolnej przestrzeni na podjeździe, ani w garażu. Lamele zrobione są najczęściej z aluminiowych profili, wypełnionych w środku pianką poliuretanową. Występują w wielu kolorach. Niekiedy są też pokrywane okleinami imitującymi np. drewno. Bramy do garażu roletowe nie są tak popularne jak inne typy bram. Są też zwykle od nich droższe uwzględniając te same wymiary i parametry.

Jakie są wady i zalety bram garażowych rozwieranych?

Ostatni rodzaj bramy to brama garażowa rozwierana, której dwa skrzydła otwierają się na zewnątrz garażu. Dziś stosowane są one rzadko, ponieważ mają sporo ograniczeń. Nie nadają się na przykład do garaży położonych poniżej poziomu gruntu. Innym ograniczeniem jest to, że otwierając się na zewnątrz potrzebują około 1,5 m wolnej przestrzeni na podjeździe, z czym również może być czasami problem. W zimie, aby otworzyć taką bramę, musimy wcześniej usunąć z podjazdu śnieg. Do bramy skrzydłowej trzeba stosować dwa siłowniki, co jest rozwiązaniem droższym. Bramy rozwierane mają natomiast tę zaletę, że są dosyć szczelne. Mogą występować w wersji ocieplanej lub bez ocieplenia.

Przeczytaj
Może cię zainteresować
Dowiedz się więcej
Zobacz więcej Zobacz mniej

Jak dobrać napęd do bramy garażowej?

Zarówno w garażach wbudowanych w bryłę budynku, jak i wolnostojących automatykę umieszcza się zwykle pod sufitem, co pozwala optymalnie wykorzystać wolną przestrzeń. Dotyczy to oczywiście garaży, w których zamontowane są segmentowe bramy otwierane do góry, bramy rolowane i uchylne. Bramy rozwierane wymagają dwóch siłowników montowanych u dołu skrzydeł. Kupując napęd należy uwzględnić typ bramy, jej powierzchnię, ciężar, sposób otwierania się oraz to, jak często będziemy z niej korzystać. Napęd można założyć od razu przy montażu bramy lub zrobić to później. Pierwsza opcja jest lepsza, bo wtedy z reguły mniej zapłacimy.

napęd do bramy do garażu
Odpowiednio dobrany napęd będzie służył nam latami. Decydując się na konkretny model automatyki warto wziąć pod uwagę przede wszystkim jego moc i siłę ciągu, które powinny być dostosowane do parametrów bramy, fot. NICE

Dostępne na rynku napędy mają siłę ciągu od 400 N do 1200 N. Gdy do bramy do garażu dobierzemy zbyt mocny napęd, to koszty niepotrzebnie wzrosną. Jeśli napęd będzie miał zbyt małą moc, brama będzie wolno się otwierała, a sama automatyka będzie pracowała na granicy przeciążenia przez co szybciej się zużyje. Wybierając napęd do bramy garażowej na pewno warto skorzystać z doświadczenia sprzedawcy bramy. Dobrze też przeczytać specyfikację, zwracając uwagę na to, do jakiej bramy (wielkość, ciężar) jest przeznaczony. Warto zwrócić uwagę na szybkość otwierania i zamykania, która przeważnie zawiera się w przedziale 10 cm/s do nawet 22 cm/s dla bram podnoszonych do góry. Zwykle otwieranie wrót trwa szybciej niż zamykanie. Istotna jest także podawana przez producenta maksymalna dzienna liczba cykli (otwieranie/zamykanie) dla danego modelu.

Kolejny parametr na który warto zwrócić uwagę to zużycie energii w stanie czuwania (zwykle 1-5 W) oraz wyposażenie dodatkowe napędu, jak wbudowane ledowe oświetlenie, które włącza się w momencie otwierania bramy, rozpoznawanie przeszkody (gdy brama napotka opór - podnosi się), funkcja szybkiego otwierania czy łagodnego startu przedłużająca trwałość automatyki.

Obecnie napędami do bram garażowych można sterować na kilka sposobów. Nadal bardzo popularny jest pilot. Jeśli ma on kilka kanałów można obsługiwać nim także bramę wjazdową, zewnętrzne oświetlenie czy instalację alarmową. Warto zaznaczyć, że pilot radiowy za każdym razem pracuje nadając unikalny sygnał (istnieje ponad bilion kombinacji), w związku z czym włamywaczowi nic nie da skopiowanie kodu. Oczywiście napędem do bramy garażowej można sterować także w inny sposób. Dziś, jako alternatywy dla pilota najczęściej używa się smartfona z technologią Bluetooth (trzeba wcześniej ściągnąć aplikację producenta automatyki). Niektóre napędy można też łączyć z systemami inteligentnego domu (smart home). Rozwiązanie to ma wiele zalet, bo pozwala wprowadzić niestandardowe ustawienia, podnoszące wygodę użytkowania i bezpieczeństwo, np. brama może otwierać się w momencie, kiedy nasze auto wjeżdża na podjazd.

Na co zwracać uwagę przy wyborze bramy do garażu?

Wybierając bramę garażową warto zwrócić uwagę nie tylko na jej estetykę, ale także funkcjonalność. Typy bram garażowych i ich sposób otwierania już omówiliśmy. Teraz poświęcimy kilka słów aspektom użytkowym, których nie widać gołym okiem.

Brama do garażu aluminiowa
Bramy garażowe wykonane z aluminiowych profili z przeszkleniami łączą nowoczesne wzornictwo z funkcjonalnością. Dzięki przeszkleniom do garażu dostaje się naturalne światło, ale też nagrzewa się on od słońca, fot. HÖRMANN

Izolacyjność termiczna bramy garażowej

W dzisiejszych czasach bardzo ważna jest izolacyjność termiczna bram garażowych. Chodzi o to, aby przez bramę uciekało jak najmniej ciepła. Bramy bez izolacji sprawdzą się tak naprawdę jedynie w nieogrzewanych, wolnostojących garażach. Do garaży znajdujących się w bryle domu powinno wybierać się bramy garażowe z dodatkowym ociepleniem oraz zapewniającymi szczelność elementami montażowymi (producenci stosują specjalne uszczelki nie tylko między panelami, ale też na obwodzie bramy i w progu). Po założeniu, skrzydło bramy powinno idealnie przylegać do ościeżnicy. Warto zwracać więc uwagę na grubość izolacji i podawany dla całej bramy współczynnik przenikania ciepła U. Im jest on mniejszy, tym lepiej. Dziś standardem jest 1-1,3 W/(m2•K).

Odporność bramy garażowej na włamanie

Kolejna ważna kwestia to odporność bramy na wyważenie. Warto wybierać bramy do garażu ze wzmocnionymi profilami oraz takie, które podczas zamykania automatycznie ryglują się w prowadnicy. Co ważne, trudniej wyważyć jest też bramy wyposażone w automatykę, bo przekładnia napędu również automatycznie się rygluje (tzw. blokada dociskowa). W bramach rolowanych ryglowanie zapewnia specjalny układ profili w wale nawijającym. Profile blokują się, uniemożliwiając podważenie kurtyny bramy. Dodatkowe zabezpieczenie stanowi ryglowanie mechaniczne - metalowe trzpienie blokują się z prawej i lewej strony ościeżnicy. Uzupełnieniem tych zabezpieczeń powinna być instalacja alarmowa, która włączy się, gdy ktoś będzie próbować podważyć bramę garażową.

Inne kwestie użytkowe, które powinniśmy brać pod uwagę podczas wyboru bramy to jej wykonanie, kolorystyka, wykończenie, kultura pracy, okres gwarancji, dostępność serwisu, łatwość rozryglowywania i wysprzęglania napędu. Warto też porównać ceny bram garażowych przynajmniej kilku producentów już z montażem, bo mogą być między nimi naprawdę spore różnice.

Brama segmentowa z drzwiami
Brama do garażu segmentowa z drzwiami przejściowymi jest przede wszystkim wygodna. Zapewnia ona szybki i łatwy dostęp do garażu, a zimą minimalizuje straty ciepła, fot. STALPRODUKT ZAMOŚĆ

Jaka brama do garażu: podsumowanie

Na wybór bramy garażowej wpływa to, jakim garażem dysponujemy (niski, wysoki, długi, szeroki) oraz czy mamy do niego prosty i płaski podjazd. Brama do garażu musi spełniać też określone wymogi użytkowe i estetyczne. Na pewno powinna pasować do elewacji budynku, a także stolarki i pokrycia dachowego. Inną bramę garażową zamówimy do domu nowoczesnego, a inną do utrzymanego w stylu rustykalnym czy dworkowym. Warto mieć na uwadze, że zamontowana brama garażowa bardzo zmienia wygląd zewnętrzny domu.

Jeśli chcemy zamontować bramę w garażu wolnostojącym bez ogrzewania, do którego mamy krótki podjazd, najlepszym wyborem będzie brama garażowa segmentowa lub rolowana bez izolacji. Jeśli podjazd będzie dłuższy, tak naprawdę możemy pomyśleć o dowolnym typie bramy. W przypadku wąskiego, wysokiego garażu w bryle domu i krótkiego podjazdu, idealnie sprawdzi się brama segmentowa górna z izolacją lub rolowana z izolacją. Gdy podjazd jest długi warto rozważyć też bramę uchylną lub rozwieraną z izolacją. Konfiguracji jest naprawdę sporo. Dlatego, przed wyborem konkretnego modelu bramy garażowej, warto określić wymogi techniczne i przedyskutować je ze sprzedawcą. Producenci bram mają w swojej ofercie co najmniej kilkanaście rozmiarów tzw. standardowych. Dobrze wybrać kilka podobnych modeli różnych firm i poprosić o ich wycenę. Jak już zdecydujemy się na konkretną bramę, wówczas otrzymamy wytyczne, w jaki sposób przygotować garaż pod jej montaż. Najważniejsze informacje dotyczą szerokości i wysokości otworu wjazdowego oraz wysokości garażu od posadzki do stropu. Jeśli planujemy wyposażyć bramę w napęd, dobrze jest we wskazanym miejscu wyprowadzić gniazdko elektryczne. Przed montażem bramy garaż powinien zostać otynkowany. Montaż bramy garażowej warto zlecić specjaliście polecanemu przez sprzedawcę lub dystrybutora. Wówczas będziemy mieli pewność, że brama zostanie założona jak należy i nie utracimy na nią gwarancji.

Tomasz Wojciuk
Tomasz Wojciuk
Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Przygodę z prasą drukowaną zaczynał w Super Expressie, z „Budujemy Dom” współpracuje od roku 2009. Lubi rozmawiać z ludźmi, podąża za nowinkami technologicznymi, zwłaszcza związanymi z branżą budowlaną i wystrojem wnętrz. Ma dar przystępnego tłumaczenia zagadnień, które mogą być skomplikowane dla laików. Aktualnie jest w trakcie budowy swojego wymarzonego domu.
Komentarze

Najnowsze artykuły
Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz