- Gdzie kupić bramę garażową?
- Na co zwrócić uwagę przy wyborze bramy garażowej?
- Jakie wymiary ma brama garażowa?
- Jaka brama do garażu jest najlepsza?
- Czy wybrać drzwi do bramy garażowej?
- Jaka brama jest lepsza rolowana czy segmentowa?
- Wybrać bramę garażową rozwieraną czy uchylną?
- Jaka brama garażowa jest najcieplejsza?
Garaż nie jest uznawany za konieczny element każdej posesji. Jednak większość inwestorów decyduje się na jego budowę, równolegle ze wznoszeniem domu. Ci, który pierwotnie z niego zrezygnowali, na rzecz np. wiaty na samochód, na ogół po latach dochodzą do wniosku, że brakuje im takiego zamkniętego pomieszczenia i dobudowują garaż, który ma wiele zalet. Strategiczną decyzją czy garaż będzie funkcjonalny i wygodny jest wybór bramy garażowej. Warto też zwrócić uwagę na wykończenie, szczególnie podłogi w garażu oraz urządzenie jego wnętrza. Brama garażowa kosztuje sporo, dlatego warto wiedzieć na co zwrócić przy jej zakupie. Odpowiadamy na 10 najczęstszych pytań i ważnych parametrów, związanych z wyborem bramy garażowej.
Polska słynie z dobrej stolarki otworowej - od lat jest liderem tego segmentu sektora budowlanego. Chociaż eksport stanowi dużą część produkcji bram garażowych, a graczy nie jest wielu, oferta i tak jest ogromna. Konkurencyjność robi swoje. Firmy prześcigają się nie tylko pod względem jakości bram garażowych, ale także w rozmaitych działaniach związanych ze sprzedażą i eksploatacją. Przy zakupie bram garażowych liczą się promocje, szybkie terminy dostawy, łatwy kontakt z serwisem, czas trwania gwarancji, nawet to, czy produkty można zaliczyć do neutralnych pod względem emisji CO2.
1. Gdzie zamówić bramę garażową i jakie bramy są najpopularniejsze?
Przed kupieniem bramy garażowej, warto odwiedzić kilku dystrybutorów, obejrzeć poszczególne modele bram, sprawdzić sposób otwierania, kolorystykę wykończenia, oferowane wyposażenie oraz wymogi dotyczące montażu, serwisowania i gwarancji. Dobrze jest porównać kilka ofert bram garażowych, obejmujących wycenę kompleksowej usługi wraz z montażem i na tej podstawie podjąć ostateczną decyzję. Ponieważ obecnie większość producentów stolarki oferuje również bramy garażowe, przy budowie domu warto dodać ją do kompleksowego zamówienia zawierającego elementy wykończone w taki sam sposób. Zagwarantuje to spójny ich wygląd.
Najwięcej w ofertach firmowych znajdziemy bram garażowych segmentowych otwieranych do góry i to one są najpopularniejsze. Są też wersje bram garażowych boczne, rzadziej wybierane, przez to droższe, za to dobre do garaży niskich, ale szerokich. Atutem bram garażowych segmentowych jest to, że niepotrzebne jest miejsce na zewnątrz, więc doskonale sprawdzą się wszędzie tam, gdzie wjazd nie jest długi lub garaż przylega do linii ogrodzenia. W garażu musi być jednak przestrzeń pod sufitem, bo to tam po otwarciu brama jest przesuwana.
W ofercie nie brakuje też bram garażowych uchylnych. To jednolite skrzydło, które w czasie otwierania unosi się do góry, wysuwając się przy tym nieco na zewnątrz. Potrzebne jest zatem miejsce nie tylko pod sufitem, ale także przed wjazdem.
Niewielki procent sprzedaży stanowią bramy garażowe dwuskrzydłowe, popularne kilkanaście lat temu, obecnie uznawane za mało wygodne, bo rzadko kupowane razem z napędem. Te bramy garażowe wybierane są przez tych, którzy szukają czegoś niedrogiego, na ogół stanowiącego element oddzielnego garażu lub budynku gospodarczego, znajdującego się w mniej reprezentacyjnej części posesji. Taki model bramy kupuje się często, gdy chce się wymienić starą dwuskrzydłową bramę. Poza tym mało kto stosuje wersję skrzydłową ocieploną.
W sprzedaży można jeszcze znaleźć bramy garażowe rolowane (roletowe). Czasami są najlepszym wyborem, przede wszystkim, gdy w garażu i przed nim nie ma miejsca. Brama otwiera się do góry i nawija na wał umieszczony w środku lub od strony zewnętrznej, zależnie od modelu. Standardowo wyposaża się ją w napęd, co sprawia, że korzystanie z niej jest bardzo komfortowe.
2. Jakie parametry musisz wziąć pod uwagę przy wyborze bramy garażowej?
Głównym kryterium wyboru bram garażowych nie może być tylko wygląd, chociaż jest istotny. Ważniejsze są parametry techniczne. Brama musi być urządzeniem bezpiecznym, a jej codzienne użytkowanie łatwe. Czasami niezbędne okazuje się jej ocieplenie. Przy wyborze bramy garażowej, musimy przeanalizować kilka ważnych czynników:
- powierzchnię i kształt garażu - długi i wąski, krótki i szeroki;
- liczbę parkujących w nim aut - jedno lub dwa, obok siebie lub jedno za drugim;
- częstotliwość korzystania z niego - w domach jednorodzinnych, dziennie garaż otwiera się nawet 20 razy;
- kształt i powierzchnię podjazdu do garażu - im bardziej foremny i przestronny, tym większa swoboda w doborze bramy.
Ponadto w domach jednorodzinnych, stosuje się najczęściej bramy garażowe klasy RC2 lub RC3. Przy wyborze takiej wersji należy upewnić się, że brama ma certyfikat potwierdzający klasę odporności na włamanie. Takie bramy garażowe mają wzmocniane profile oraz klamkę obrotową z ryglem albo z elektrycznym napędem z blokadą dociskową, co chroni przed wyważeniem bramy.
3. Jakie wymiary powinna mieć brama garażowa?
Minimalne wymiary otworu garażowego to 200 cm wysokości i ok. 230 cm szerokości - gdy garaż jest jednostanowiskowy - oraz 500 cm, gdy na dwa samochody. Jednak aby wjazd był wygodny, warto kupić bramę garażową szerszą. Szeroki wjazd przyda się w garażu wykorzystywanym jako miniwarsztat albo składzik różnego sprzętu. Wysoka brama garażowa będzie konieczna w przypadku parkowania dużego samochodu, np. SUV-a albo z dachowym bagażnikiem. Producenci oferują bramy pasujące do standardowych otworów, ale można zamówić wrota na wymiar.
4. Jaką wybrać bramę garażową: stalową, drewnianą, z profili aluminiowych i jej wykończenie?
Jaka brama do garażu jest najlepsza? Powinna być dopasowana do konkretnego domu oraz jego architektury. Najczęściej bramy garażowe produkowane są z ocynkowanej ogniowo stali, pokrytej dwustronnie powłoką gruntującą i pomalowanej na jednolity kolor. To najpopularniejszy rodzaj bram do garażu. Można też zdecydować się na bramę garażową drewnianą, ale należy pamiętać o poddawaniu jej konserwacji co kilka lat - czyszczeniu, szlifowaniu, zabezpieczaniu przed działaniem wilgoci i czynników atmosferycznych.
Producenci oferują też bramy garażowe z pełnych profili aluminiowych (rolowane) lub połączone z przeszkleniami, odpornymi na zarysowania (segmentowe). Zwłaszcza bramy drugiego typu dobrze sprawdzą się w garażu z zaplanowanym warsztatem, który trzeba dobrze doświetlić.
Jakie wybrać wykończenie i kolor bramy garażowej? Powierzchnia bramy garażowej może być gładka (matowa lub z lekkim połyskiem), z przetłoczeniami (o rozmaitej szerokości) lub wzorem imitującym kasetony. Można zdecydować się na okleinę oferowaną w kilkunastu odcieniach kilku gatunków drewna albo powierzchnię bramy pomalowaną na dowolny kolor z palety RAL. Aby idealnie dopasować wykończenie bramy garażowej do elewacji budynku wykończonej okładziną, można wybrać model fasadowy, wykończony takim samym materiałem - drewnem, metalem, ceramiką.

5. Czy warto oprócz bramy zrobić drzwi przejściowe, boczne w garażu?
Warto zastanowić się, czy garaż wyposażyć w drzwi przejściowe, będące częścią skrzydła bramy. Otwiera się je, gdy brama garażowa jest zamknięta. Korzystanie z nich jest wygodne, zwłaszcza gdy garaż pełni też funkcję składziku na rowery, hulajnogi i inny sprzęt. Dzieciom będzie dużo łatwiej otworzyć lekkie drzwi (mają niski próg), niż ciężką bramę, nawet z napędem. Poza tym korzystanie z takiego wejścia zimą będzie znacznie mniej wychładzać wnętrze.
Jeżeli budynek garażu jest odpowiednio szeroki, na ścianie frontowej obok bramy (lub na ścianie bocznej) można zamontować drzwi boczne. Dobrze sprawdza się w sytuacjach, gdy zaparkowany przed garażem samochód zablokuje dostęp do jego wnętrza. Wszystkie modele drzwi garażowych oferowane są w takim samym wykończeniu jak bramy, dlatego elementy te tworzą spójną całość.
6. Jaką wybrać bramę garażową, gdy na podjeździe jest mało miejsca?
Jeżeli podjazd do garażu jest krótki, prowadzi po łuku lub pochyleniu, najlepiej sprawdzi się brama garażowa, która przy otwieraniu nie zmniejszy przestrzeni przed garażem. Odpowiednie więc będą modele bram garażowych rolowane lub segmentowe.
Bramy garażowe rolowane zawierają pancerz, który składa się z wąskich aluminiowych lameli. Podczas otwierania, nawija się on na wał w kasecie umieszczonej nad wjazdem (najczęściej od wewnętrznej strony). Profile wypełnia się pianką poliuretanową i uszczelnia. Takie bramy garażowe sprzedawane są zwykle z napędem. Chociaż korzystanie z nich jest bardzo wygodne, w domach jednorodzinnych nie są popularne, bo są najdroższe.

Bramy garażowe segmentowe zbudowane są z aluminiowych lub stalowych segmentów (o rozmaitej grubości), połączonych zawiasami i zabezpieczonych dodatkowymi uszczelkami. Wnętrze segmentów wypełnia się pianką poliuretanową. Ruch skrzydła bramy odbywa się wzdłuż prowadnic. Chowa się ono w garażu - pod sufitem albo przy ścianie. Pierwszy sposób charakteryzuje modele bram garażowych segmentowe górne, których elementy ustawione są poziomo i poruszają się na rolkach po prowadnicy, przytwierdzonej do ścian i sufitu. Segmenty skrzydeł wersji bocznych osadzone są pionowo i po otwarciu najeżdżają na ścianę garażu. Korzystanie z takiej bramy zapewnia szybki dostęp do garażu, bez konieczności otwierania jej na całą szerokość. Takie modele bram garażowych dobrze sprawdzają się także w sytuacjach, gdy zaparkowany przed garażem samochód blokuje dostęp do jego wnętrza. Mogą być montowane na ścianie frontowej (w odpowiednio szerokim budynku) lub bocznej. Nadają się do garaży ze skośnym dachem. Nie ograniczają wysokości przejazdu.
7. Kiedy wybrać bramy garażowe rozwierane?
Bramy garażowe rozwierane wykonywane są z metalu albo drewna i oferowane w wersji jedno- lub dwuskrzydłowej (znacznie popularniejsze). W przypadku bramy skrzydłowej, dostęp do garażu możliwy jest po otwarciu jednego lub dwóch skrzydeł. Pozwala to na np. wyprowadzenie roweru z garażu, bez konieczności otwierania całej bramy.
Na otwierające się skrzydła potrzeba przynajmniej 1,5 m przed wjazdem, dlatego taki wariant bramy garażowej jest odpowiedni tylko na działce z długim podjazdem. W garażu, którego odległość od bramy wjazdowej wynosi tyle, co szerokość jej skrzydła, taka wersja się nie sprawdzi. Podobnie jak na wąskim i stromym podjeździe.

Rozwierane bramy niekiedy montuje się w składzikach na drewno, w budynkach gospodarczych, gdyż są tanie, zaś ich otwarcie w wersji bez napędu nie wymaga użycia dużej siły.
8. Gdzie najlepiej sprawdzi się brama garażowa uchylna?
Brama garażowa uchylna składa się ze sztywnego skrzydła, umieszczonego na prowadnicach. Po otwarciu garażu, chowa się ono pod sufitem. Ponieważ na sam ruch bramy potrzeba 1-2 m przestrzeni przed garażem, taki wariant bramy nadaje się jedynie na długi podjazd. Najczęściej w takie bramy wyposaża się garaże jednostanowiskowe, ponieważ ich standardowa szerokość rzadko przekracza 3 m (wysokość to maksymalnie 2,30 m). Ciężar wrót równoważą tu sprężyny, dzięki czemu można nimi poruszać bez dużego wysiłku i konieczności montowania napędu (jest to wersja dość ekonomiczna).
9. Gdzie można zamontować bramę garażową bez ocieplenia?
Jeżeli garaż jest częścią bryły domu, brama powinna chronić przed ucieczką ciepła i hałasem. W wolnostojącym, zazwyczaj nieogrzewanym garażu - nie trzeba spełniać tych wymogów. Nie warto więc osadzać tu droższych o 20-40% bram garażowych ocieplonych, chyba że w garażu planowany jest warsztat i korzystanie z niego również zimą.
W ogrzewanych garażach, montuje się bramy garażowe z ociepleniem. Rolę izolacji termicznej najczęściej pełni pianka poliuretanowa lub styropian (w modelach uchylnych). Dzięki zastosowaniu izolacji, brama jest sztywniejsza i bardziej odporna na wgniecenia. Poza tym unika się kondensacji pary wodnej na całej konstrukcji. O szczelności wrót bramy garażowej decydują też łączenia między segmentami oraz między nimi i ościeżnicą. Istotne jest, by wszystkie uszczelki były dobrze spasowane, a sama brama prawidłowo osadzona.
Przy wyborze bramy garażowej, należy kierować się wartością współczynnika przenikania ciepła U całej bramy. Obecnie U bram w ogrzewanym garażu nie może być wyższe od 1,3 W/(m2·K).
10. Czy napęd do bramy garażowej jest konieczny?
Napęd umożliwia szybkie, wygodnie i bezpieczne otwieranie bramy za pomocą przycisku, umieszczonego na ścianie w domu lub garażu, pilota (nadajnika), sterownika kodowanego cyfrowo, skanera linii papilarnych lub smartfonu, bez konieczności wysiadania z samochodu.
Każdy producent bram garażowych ma w ofercie przeróżne napędy do nich, np. w wersji z akumulatorem lub modułem solarnym, które umożliwiają korzystanie z automatyki nawet podczas awarii zasilania (sieci elektrycznej) oraz np. nadajnikiem chowanym w przycisku zapalniczki samochodowej oraz inteligentnym sterowaniem, będącym częścią systemu smart home.
Można zaprogramować go w tak, aby brama garażowa otwierała się automatycznie gdy samochód będzie się do niej zbliżał, a podczas jej zamykania po zmroku, włączało się oświetlenie przed domem i w wiatrołapie. Jeżeli domowa automatyka zezwoli na dostęp przez Internet, bramę będzie można otwierać zdalnie,aby np. wpuścić kuriera, by zostawił przesyłkę w garażu.
Jakie dodatkowe wyposażenie oferują producenci napędów do bram garażowych? Oferta jest bardzo szeroka i obejmuje:
- energooszczędne oświetlenie LED, oświetlające garaż i poprawiające bezpieczeństwo w ciemności;
- hamulec wbudowany w napęd, chroniący przed niekontrolowanym opadnięciem skrzydła bramy;
- zestaw do wysprzęglania siłownika z zewnątrz - umożliwia ręczne otwarcie bramy, gdy zabraknie zasilania;
- fotokomórkę - zatrzyma bramę, gdy w jej zasięgu pojawi się przeszkoda (dziecko, zwierzę);
- zabezpieczenie na wypadek pęknięcia sprężyn albo liny - unieruchomi skrzydło, chroniąc przed jego gwałtownym opadnięciem;
- przeszklenia ze szkła tradycyjnego i akrylowego, bądź z przezroczystych płyt poliwęglanu - doświetlą wnętrze, co jest przydatne, zwłaszcza jeśli w garażu planowane jest miejsce do majsterkowania.
Fot. otwarcie: KRISHOME