Wiata samochodowa do samodzielnego montażu - wymagania

Wiata samochodowa do samodzielnego montażu - wymagania

Nieco mniej niż garaż, ale znacznie więcej, niż trzymanie samochodu "pod chmurką". Wiaty garażowe, ze względu na stosunkowo niskie koszty i walory użytkowe, cieszą się dużym zainteresowaniem. Skutecznie chronią samochód przed skutkami opadów atmosferycznych, w tym m.in. śniegu czy gradu. Coraz większą popularność zyskują także rozwiązania łączące wiatę garażową i stanowisko fotowoltaiczne. Na rynku dostępne są modele o nieskomplikowanych konstrukcjach, przeznaczone do samodzielnego montażu. Co trzeba wiedzieć przed ich zakupem?

Jaką wiatę można postawić bez pozwolenia?

Pojęcie wiaty garażowej to dość specyficzna sprawa. Z jednej strony postawienie takiej konstrukcji zgodnie z przepisami obwarowane jest pewnymi warunkami, z drugiej - nie istnieje precyzyjna definicja, pozwalająca na jednoznaczne rozróżnienie wiaty i budynku. Zwykło się przyjmować, że wiata to lekka zadaszona budowla o konstrukcji opartej na słupach, bez ścian, lub z 1-2 ścianami. Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych do listy cech wiaty dodać także istnienie fundamentów i związanie budowli trwale z gruntem.

Pod pewnymi warunkami, określonymi w nowelizacji przepisów prawa budowlanego z 2020 roku, możliwe jest postawienie wiaty garażowej bez pozwolenia na budowę, a nawet - w określonych przypadkach - bez zgłoszenia o budowie. Jak mówią przepisy,pozwolenia i zgłoszenia nie wymaga budowa wiat o powierzchni do 50 m², usytuowanych na działce, na której znajduje się budynek mieszkalny lub przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe, przy czym łączna liczba tych wiat na działce nie może przekraczać dwóch na każde 1000 m² działki.

W jakiej odległości od granicy działki można postawić wiatę?

Kolejne uwarunkowanie dotyczy usytuowania wiat garażowych na działce. Zgodnie z przepisami stanowiska postojowe, w tym również zadaszone należy sytuować na działce budowlanej w odległości nie mniejszej niż 3 metry od granicy działki.

Jakie są warianty postawienia wiaty do samodzielnego montażu?

Wiaty samochodowe (Carpoty) do samodzielnego montażu występują w trzech wariantach - z przygotowaniem do dachu z poliwęglanu, z przygotowaniem do dachu z blachy trapezowej oraz z przygotowaniem dachu pod montaż paneli fotowoltaicznych.

Sama konstrukcja stalowa Carportu składa się ze słupów głównych (ceownik 160/60/40/2,5 mm), rygli głównych (ceowniki podwójne/bliźniacze 120/50/2,5 mm), płatwi dachowych (ceownik 110/40/15/2,0 mm) i stężeń dachowych (ceownik 40/20/1,2 mm). W przypadku dachu przygotowanego pod montaż paneli fotowoltaicznych, dodatkowym elementem jest ceownik - 50/30/13/2 mm.

Wiatę należy osadzić na stopach fundamentowych o wymiarach 600/600 mm i głębokości minimum 800 mm, przy użyciu podstaw montażowych.

 

Wiata samochodowa wersji podstawowej - pod poliwęglan, blachę trapezową, panele fotowoltaiczne
Wiata samochodowa wersji podstawowej - pod poliwęglan, blachę trapezową, panele fotowoltaiczne (fot. Konsport).
Wiata samochodowa wersji rozszerzonej - pod poliwęglan, blachę trapezową, panele fotowoltaiczne
Wiata samochodowa wersji rozszerzonej - pod poliwęglan, blachę trapezową, panele fotowoltaiczne (fot. Konsport).

Carporty - charakterystyka i cena

Carporty są lekkie, trwałe i odporne na warunki atmosferyczne. Ich zaletą jest łatwość montażu, a także możliwość swobodnego konfigurowania według potrzeb użytkownika. Każdy z Carportów rozbudować można o kolejny, bliźniaczy segment pozwalający na powiększenie przestrzeni zadaszonej. Każda rozbudowa zwiększa szerokość konstrukcji o 3 m i ma takie samo pokrycie dachu co moduł bazowy.

Wysokość konstrukcji wiaty wynosi od frontu 2800 mm, a od tyłu 2210 mm. Szerokość w przypadku wiaty z przygotowaniem dachu pod montaż poliwęglanu lub blachy trapezowej to w standardzie 3100 mm (opcjonalnie, w wersji poszerzonej dla konstrukcji dedykowanej dachowi z blachy trapezowej może wynieść 3520 mm). Szerokość wiaty z przygotowaniem dachu pod montaż paneli fotowoltaicznych wynosi 3520 mm.

Ze względu na rodzaj samochodu, jaki będzie parkować pod wiatą istotne są także parametry - szerokości wjazdu (2920 mm) oraz długość konstrukcji (6000 mm).

Producent oferuje konstrukcje w kolorach Magnelis lub RAL (nie dotyczy kolorów o strukturze metalizowanej (SM) i strukturze drobnej (SD)). Ceny zaczynają się od 9 510,00 zł za wersję pod blachę trapez w kolorze RAL.

Wiata samochodowa wersji podwójnej - wariant z dachem z blachy trapezowej składających się z modułu bazowego oraz rozbudowy
Wiata samochodowa wersji podwójnej - wariant z dachem z blachy trapezowej składających się z modułu bazowego oraz rozbudowy (fot. Konsport)

Dodatkowa opcja w ofercie Konsport - słupek pod montaż paneli fotowoltaicznych

Dodatkową opcją w ofercie Konsport są słupki przygotowane do instalacji paneli fotowoltaiczych. Na konstrukcję składającą się z 2 słupków do fotowoltaiki, rozstawionych od siebie w odstępie 2500 mm potrzebne są dwa słupy na marce lub do betonu (koszt jednego to 922,26 zł), 3 profile półzamknięte (w zależności od wymiarów, w cenie 82 zł - 2500 mm, 60,61 zł - 1250 mm i 14,26 zł - 400 mm) oraz 9 elementów montażowych do paneli fotowoltaicznych, po trzy na każdy z profili półzamkniętych (w cenie 4,50 zł za sztukę). Łączny koszt konstrukcji wynosi zatem około 2100 zł.

Na życzenie klienta, pomiędzy słupkami można dodatkowo zamontować przęsła. Koszty obliczono na podstawie cennika obowiązującego w styczniu 2023 roku. 

Słupek pod montaż paneli fotowoltaicznych zastosowany w ogrodzeniu
Słupek pod montaż paneli fotowoltaicznych zastosowany w ogrodzeniu (fot. Konsport)

Firma powiązana: Konsport

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz