Istnieje jednak szereg urządzeń w których założenia projektowe ich konstrukcji są obligatoryjnie sprawdzane jak również zdejmowana jest ich charakterystyka pracy w tunelu aerodynamicznym. Tak się dziej z wywietrznikami dachowymi Zefir, Bora, WLO. Warunki panujące w tunelu aerodynamicznym pozwalają na zbadanie pracy tych urządzeń w strudze symulowanego wiatru wiejącego z prędkością od 0 do 10 m/s.
Częstym sposobem szybkiej weryfikacji konstrukcji urządzeń wywiewnych jest w naszym przypadku stosowanie komory dymowej w której wytwornica dymu wytwarza go. Komora ta znajduje się pod urządzeniami badanymi które są połączone z nią za pomocą swoich otworów ssących. Prawidłowo skonstruowany wywietrznik wytwarza w strugach omywającego go wiatru podciśnienie które pozwala zasysać zadymione powietrze z przestrzeni komory dymowej i wyrzucać je na zewnątrz. Badania takie prowadzi się dla różnych prędkości powietrza jak również różnych kierunków napływu wiatru na urządzenia badane.
źródło i zdjęcia: Uniwersal