Łatwiejsze ładowanie aut elektrycznych. Wchodzą nowe przepisy!

Łatwiejsze ładowanie aut elektrycznych. Wchodzą nowe przepisy!

Od 1 stycznia 2025 roku właściciele budynków użytkowych będą musieli dostosować się do restrykcyjnych norm określonych przez dyrektywę UE 2024/1275. Przede wszystkim przepisy te dotyczą budynków niemieszkalnych oraz mieszkalnych, ale również instytucji publicznych i nowo powstających zadaszonych parkingów. W praktyce oznacza to, że zarządcy parkingów muszą przewidzieć instalację punktów ładowania dla pojazdów elektrycznych zgodnie z określonymi proporcjami do liczby miejsc parkingowych.

Nowe budynki niemieszkalne oraz te poddawane ważniejszym renowacjom, mające więcej niż pięć miejsc parkingowych, będą zobowiązane do instalacji co najmniej jednego punktu ładowania na każde pięć miejsc. Dla większych obiektów, czyli takich, które dysponują ponad 20 miejscami parkingowymi - przewidziano dodatkowe wymogi. Do 1 stycznia 2027 roku właściciele muszą zapewnić, że na każde dziesięć miejsc parkingowych przypada przynajmniej jeden punkt ładowania, co ma znaczący wpływ na planowanie przestrzeni i budżet inwestycyjny.

Infrastruktura techniczna do stacji ładowania na parkingach

Jednym z kluczowych elementów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest obowiązek instalacji okablowania wstępnego. Zarządcy budynków niemieszkalnych będą musieli zagwarantować, że co najmniej 50% miejsc parkingowych zostanie wyposażonych w okablowanie, które umożliwi późniejszy montaż punktów ładowania. Dla pozostałych miejsc wymagane jest zastosowanie infrastruktury kanałowej, która ułatwi przyszłą modernizację. Takie rozwiązanie pozwoli nie tylko na elastyczność, ale także na optymalizację kosztów - właściciele budynków mogą bowiem wdrożyć system ładowania samochodów elektrycznych zgodnie z faktycznym zapotrzebowaniem, a nie wyłącznie na podstawie sztywnych wytycznych.

W budynkach mieszkalnych sytuacja wygląda nieco inaczej. Nowe budynki lub te poddawane ważniejszym renowacjom, które dysponują więcej niż trzema miejscami parkingowymi, muszą być wyposażone w okablowanie wstępne dla co najmniej połowy miejsc parkingowych. Dodatkowo, instalacja co najmniej jednego punktu ładowania samochodów elektrycznych staje się obowiązkowa. Takie rozwiązania mają na celu zapewnienie dostępności nowoczesnych technologii ładowania pojazdów elektrycznych, co przyczynia się do popularyzacji elektromobilności wśród mieszkańców.

Co muszą wiedzieć operatorzy punktów ładowania?

Nie tylko właściciele budynków muszą zmierzyć się z wyzwaniami nowej ustawy. Operatorzy punktów ładowania również muszą dostosować swoją działalność do nowych wymagań, co wiąże się z szeregiem zmian technicznych oraz proceduralnych. Jednym z najważniejszych elementów jest obowiązek zapewnienia, aby wszystkie ogólnodostępne punkty ładowania były cyfrowo połączone do 14 października 2024 roku. Dzięki temu użytkownicy będą mieli dostęp do informacji na temat dostępności stacji oraz możliwości rezerwacji miejsca w czasie rzeczywistym.

Kolejnym istotnym aspektem jest wdrożenie inteligentnego ładowania we wszystkich nowo zbudowanych lub zmodernizowanych punktach ładowania. Inteligentne systemy umożliwiają optymalne zarządzanie energią, co przekłada się na bardziej efektywne korzystanie z zasobów sieci energetycznej. Operatorzy muszą również zadbać o to, aby każdy punkt ładowania na prąd stały miał na stałe zainstalowany kabel do ładowania - termin realizacji tego wymogu przypada na 14 kwietnia 2025 roku. Warto podkreślić, że ceny za ładowanie mają być rozsądne, porównywalne, transparentne i niedyskryminacyjne, co stanowi kolejny element ochrony konsumentów na rynku elektromobilności.

Dane dotyczące liczby punktów ładowania, liczby stacji ładowania oraz łącznej mocy wyjściowej muszą być przekazywane w sposób klarowny i zgodny z wymaganiami unijnymi. Wszystko to ma na celu monitorowanie postępów w rozwoju infrastruktury oraz wykrywanie ewentualnych nieuczciwych praktyk handlowych. Regularne raportowanie staje się nie tylko obowiązkiem, ale i ważnym narzędziem w budowaniu zaufania wśród użytkowników systemu ładowania.

Jak przygotować się na nowe regulacje dotyczące obowiązku budowy stacji ładowania?

Planowanie modernizacji powinno obejmować także szczegółowe aspekty techniczne. Na przykład, przy projektowaniu instalacji elektrycznych konieczne jest uwzględnienie różnych kategorii punktów ładowania - od wolnych ładowarek na prąd przemienny o mocy poniżej 7,4 kW, przez średnioszybkie ładowarki, aż po ultraszybkie punkty ładowania prądu stałego o mocy przekraczającej 350 kW. Każda z tych kategorii ma swoje specyficzne wymagania, co oznacza, że planowanie infrastruktury musi być dostosowane do przewidywanej liczby użytkowników oraz rodzaju pojazdów. Takie podejście pozwala osiągnąć zgodność z wymogami prawnymi, jednocześnie zapewniając przyszłościowość i elastyczność inwestycji.

Zgodnie z dyrektywą UE 2024/1275 oraz rozporządzeniem UE 2023/1804, do celów sprawozdawczych w zakresie rozwoju ogólnodostępnych punktów ładowania, wyróżnia się dwie główne kategorie urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych:

Kategoria 1 - urządzenia ładowania na prąd przemienny:
W tej kategorii rozróżnia się trzy typy punktów ładowania w zależności od mocy:

  • Punkt wolnego ładowania (jednofazowy): charakteryzuje się mocą poniżej 7,4 kW, co określa go jako urządzenie o normalnej mocy.
  • Punkt średnioszybkiego ładowania (trójfazowy): urządzenie pracujące w zakresie mocy od 7,4 kW do 22 kW.
  • Punkt szybkiego ładowania (trójfazowy): dedykowany do szybkiego ładowania, o mocy przekraczającej 22 kW.

Kategoria 2 - urządzenia ładowania na prąd stały:
W tej kategorii wyróżnia się cztery poziomy, zależnie od mocy wyjściowej:

  • Punkt wolnego ładowania: o mocy poniżej 50 kW.
  • Punkt szybkiego ładowania: pracujący w przedziale od 50 kW do 150 kW.
  • Punkt ultraszybkiego ładowania - Poziom 1: o mocy w zakresie od 150 kW do 350 kW.
  • Punkt ultraszybkiego ładowania - Poziom 2: o mocy równiej lub przekraczającej 350 kW.

Podział ten umożliwia precyzyjne określenie parametrów technicznych poszczególnych urządzeń ładowania oraz ułatwia monitorowanie rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.

Perspektywy rozwoju elektromobilności

Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych to zdecydowany sygnał, że przyszłość transportu opiera się na czystej energii. Zmiany te mają kluczowe znaczenie nie tylko dla właścicieli budynków, ale dla całego społeczeństwa. Dzięki nim rozwój pojazdów elektrycznych stanie się bardziej dynamiczny, a infrastruktura ładowania - bardziej dostępna. Można to porównać do budowania nowej, nowoczesnej sieci drogowej, która pozwala na szybkie i bezproblemowe poruszanie się w przyszłości, jednak zamiast asfaltu mamy tutaj nowoczesną technologię ładowania, która staje się fundamentem zrównoważonej mobilności.

Warto również zwrócić uwagę na aspekt konkurencyjności. Inwestycje w infrastrukturę ładowania to nie tylko spełnienie wymogów prawnych, ale także szansa na wyróżnienie się na tle innych obiektów. W dzisiejszych czasach coraz więcej osób decyduje się na pojazdy elektryczne, a dostęp do sprawnie działającej sieci ładowarek staje się jednym z kluczowych kryteriów przy wyborze miejsca zamieszkania czy prowadzenia działalności gospodarczej. Inwestując w nowoczesne rozwiązania, zyskujesz przewagę konkurencyjną, która może przełożyć się na wyższą wartość Twojej nieruchomości oraz pozytywny wizerunek firmy.

fot. otwierająca ChargeIn

Redakcja Budujemy Dom
Redakcja Budujemy Dom

Od 1998 roku Redakcja "Budujemy Dom" tworzy społeczność pasjonatów budownictwa, którzy z chęcią dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Nasz zespół to wykwalifikowani redaktorzy, architekci, inżynierowie i specjaliści z różnych dziedzin budownictwa, którzy stale poszerzają swoją wiedzę i śledzą najnowsze trendy.

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz