Jak segregować odpady budowlane? Zmiany od 2025 r. i ogromne kary za ich nieprzestrzeganie!

Jak segregować odpady budowlane? Zmiany od 2025 r. i ogromne kary za ich nieprzestrzeganie!

1 stycznia 2025 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o odpadach, która wprowadza obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych na przynajmniej 6 frakcji. Co to oznacza? Kto musi segregować odpady z budowy oraz remontu i jak? Wyjaśniamy nowe przepisy.

W styczniu 2025 roku nastąpiły zmiany dotyczące segregacji odpadów budowlanych. Nowe przepisy weszły w życie wraz z nowelizacją ustawy o odpadach. Wprowadzono nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych na przynajmniej 6 frakcji: drewno, metal, szkło, tworzywa sztuczne, gips i odpady mineralne. Obowiązek segregacji spoczywa na wytwórcy odpadów, ewentualnie firmie, która je odbierze.

Odpady budowlane: jak je segregować?

Segregacja to dzielenie odpadów na grupy, według surowców, z których zostały wyprodukowane. Zmiana przepisów ma skutkować tym, że więcej odpadów z budów trafi do recyklingu (przetwarzania), mniej na wysypiska. W nowelizacji ustawy o odpadach (z 21 listopada 2024 r.) zdefiniowano odpady budowlane i rozbiórkowe jako odpady powstałe podczas robót budowlanych, a więc budowy, przebudowy, remontu, rozbiórki. 

Od 1 stycznia 2025 r. odpady budowlane należy dzielić na przynajmniej sześć kategorii:

  • drewno,
  • metale,
  • szkło,
  • tworzywa sztuczne,
  • gips,
  • odpady mineralne, w tym beton, cegły, płytki i materiały ceramiczne, kamienie.

Kto ma obowiązek segregacji odpadów budowlanych?

Obowiązek segregacji odpadów budowlanych w pierwszej kolejności ciąży na ich wytwórcy. Przy czym przyjmuje się, że wytwórcą odpadów budowlanych jest firma, która świadczy usługę budowlano-remontową, a nie podmiot, który ją zlecił. Jeśli wytwórca odpadów budowlanych ich nie podzieli, za segregację odpowiada tzw. następny posiadacz odpadów, czyli np. firma, która odbiera je z budowy.

Segregacja gruz budowlanego i innych odpadów może być zatem prowadzona na placu budowy lub rozbiórki, albo wytwórca odpadów lub ich następny posiadacz mogą ją zlecić firmie dysponującej stosownymi zezwoleniami. Takie zlecenie musi potwierdzać umowa na piśmie. Jeśli odpady budowlane w ogóle nie zostaną posegregowane, odpowiedzialność poniosą solidarnie ich następny posiadacz i wytwórca! Odmienne rodzaje odpadów z budowy muszą być segregowane do oddzielnych pojemników, które muszą być oznaczone odpowiednim kodem odpadu.

Czy remontując dom lub mieszkanie mamy obowiązek segregowania odpadów budowlanych?

W ustawie zapisano, że w przypadku, gdy wytwórcą odpadów budowlanych i rozbiórkowych jest osoba fizyczna, niebędąca przedsiębiorcą, obowiązek segregacji wykonuje następny posiadacz odpadów. Co oznacza, że za posegregowanie odpadów z prowadzonego własnym sumptem remontu mieszkania czy domu odpowiada nie prowadząca prace osoba prywatna, ale firma odbierająca śmieci budowlane.

gruz i odpady na budowie
Gruz budowlany, który powstał podczas budowy domu zalicza się frakcji odpady mineralne. Inwestor nie odpowiada za segregację odpadów budowlanych, tylko firma, która je odbiera z naszej budowy, fot. Adobe Stock

Cena za odbiór odpadów budowlanych

Za odbiór gruzu w worku big bag płaci się obecnie koło 300 zł, za kontener na odpady budowlane wielkości 7 m3 musimy zapłacić około 1000 zł. Jeśli chielbiyśmy te pieniądze zaoszczędzić, może tak jak wcześniej odwieźć gruz budowlany, starą umywalkę i sedes do PSZOK-u, czyli gminnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. PSZOK-i odpady budowlane z drobnych remontów przyjmują nieodpłatnie!

Kary za brak segregacji odpadów budowlanych

Nowa ustawa o odpadach zwalnia z obowiązku segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych, jeśli „wysegregowanie nie jest technologicznie możliwe lub brak wysegregowania pozwala na przygotowanie do ponownego użycia, recykling lub inny odzysk”. Kary administracyjne za nieprzestrzeganie nowych przepisów dotyczących segregacji odpadów budowlanych, w zależności od skali ich naruszenia, mogą wynosić od 1 tys. zł do nawet 1 mln zł. Wysokość kary będzie ustalał podczas kontroli inspektor Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Janusz Werner
Janusz Werner

Dziennikarz z przeszło 25-letnim doświadczeniem w mediach drukowanych i elektronicznych. W Budujemy Dom od blisko dekady. Na budowach bywa tak często, jak w redakcji. Autor tekstów poradnikowych i publicystycznych, także porad prawnych. Nadąża za zmianami w największych programach pomocowych dla inwestorów indywidualnych: w Czystym Powietrzu, Moim Prądzie, Mojej Wodzie...

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz