Dach to jeden z najdroższych elementów budynku, ponieważ nie tylko chroni dom
przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi, ale wpływa na estetykę budynku.
Więźba dachowa to drewniana konstrukcja nośna, na której opiera się cały dach.
Warto wiedzieć, jakie są jej rodzaje i jak jest zbudowana. Należy pamiętać,
że wszystkie zmiany w jej budowie może wprowadzić tylko projektant!
Czy i jak można zmienić konstrukcję więźby?
(fot. Kasper)
Może to być konieczne, jeśli przewidziane w projekcie lekkie pokrycie
(blachodachówki, gonty bitumiczne) planujemy zastąpić na przykład dachówką
ceramiczną, cementową czy strzechą lub gdy w dachu mają być
wmontowane okna połaciowe albo kolektory słoneczne. W więźbie o prostej
konstrukcji wystarczy wtedy odpowiednio zwiększyć przekroje krokwi i zagęścić
ich rozstaw, w bardziej skomplikowanej trzeba zmienić wymiary
wszystkich jej elementów.
Do zmiany konstrukcji dachu zmusza czasem
trudność kupienia elementów drewnianych o określonych przekrojach.
Wprawdzie w takiej sytuacji można niekiedy użyć elementów grubszych lub
szerszych, ale może się okazać, że trudno będzie je połączyć z innymi elementami
konstrukcji dachu lub domu. Zmniejszenie przekrojów głównych
elementów nośnych wymusza zmniejszenie odstępów między nimi lub zagęszczenie
podpór.
Uwaga! Niezależnie od zakresu zmian: każde odstępstwo od projektu
więźby wymaga zgody projektanta domu; jeśli trudno do niego dotrzeć,
trzeba przeprojektowanie więźby powierzyć innemu projektantowi
z uprawnieniami.
Do takich zmian należą też:
- usunięcie słupa lub słupów, na których opierają się płatwie,
- zmiana przekroju płatwi,
- zastąpienie płatwi drewnianych – stalowymi,
- zmiana rozstawu krokwi dla ułatwienia montażu szerszych od tego rozstawu
okien połaciowych; jeśli rozstaw krokwi odpowiada szerokości
okien, nie trzeba przecinać krokwi i wstawiać wymianów, czyli odcinków
belek, które przejmą ich obciążenia.
Przekonstruowanie więźby z prefabrykowanych wiązarów dachowych
można zamówić u ich producenta.
Jakie są elementy więźby dachowej?
Elementy konstrukcji dachowej noszą nazwy zwyczajowe i w różnych regionach
Polski można spotkać się z innym ich nazewnictwem.
Belka podwalinowa – belka na stropie, na której opierają się słupy w dachu
o konstrukcji płatwiowo-kleszczowej.
Dźwigar – prefabrykowany element konstrukcyjny z klejonych płyt OSB lub
z desek połączonych łącznikami stalowymi.
Jętka – pozioma belka łącząca pary krokwi w około 1/3 ich długości mierzonej
od szczytu. Pełni funkcję podpory pośredniej zwiększającej nośność krokwi.
Jętki mają zwykle przekrój taki jak krokwie, ale można też na nie używać cieńszych
desek przybitych obustronnie do krokwi. Jętka musi mieć dostateczną
sztywność, dlatego jeśli jest wykonana z desek, trzeba w odstępach ok. 1 m
wstawić między nie klocki usztywniające.
Kleszcze – deski grubości 25–35 mm spinające krokwie w konstrukcjach
płatwiowych. Montuje się je na poziomie płatwi; ich zadaniem jest niedopuszczenie
do rozsunięcia się krokwi.
Krokiew – ukośna belka konstrukcji dachowej. Rząd krokwi połączonych
parami na górze tworzy górną linię dachu nazywaną kalenicą. Krokwie mają
przekrój prostokątny o stosunku szerokości do wysokości około 1:2. W załamaniach
wklęsłych (koszach) połaci dachowej montuje się krokwie o większym
przekroju nazywane krokwiami koszowymi.
Narożna krokiew – na wypukłym załamaniu połaci dachowej – to krawężnica.
Kulawka – krokiew o zmniejszonej długości łącząca krawężnicę lub krokiew
koszową z murłatą.
Miecze – skośnie ustawione belki, łączące słupy z płatwiami, zmniejszające
rozpiętość płatwi i usztywniające więźbę dachową w kierunku podłużnym.
Murłata – pozioma belka o przekroju kwadratowym zamocowana do ścian
i służąca jako oparcie krokwi, które łączy się z nią na zaciosy lub łączniki stalowe.
Płatew – pozioma belka podparta słupami, na której – mniej więcej pośrodku
swej długości – opierają się krokwie. Płatwie wykonuje się z krawędziaków
o przekroju kwadratowym lub – jeśli mają przenosić duże obciążenia – ze stalowych
belek dwuteowych.
Wiatrownica – to deska (czasami też profilowana blacha brzegowa) mocowana
ukośnie do krokwi od spodu, zapobiegająca podrywaniu pokrycia na
krawędzi dachu.
Wiązary prefabrykowane – to gotowe wiązary, przygotowywane bezpośrednio
w zakładzie wykonującym konstrukcje dachowe, dostarczone na plac
budowy i montowane na przygotowanych podporach.
Wiązary tradycyjne – wykonywane przez cieśli z pojedynczych elementów
na miejscu budowy.
Ciąg dalszy artykułu w papierowej wersji ABC 2011.