Na co zwrócić szczególną uwagę przy montażu bram garażowych?

Na co zwrócić szczególną uwagę przy montażu bram garażowych?

Wstawienie bramy to zadanie dla fachowca, który postępując ściśle według wytycznych producenta, osadzi prowadnice, skrzydło, siłownik i inne elementy. Nie warto wykonywać tego samodzielnie, bo popełnione w trakcie prac błędy mogą skutkować utratą gwarancji.

Niezależnie od konstrukcji bramy, podczas montażu powinno się przestrzegać kilku zasad:

Planując ocieplenie ścian garażu, trzeba mieć na uwadze ościeża. Warstwa izolacji położona w tym miejscu zapobiega powstawaniu mostków termicznych. Ocieplenie ościeży po montażu bramy wpłynie na jej wygląd, bo w przypadku bram segmentowych oraz rolowanych może nawet zakryć boczne prowadnice.

Montaż uszczelek na bramie garażowej
System ciepłego montażu - wykorzystujący specjalnie wyprofilowany twardy styropian EPS - poprawia izolację bramy do 20%. Metoda polega na zaizolowaniu elementów stycznych bramy z murem. Dodatkowe uszczelki poprawiają uszczelnienie na obwodzie. (fot. Krispol)

Przed otynkowaniem garażu, należy zaplanować i wykonać instalację elektryczną przeznaczoną do napędu - pozwoli to uniknąć ponownego rozkuwania ścian lub sufitu.

Nadproże i węgarki, do których będzie przymocowana konstrukcja bramy, powinny być w większości otynkowane i pomalowane przed montażem, ponieważ potem dostęp do nich będzie ograniczony. Muszą też być proste i tworzyć równoległą płaszczyznę, umożliwiającą prawidłowy montaż prowadnic i wału napędowego.

Łączniki należy rozmieścić równomiernie, aby przytwierdzenie prowadnic bocznych i górnych oraz ościeżnicy było stabilne.

Kołki mocujące trzeba dopasować do rodzaju materiału, z jakiego wykonana jest ściana. W przypadku pełnej cegły i betonu, można użyć zwykłych kołków rozporowych. Przy przegrodach z pustaków poryzowanych, konieczne jest zastosowanie specjalnych kołków lub kotew chemicznych.

Posadzka w garażu musi mieć równą płaszczyznę i prawidłowy poziom w odniesieniu do ścian - w tym do nadproża i węgarków. Określenie ostatecznego jej poziomu jest niezbędne do wyregulowania bramy i zaprogramowania napędu pod względem położeń krańcowych wrót, czyli ich pozycji przy całkowitym otwarciu i zamknięciu. Jeżeli przed montażem posadzka nie będzie wylana, nie obędzie się bez ponownej wizyty serwisu po jej wykończeniu.

Na zakończenie montażu należy wyregulować sprężyny, które wspomagają otwieranie i zamykanie bramy oraz sprawdzić, czy skrzydło szczelnie przylega do ościeżnicy - nie może opadać.

Konserwacja bramy garażowej
Aby brama garażowa przez długie lata działała sprawnie, musi być systematycznie sprawdzana i, w razie konieczności, regulowana i smarowana. (fot. Dako)

Wstawienie najpopularniejszych wersji segmentowych wraz z wyregulowaniem napędu sprawnej ekipie powinno zająć kilka godzin.

Joanna Dąbrowska
fot. otwierająca: Hörmann

Joanna Dąbrowska
Joanna Dąbrowska

W prasie budowlano-wnętrzarskiej od początku drogi zawodowej. W miesięczniku „Budujemy Dom” pracuję od kilkunastu lat. Moja ulubiona tematyka to architektura i aranżacja wnętrz. Śledzę trendy i nowości rynkowe. Cenię sobie kontakt z naturą. Kocham jazdę na nartach i pływanie kajakiem. W wolnym czasie spełniam marzenia podróżnicze - bliskie i dalekie.

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz