Najważniejszą cechą, którą różnią się bramy garażowe między sobą, jest sposób ich otwierania. Inne istotne parametry, na które trzeba zwrócić uwagę przy zakupie, to termoizolacyjność, rodzaj zabezpieczeń antywłamaniowych, komfort użytkowania i estetyka. Nie bez znaczenia są różnice w cenie. Najtańsze wrota kupimy już za niespełna 1000 zł, ale w sprzedaży są też modele kosztujące kilkakrotnie więcej.
O osłonięciu garażu warto pomyśleć już na etapie budowy domu. Pozwoli to dopasować bramę do otworu, którym będziemy wjeżdżali do garażu. Nie powinno być z tym problemu, ponieważ oferta rynkowa w tym segmencie jest bardzo bogata. My proponujemy pięć popularnych rozwiązań.
Rodzaje bram garażowych
1. Brama segmentowa górna
To najpopularniejszy obecnie wariant. Skrzydło tego typu bramy składa się z kilku segmentów (najczęściej od 3 do 6) połączonych zawiasami, które zabezpieczone są uszczelkami. Dzięki temu łączenia chronione są przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Zobacz, po co Łukasz Piszczek przyszedł do Zosi i Kuby
Brama wykonana jest zazwyczaj z profili ze stali ocynkowanej o różnej grubości, pokrytej blachą stalową. Wykończenie może stanowić powłoka z farby proszkowej, okleina z tworzywa sztucznego, drewno lub aluminium. Segmenty wypełnione są izolacją, najczęściej pianką poliuretanową bądź styropianem.
Zasada działania takiej bramy jest bardzo prosta - segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach zamontowanych do ścian i sufitu garażu. Po otwarciu bramy płaszcz chowa się pod sufitem.
Bramy segmentowe nie zajmują miejsca przed garażem, dlatego można je montować również w budynkach, z których wyjazd znajduje się nawet w linii ogrodzenia. (fot. Krispol)
Zobacz, jak wygląda montaż bramy segmentowej
Koszty bramy segmentowej górnej
Cena tego typu bramy zależy przede wszystkim od producenta i od tego, czy skrzydło jest ocieplone. Zaizolowany model z blachy stalowej ocynkowanej ogniowo, powlekanej poliestrem, renomowanego wytwórcy, do otworu garażowego o standardowych wymiarach 2500 × 2250 mm, kupimy za 2200-2500 zł.
W marketach budowlanych są też bramy mniej znanych producentów, dostępne już za 1300-1500 zł. Wszelkie nie-standardowe rozwiązania (np. drzwi w bramie) wiążą się z dopłatami. To oczywiście nie wszystkie koszty. Za napęd (o jego zaletach dalej) zapłacimy - w zależności od producenta - 300-2000 zł. Montaż do wydatek rzędu 400-1000 zł.
2. Brama segmentowa boczna
To rozwiązanie jest mniej popularne, ale stanowi ciekawą alternatywę dla inwestorów dysponujących niższym, lecz szerszym garażem. W tego typu bramach segmenty - nie różniące się niczym od tych w modelach górnych - ustawione są pionowo i po otwarciu zachodzą na jedną ze ścian garażu. Prowadnice zamontowane są nie po bokach, ale na suficie i w podłodze garażu.
Taki sposób otwierana ma też inną zaletę. Do garażu, w którym brama stanowi jedyne wejście, można dostać się szybciej (gdy chcemy wprowadzić do niego np. rower) - nie trzeba bowiem czekać, aż wrota otworzą się całkowicie.
Popularność bram segmentowych - zarówno modeli górnych, jak i bocznych - wynika przede wszystkim z tego, że zajmują mało miejsca. Ponieważ skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu, można je stosować również przy krótkich podjazdach. A także wtedy, gdy wyjazd z garażu znajduje się blisko chodnika czy ulicy (nawet w linii ogrodzenia). Modele segmentowe są ponadto bardzo łatwe w obsłudze i szczelne, dzięki czemu z garażu ucieka mniej ciepła. Bardzo dobrze nadają się więc do miejsc postojowych ulokowanych w bryle domu. Zaletą tego rozwiązania jest też możliwość dopasowania bramy do otworu o dowolnym kształcie, np. z nadprożem w kształcie łuku.
Bramy segmentowe boczne mają dwie wady: zajmują boczną ścianę, a ponadto w dolnej prowadnicy zbierają się zanieczyszczenia.
Zaletą bram segmentowych bocznych jest to, że do garażu można dostać się szybciej - bez czekania, aż skrzydło całkowicie się otworzy. (fot. Hörmann)
Koszty bramy segmentowej bocznej
Choć konstrukcja takiej bramy jest podobna jak w modelu otwieranym do góry, trudno dostać ją w podobnej cenie. Wynika to z mniejszej popularności tego rozwiązania, a co za tym idzie - mniejszej dostępności. Renomowani producenci oferują takie modele za 4000-5000 zł. Pozostałe koszty (napęd, montaż) są podobne.
3. Brama uchylna
Bramy uchylne, przed laty stosowane powszechnie, ustąpiły ostatnio pola modelom segmentowym. Wciąż jednak wybierane są chętnie, przede wszystkim ze względu na przystępną cenę.
Charakteryzują się prostą budową. Skrzydło, unosząc się na prowadnicach, najpierw zachodzi nad samochód, a potem chowa się pod sufitem garażu. Konstrukcja wykonana jest zazwyczaj ze stali lub aluminium. Mogą być wykończone okładziną z drewna lub PVC. Stosunkowo niska cena to nie jedyna ich zaleta. Bramy uchylne montuje się łatwo, ponadto można je stosować nawet w garażach z niskim nadprożem. Wystarczy, aby ten element miał 10 cm wysokości.
Modele uchylne mają też wady. Największą jest niezbyt dobra szczelność, co skutkuje uciekaniem z garażu ciepła. Drugim mankamentem jest to, że wymagają sporo miejsca na podjeździe - po otwarciu wysuwają się na 1-1,5 m. Ponadto zajmują miejsce pod sufitem (z wyjątkiem modeli z mechanizmem nożycowym, które nie potrzebują prowadnic podsufitowych).
Bramy uchylne można montować nawet w garażach z niskim nadprożem - wystarczy, aby miało ono 10 cm wysokości. (fot. Wiśniowski)
Koszty bramy uchylnej
Najtańszą nieocieploną bramę uchylną kupimy już za 700-800 zł. Model z ociepleniem może kosztować nawet dwa razy więcej.
4. Brama rolowana
Tego typu brama wykonana jest z wąskich, kilkucentymetrowych lameli - stalowych bądź aluminiowych. Elementy te mogą być wypełnione pianką poliuretanową. Lamele połączone są przegubowo na całej długości ramy, tworząc pancerz. Jest on nawijany na wał umieszczony w kasecie znajdującej się nad otworem wjazdowym do garażu.
Bramy rolowane są bardzo wygodne w obsłudze i bardzo szczelne. Skutecznie chronią więc garaż przed stratami ciepła. Podobnie jak modele segmentowe, zajmują mało miejsca, dlatego świetnie sprawdzą się na posesji, gdzie podjazd jest krótki, a garaż jest zbyt wąski, aby zmieścić skrzydło boczne i ma zajętą przestrzeń pod sufitem. Trzeba jednak pamiętać, że tego typu brama wymaga odpowiedniej ilości miejsca na kasetę - nadproże musi mieć 30-35 cm wysokości (ewentualnie kaseta zmniejszy wysokość wjazdu). Alternatywą jest zamocowanie mechanizmu na zewnątrz garażu, nad otworem wjazdowym.
Bramy rolowane są bardzo szczelne, dlatego skutecznie chronią garaż przed stratami ciepła. (fot. Wiśniowski)
Koszty bramy rolowanej
Do niedawna bramy rolowane były najdroższe ze wszystkich. Obecnie ich ceny spadły. Najtańszy model kupimy w markecie budowlanym już za ok. 1700 zł. Wyrób markowego producenta kosztuje przynajmniej 1000 złwięcej.
Brama rozwierana
Ostatnia propozycja to najbardziej tradycyjny model - brama rozwierana. Składa się z jednego bądź dwóch skrzydeł umocowanych na zawiasach na bocznych ościeżach - analogicznie jak drzwi. Otwiera się na zewnątrz, co oznacza, że ten typ sprawdzi się wyłącznie na płaskich podjazdach o odpowiedniej długości. Z bram rozwieranych niezbyt wygodnie korzysta się zimą, bowiem przed otwarciem sprzed garażu trzeba usunąć zalegający śnieg.
Koszty bramy rozwieranej
Bramy rozwierane nie są obecnie zbyt popularne, ale kupimy je bez problemu. Markowy, dwuskrzydłowy, nieocieplony wyrób kosztuje ok. 1800 zł.
Najważniejsze parametry bram garażowych
Niezależnie od wybranego wariantu, brama garażowa musi spełniać kilka warunków. Przede wszystkim powinna chronić miejsce postojowe przed intruzami i stratami ciepła oraz być wygodna w użytkowaniu. Nie bez znaczenia są również względy estetyczne.
Bramy garażowe a bezpieczeństwo użytkowania
Bramy garażowe wyposażone są w różne elementy z zakresu bezpieczeństwa. Najczęściej producenci stosują wzmacniane profile i instalują klamki obrotowe z ryglem. W modelach rolowanych dodatkowe zabezpieczenie stanowi hamulec elektromagnetyczny siłownika napędzającego bramę, blokujący profil w wale nawijającym. Dzięki temu intruz będzie miał problemy z podważeniem skrzydła.
Aby ułatwić wybór konsumentom, bramy garażowe - podobnie jak drzwi i okna - oznaczane są różnymi klasami odporności na włamanie. Jest ich sześć - od RC1 do RC6, im wyższa, tym trudniej sforsować bramę. W sprzedaży oferowane są z reguły produkty trzech najniższych klas.
Pod hasłem "bezpieczeństwo" kryją się także rozwiązania chroniące użytkowników bram:
fotokomórka - jeżeli emitowane przez nią wiązki podczerwieni zostaną przerwane, brama zatrzyma się. Uchroni to przebywającą w pobliżu osobę przed uderzeniem;
automatyczny układ odłączający - zatrzyma i cofnie skrzydło w sytuacji, gdy podczas zamykania natrafi na jakąś przeszkodę;
blokada w przypadku zerwania sprężyny - zabezpieczenie to chroni przed opadnięciem bramy w momencie awarii tego elementu;
funkcja łagodnego zatrzymania - wyposażone w nie skrzydło nie uderzy o posadzkę przy zamykaniu.
Termoizolacyjność bram garażowych
Parametr ten jest szczególnie istotny dla właścicieli ogrzewanych garaży. Ciepłochronność bram zależy przede wszystkim od zastosowanego ocieplenia oraz szczelności połączeń pomiędzy segmentami, a także między bramą i ościeżnicą. Wpływ na termoizolacyjność ma również prawidłowy montaż.
W ocieplonych bramach profile wypełnione są zazwyczaj pianką poliuretanową lub wkładkami ze styropianu. Im grubsza jest warstwa ocieplenia, tym brama ma lepszą izolacyjność termiczną. Zazwyczaj izolacja ma ma od 2 do 4 cm.
Podobnie jak w przypadku klas odporności na włamanie, i tu istnieje obiektywny parametr, który pozwala wybrać ciepłą bramę. To współczynnik przenikania ciepła U. Zgodnie z obowiązującym prawem, w przypadku bramy garażu ogrzewanego nie może on przekraczać 1,5 W/(m²·K). Trzeba jednak mieć świadomość, że wymogi dotyczące ciepłochronności budynków są cały czas zaostrzane. Już od 2021 r. współczynnik U dla bramy nie będzie mógł być wyższy niż 1,3.
Wybierając bramę do garażu ulokowanego w bryle budynku należy zwrócić uwagę na jej parametry termoizolacyjne. Zgodnie z normami, współczynnik przenikania ciepła U nie może obecnie przekraczać 1,5 W/(m²·K). (fot. Hörmann)
Sterowanie bramami garażowymi
Automatyka do bram staje się standardem. Ceny napędów spadają, a korzystanie z nich zdecydowanie poprawia komfort użytkowania bramy. Aby otworzyć lub zamknąć skrzydło z napędem, nie trzeba wysiadać z auta - wystarczy użyć pilota. Jak wiadomo, pogoda w Polsce bywa kapryśna, dlatego automatykę docenimy przez większą część roku. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest to, że bramę z napędem trudniej jest podważyć.
Przy wyborze automatyki, najlepiej zdać się na fachowca. W zależności od wielkości bramy, jej konstrukcji, ciężaru, częstotliwości otwierania i zamykania, przestrzeni pod sufitem, dobierze on napęd o optymalnej mocy, szybkości otwierania i zamykania, a także zapotrzebowaniu na energię.
Ze względu na coraz bardziej przystępne ceny, automatyka do bram garażowych staje się w naszym kraju standardem. (fot. Becker Antriebe)
Estetyka bram garażowych
Choć wybór bramy pod kątem wyglądu jest kwestią gustu, warto zwrócić uwagę, by dobrze komponowała się ona z elewacją, której w końcu jest istotną częścią. Zazwyczaj skrzydła oferowane są w kolorze białym, brązowy, szarym lub czarnym. Najlepiej, gdy brama dobrana jest kolorystycznie do stolarki okiennej i drzwiowej oraz do koloru pokrycia dachu (w przypadku konstrukcji spadzistych).
W sprzedaży są skrzydła gładkie, z fakturą lub z wytłoczeniami. Można też zdecydować się na wrota z naświetlami, ale za takie rozwiązanie - podobnie jak za wspomniane już drzwi w bramie - trzeba dodatkowo płacić.
Brama ulokowana jest zazwyczaj we frontowej części domu, dlatego powinna dobrze komponować się z elewacją. (fot. Novoferm)
Prawidłowy montaż bram garażowych
Bramę można zamontować samodzielnie (choć nie jest to zalecane), kierując się wskazówkami zawartymi w instrukcji, lub zlecić to zadanie fachowcom, najlepiej ekipie współpracującej z producentem bram.
W obu przypadkach ważne jest, aby:
ściany były odpowiednio wykończone, a tynk - zwłaszcza w pasie, gdzie będą przykręcane prowadnice - równo nałożony;
zapewnić stabilne zamocowanie prowadnic bocznych i górnych oraz ościeżnicy;
równomiernie rozmieścić zamocowania prowadnic.
Bardzo ważne jest też dobranie odpowiednich kołków mocujących - w zależności od rodzaju materiału, z jakiego wykonana jest ściana. W przegrodach z materiałów pełnych (cegła, beton) sprawdzą się zwykłe kołki rozporowe. W ścianach z pustaków szczelinowych trzeba natomiast zastosować specjalne łączniki przeznaczone do tych materiałów bądź kotwy chemiczne.
Ostatnim etapem prac jest wyregulowanie sprężyn w bramie. Prawidłowo zamontowane skrzydło powinno szczelnie przylegać do ościeżnicy, nie może opadać, a do jego otwarcia nie trzeba używać dużej siły.
Uwaga! Aby zachować gwarancję, bramę należy poddawać regularnym przeglądom technicznym, którymi zajmują się wyspecjalizowane ekipy.
Podczas montażu bramy kluczowe jest stabilne zamocowanie prowadnic bocznych i górnych oraz ościeżnic. (fot. Hörmann)
Z mediami jestem związany od 20 lat. Bardzo lubię pisać i redagować, starając się dopasować przekaz do konkretnej grupy odbiorców. W AVT Korporacja pracuję od dekady. Początkowo zajmowałem się infrastrukturą sportową, potem budownictwem - w miesięczniku „Budujemy Dom” i w tematycznych dodatkach specjalnych.
Moją największą pasją jest zwiedzanie bliższych i dalszych miejsc, o których piszę na swoim blogu podróżniczym. Poza tym interesuję się tematyką międzynarodową i geografią polityczną. W wolnych chwilach jeżdżę na rowerze, pływam i gram w koszykówkę.
Podstawą jest ocieplenie ściany domu graniczącej z garażem, tak aby ciepło nie uciekało do garażu. Ocieplany garaż to samo zło dla samochodu zimą 😂
Gość Sobczak
23-12-2019 18:27
Brama jak to brama. Przyda się do niej też napęd. Bo kto lubi wysiadać z ciepłego samochodu na zimno lub deszcz? Lepiej jednak nacisnąć przycisk na pilocie i poczekać w cieple Wygodniej, nieprawdaż?
Coś w tym jest, dla złodzieja podobno nie ma przeszkody, wystarczy, że w garażu będzie parkował unikatowy samochód, na którego już jest kupiec. Myślę jednak, że producenci bram zdają sobie z tego sprawę i są krok do przodu przed niechcianymi gośćmi.