Problem ze szczelnością bramy segmentowej ze stali ocynkowanej

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 6-9 minut
Problem ze szczelnością bramy segmentowej ze stali ocynkowanej

Pod względem termoizolacji i akustyki brama mnie nie zawodzi - przy największych mrozach w pomieszczeniu z jednym grzejnikiem temperatura spada do 9°C. Gorzej jest ze szczelnością skrzydła - mówi Karol, Członek Klubu Budujących Dom, który górną segmentową bramę użytkuje od 2011 r.

aktualizacja: 2022-10-04 10:42:38

Garaż: w bryle budynku, na 2 samochody, powierzchnia 35 m2; ogrzewany.

Brama garażowa:

  • Segmentowa, górna; wymiary 5000 x 2250 mm; wykonana ze stali ocynkowanej o grubości 0,5 mm i wykończona laminatem; wewnątrz segmentów 42 mm pianki PU.
  • Napęd - z paskiem kewlarowym, systemem wykrywania przeszkody, cichym i łagodnym domykaniem, blokadą dociskową.
  • Sterowanie - 4 piloty dwukanałowe.
Segmentowa brama garażowa o szerokości 5 m
Do nowoczesnej bryły domu dopasowano prostą segmentową bramę garażową o szerokości 5 m.

Decyzja: Z góry zaplanowałem, że do garażu z jednym szerokim wjazdem kupię bramę segmentową. W Internecie szukałem korzystnej oferty - cena i laminat w kolorze grafitowym, współgrającym z odcieniem szarego tynku, były najważniejsze. Oczywiście termoizolacja również, lecz oglądając modele różnych producentów zorientowałem się, że większość ma podobne parametry, chodzi o współczynnik przenikania ciepła U i współczynnik tłumienia dźwięku Rc oraz elastyczne uszczelki z tworzywa o wysokiej jakości.

Skupiłem się więc głównie na cenie i estetyce. Ostatecznie kupiłem bramę z montażem. Spodobało mi się minimalistyczne wzornictwo, idealnie pasujące do nieskomplikowanej nowoczesnej bryły domu - segmenty są proste i gładkie, bez przetłoczeń i faktury.

Proste i gładkie segmenty pokrywa trwały laminat w kolorze grafitowym
Proste i gładkie segmenty pokrywa trwały laminat w kolorze grafitowym (trudno zmywa się z niego kurz).

Segmentowa brama garażowa ze stali ocynkowanej - rady i przestrogi:

Celowo nie zamówiłem na zewnątrz uchwytów, klamek i okien, ponieważ zaburzyłyby stylistykę wrót, źle wpłynęły na ich termoizolację i podniosły cenę. Na początku do manualnego otwierania i zamykania służył wewnętrzny uchwyt i rygiel, a teraz robimy to, z żoną, przy pomocy napędu i pilotów. Automatykę założyłem po kilku miesiącach. Wraz z elektrykiem wybrałem mechanizm z paskiem kewlarowym. Jest cichy i bezawaryjny, ciągnie bramę do góry i opuszcza z prędkością 16 cm/s.

Do niedawna napęd świetnie działał bez jakiejkolwiek ingerencji z zewnątrz, jednak ostatnio skrzydło przestało całkowicie się otwierać, cofało się i u góry zasłaniało światło otworu wjazdowego. Wyjąłem instrukcję - radzę przed wezwaniem serwisu najpierw ją poczytać - i z niej dowiedziałem się, że mogę regulować siłę uciągu. Kiedy ją samodzielnie zwiększyłem, napęd i skrzydło znowu działały jak nowe.

Na czym polega ich konserwacja? Raz w roku wtryskuję smar techniczny w spreju w otworki w zawiasach między segmentami, dzięki temu elementy bramy poruszają się płynnie i nie trzeszczą. Kontroluję giętkość uszczelek, na razie nie potrzebują smaru silikonowego. Myję laminat, bo osiada na nim widoczny kurz. Ciężko schodzi, myjka ciśnieniowa się tu nie sprawdza, muszę robić to ręcznie szczotką i wodą z płynem.

Pod względem termoizolacji i akustyki brama mnie nie zawodzi - przy największych mrozach w pomieszczeniu z jednym grzejnikiem temperatura spada do 9°C. Gorzej jest ze szczelnością skrzydła. Kiedy mocno wieje wiatr i pada deszcz, w narożnikach uszczelki trochę przeciekają. W czasie burzy zdarzały się również małe przecieki przez fugi na posadzce garażu, na styku z uszczelką progową. Wody jest mało, więc ignoruję tę wadę.

Koszty zakupu i montażu segmentowej bramy garażowej ze stali ocynkowanej:

  • brama z montażem 6000 zł;
  • napęd z montażem 1900 zł.

Redaktor: Lilianna Jampolska

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Zobacz inne artykuły