Zbyt mały otwór wjazdowy (dotyczy bram uchylnych-płytowych oraz bram rozwieranych)
Za wąski, za niski lub nierówny otwór to utrudnienie już na etapie montażu. Jeśli wtedy jego wymiary nie zostaną skorygowane, szybko wystąpią problemy z obsługą i funkcjonowaniem bramy, która w trakcie otwierania przechodzi przez światło otworu. Brama otwierana ręcznie będzie się zacinać albo w ogóle nie da się otworzyć; w przypadku sterowania automatycznego może dojść do poważnej awarii napędu.
Za duży otwór wjazdowy (dotyczy wszystkich rodzajów bram)
Pozostawienie zbyt dużych luzów po bokach i u góry otworu będzie przyczyną powstawania nieszczelności i strat ciepła, co ma znaczenie w garażu ogrzewanym. W przypadku bramy rozwieranej może uniemożliwić jej stabilne zamocowanie, a w trakcie eksploatacji - zamykanie.
Za duża szczelina u dołu bramy
Szczelina taka to droga, którą do garażu będzie się przedostawała woda deszczowa. Dolna krawędź bramy niedochodząca do posadzki to także zachęta i doskonała okazja dla włamywacza: właśnie tędy najwygodniej wsunąć narzędzia do wyważenia bramy.
Nieprawidłowe wypoziomowanie podłoża w pobliżu wjazdu
Posadzkę należy ukształtować z lekkim spadkiem w kierunku podjazdu. Dzięki temu podczas opadów woda deszczowanie przeniknie do wnętrza, a przed bramą nie będzie się tworzyć kałuża.
Nierówno lub niestabilnie przymocowane prowadnice bramy (dotyczy wszystkich typów bram poza rozwieranymi)
Większość bram, niezależnie od sposobu otwierania, wymaga montażu stalowych ocynkowanych prowadnic. W bramie uchylnej mocuje się je do sufitu garażu, segmentowej górnej - do ściany frontowej (od wewnątrz) i sufitu, segmentowej bocznej - do dwóch sąsiadujących ścian, a w rolowanej - do bocznych ościeży otworu wjazdowego. Nieprawidłowy (nierównoległy) montaż utrudni lub uniemożliwi funkcjonowanie mechanizmu otwierającego. Słabe mocowanie może być przyczyną wyważenia prowadnic i uszkodzenia bramy; zagraża także bezpieczeństwu użytkowników.
Odwrotne założenie sprężyn
Każda brama wyposażona jest w układ sprężyn wspomagających poruszanie skrzydłem; dzięki nim nawet dużą i ciężką bramę możemy otworzyć ręcznie bez użycia znacznej siły. Sprężyny (naciągowe lub skrętne) są montowane w różnych miejscach, zależnie od typu bramy. W każdym przypadku należy je zakładać zgodnie z kierunkiem zwojów. Prawidłowo założona sprężyna podczas naciągania zmniejsza swoją średnicę i prostuje się; założona odwrotnie zwiększa średnicę, przeskakuje na uchwycie, pozostaje też skręcona i pofalowana, co może prowadzić do jej uszkodzenia i konieczności wymiany. Brama z założonymi niepoprawnie sprężynami nie daje się do końca otworzyć ani szczelnie domknąć.
Tynkowanie ościeża otworu po montażu bramy
Konstrukcje bram w większości przypadków wykonywane są ze stali lub aluminium i należy chronić je przed korozją, na którą są narażone w kontakcie z agresywnymi substancjami zawartymi m.in. w zaprawie murarskiej, preparatach uszczelniających lub lakierniczych. Substancje te mogą także trwale uszkodzić i odbarwić materiał wykończeniowy bramy (drewno, lakierowaną blachę stalową, panele PVC, siding winylowy). Przed ostatecznym malowaniem garażu bramę należy zabezpieczyć folią na odpowiedniej taśmie.
Redaktor: Agnieszka Rezler
fot. otwierająca: Wiśniowski