Jak zrobić wiatę na samochód bez pozwolenia? Tanie i proste sposoby na zadaszenie auta
Jak zrobić wiatę na samochód bez pozwolenia? Tanie i proste sposoby na zadaszenie auta
Chcesz zrobić zadaszenie na samochód, żeby nie stał przed domem nieosłonięty? Przedstawiamy, jakie opcje wchodzą w grę, jeśli nie chcesz wydawać dużo pieniędzy. Lekka wtopiona w otoczenie wiata na samochód do dobry pomysł! Jaką wybrać? Wyjaśniamy.
Tomasz Wojciuk
Data publikacji: 2025-06-09
Data aktualizacji: 2025-06-09
Przydomowa wiata na jeden lub dwa samochody to ciekawe i praktyczne rozwiązanie. Oczywiście podstawowa jej funkcja to ochrona auta przed słońcem, śniegiem, deszczem czy gradem. Pod zadaszeniem, które może być wolnostojące lub przylegać do budynku (wiata przyścienna), w razie potrzeby można też schować rowery, kosiarkę czy nawet drewno do kominka.
Sama konstrukcja wiaty i zadaszenia na samochód jest prosta (może być wykonana z różnych materiałów), lekka, łatwa w montażu i demontażu, stosunkowo tania. I co ważne postawienie wiaty na samochód nie wymaga zwykle żadnych pozwoleń. Na zadaszeniu wiaty można też zainstalować moduły fotowoltaiczne, dzięki czemu zyskamy źródło taniego prądu. Jednak zadaszenia na samochód mogą być tak naprawdę jeszcze prostsze i tańsze.
Jakie zadaszenie na samochód wybrać i dlaczego?
Najtańszym rodzajem zadaszenia na samochód będą namioty garażowe, których ceny zaczynają się już od kilkuset złotych. Namiot taki skutecznie ochroni auto przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi, ma zwykle stalową konstrukcję i poszycie z tkaniny polietylenowej, szybko się go składa i rozkłada, ale nie wygląda zbyt estetycznie.
Kolejny pomysł to blaszany garaż. Jeśli będzie miał do 35 m2 powierzchni, nie wymaga pozwolenia na budowę tylko zgłoszenia. Ceny takich konstrukcji wahają się od 2 do kilkunastu tysięcy zł. Mogą one być obłożone okleiną imitującą np. drewno, dzięki czemu lepiej się prezentują i wtapiają w otoczenie, pasując do zieleni ogrodu. Nie jest to jednak zadaszenie na samochód z kategorii „lekkich”.
Dlatego o wiele lepszym i chyba najczęściej stosowanym rozwiązaniem są różnego rodzaju wiaty na samochód, zwane też czasami carportami, których ceny zaczynają się od około 1,5 tys. zł. Możliwości jest tu naprawdę sporo, bo producenci mają w ofercie szeroki wachlarz konstrukcji, które można dopasować tak naprawdę do każdej działki czy miejsca, jakim dysponujemy.
W jakiej odległości od granicy działki można postawić wiatę garażową?
Wiata garażowa, to mówiąc najprościej, lekka, zadaszona konstrukcja oparta na słupach. Zwykle nie ma ona ścian, co nie znaczy że nie może ich mieć. Słupy wiaty mogą zostać posadowione na fundamencie punktowym, czyli stopach fundamentowych sięgających do 80 cm w głąb gruntu lub w inny sposób trwale związane z podłożem (np. mocowane w przykręcanych do utwardzonej nawierzchni stalowych kotwach).
Wybierając lokalizację wiaty garażowej należy też pamiętać, aby nie wznosić tego typu konstrukcji w odległości mniejszej niż 3 m od granicy działki (choć są tu pewne wyjątki).
Czy potrzebne jest pozwolenie na budowę wiaty na samochód?
Wiaty na samochód nie wymagają zwykle żadnego pozwolenia czy zgłoszenia pod warunkiem jednak, że ich powierzchnia zabudowy nie przekracza 50 m2, zaś na działce znajduje się budynek mieszkalny lub działka jest działką przeznaczoną pod zabudowę mieszkaniową. Na działce o powierzchni do 1000 m2 nie można zbudować więcej niż dwóch takich wiat.
Szeroki wybór kolorów sprawia, że wiaty na samochód zarówno wolnostojące, jak i przyścienne można dopasować do każdego otoczenia, fot. Adobe Stock
Wiata na samochód wolnostojąca czy przyścienna - co wybrać?
Wiata samochodowa zwykle opiera się na konstrukcji z profili aluminiowych, ocynkowanej stali lub elementów drewnianych. Wykonane ze spadkiem zadaszenie wiaty (może być też niekiedy półokrągłe) przeważnie pokrywa się je lekkimi panelami z poliwęglanu, blachy trapezowej lub szkła. Pokrycie zadaszenia mogą stanowić też panele fotowoltaiczne.
Najbardziej popularne na zadaszenia samochodu, analogicznie jak na zadaszenie tarasu są pokrycia poliwęglanowe. Przepuszczają one światło, chronią przed promieniami UV, są stosunkowo odporne na uszkodzenia i łatwe w montażu. Im mniejszy jest spadek dachu, tym taki dach musi być solidniejszy, gdyż trzeba uwzględnić obciążenie śniegiem. Blacha trapezowa jest materiałem trwałym, ale charakteryzuje się tym, że nie przepuszcza światła. Z kolei naturalne szkło to materiał klasy premium, który będzie dobrze wyglądał, ale też najwięcej kosztował. Szkło na dach wiaty musi być na pewno hartowane, bo ma większą wytrzymałość mechaniczną i jest odporne na wahania temperatur. Może być bezbarwne lub mleczne.
Wiaty samochodowe są trwałe, lekkie i estetyczne. Można szybko je zamontować i potem równie szybko zdemontować. Dodatkowo może też je wyposażyć w ściany boczne, fot. Adobe Stock
Jak zrobić wiatę przyścienną?
Słupów, na których opiera się konstrukcja wiaty, jest najczęściej od 2 do 6. Dwa zdadzą egzamin wówczas, gdy zdecydujemy się na wiatę na samochód przyścienną lub wolnostojącą, ale taką, której dach podtrzymywany jest tylko z jednej strony. Najczęściej spotyka się zadaszenia oparte na sześciu słupach.
W konstrukcjach drewnianych wiat na samochód, które są nieco tańsze, aluminiowe panele zastępowane są impregnowanym ciśnieniowo, najczęściej sosnowym drewnem. Drewno może być oczywiście pomalowane na dowolny kolor. Jest to materiał naturalny, elegancki, ekologiczny. Drewniana wiata na samochód doskonale wkomponowuje się w otoczenie. Jej jedyną wadą jest to, że należy okresowo poddawać ją zabiegom pielęgnacyjnym. Narażone na niekorzystne działanie czynników zewnętrznych elementy drewniane dobrze jest co kilka lat odmalować. Natomiast pomalowane proszkowo na dowolny kolor aluminium nie wymaga w zasadzie żadnych zabiegów konserwujących.
Budowa drewnianej wiaty na samochód nie jest trudna, tutaj konstrukcja wiaty została postawiona obok tradycyjnego garażu. Trzeba tylko pamiętać, że drewno musimy poddawać pielęgnacji i impregnacji, fot. Adobe Stock
Jakie wymiary powinna mieć wiata na samochód?
Standardowo wiaty samochodowe mają około 3 m szerokości, ale jeśli zajdzie taka potrzeba, często do zakupionej konstrukcji można dobudować kolejny moduł. Można też od razu zamówić wiatę podwójną na dwa samochody, jeśli przed domem jest na nią miejsce. Długość takiego zadaszenia na samochód wynosi zwykle 5-6 m, a jego wysokość zawiera się najczęściej w przedziale 2,2-2,8 m. Dzięki temu łatwo dopasować konkretny model wiaty do własnych potrzeb.
Samodzielny montaż wiaty na samochód - czy to trudne?
Wiatę samochodową łatwo jest złożyć, a potem ewentualnie rozebrać. Wiele konstrukcji przeznaczonych jest do samodzielnego montażu. Jeśli się na to nie zdecydujemy, wykwalifikowanej ekipie, o ile będzie miała przygotowane wcześniej stopy fundamentowe, postawienie wiaty na samochód nie zajmie dłużej niż jeden dzień.
Często producenci wiat na samochód mają własnych montażystów, ewentualnie są w stanie polecić sprawdzonych wykonawców, z którymi współpracują.
Czy wiata na samochód może mieć ściany?
Co ciekawe, wiele dostępnych w sprzedaży carportów można tak konfigurować, aby były dostosowane do indywidualnych potrzeb. Do wiat na samochód można dodatkowo zamówić panelowe ściany boczne lub kratownice. W wiatach można też zastosować chroniące przed słońcem i wiatrem opuszczane markizy typu zip screen. Zadaszenie wiaty można wyposażyć także w oświetlenie.
Fot. otwierająca: Lekka i tania konstrukcja wiaty chroniąca samochód przed słońcem, śniegiem, gradem czy deszczem może być ciekawą alternatywą dla tradycyjnego garażu, KONSPORT
FAQ Pytania i odpowiedzi
Czy budowa wiaty na samochód wymaga pozwolenia w 2025?
Nie, jeśli powierzchnia zabudowy nie przekracza 50 m², a działka ma przeznaczenie mieszkaniowe i znajduje się na niej budynek mieszkalny. Wówczas wystarczy spełnić warunki określone w Prawie budowlanym i można postawić wiatę bez zgłoszenia i bez pozwolenia.
Jakie są minimalne odległości wiaty od granicy działki?
Wiata powinna być oddalona o co najmniej 3 metry od granicy działki, chyba że wiatę lokalizuje się zgodnie z wyjątkami przewidzianymi w przepisach, np. w przypadku sąsiedztwa działki należącej do tej samej osoby lub przy określonych parametrach konstrukcji.
Jaki rozmiar powinna mieć wiata na jeden samochód?
Typowa wiata jednostanowiskowa ma około 3 m szerokości i 5-6 m długości. Wysokość konstrukcji zwykle wynosi 2,2-2,8 m. Te wymiary zapewniają komfortowe parkowanie i otwieranie drzwi pojazdu.
Czy mogę samodzielnie zbudować wiatę na samochód?
Tak. Wiele gotowych zestawów dostępnych w sklepach zaprojektowano do samodzielnego montażu. Wymagana jest podstawowa wiedza techniczna i przygotowanie miejsca pod montaż -najlepiej utwardzona nawierzchnia i stopy fundamentowe.
Czy wiata na samochód może mieć ściany?
Tak. Do wielu modeli można dokupić ścianki boczne, przesłony lub kratki. Dzięki nim wiata może zyskać więcej funkcji: ochronę przed wiatrem, prywatność czy lepsze zabezpieczenie rowerów i sprzętu ogrodowego.
Czym różni się wiata przyścienna od wolnostojącej?
Wiata przyścienna jest mocowana do elewacji budynku i wymaga mniejszej liczby słupów nośnych. Wolnostojąca wiata ma niezależną konstrukcję - można ją ustawić w dowolnym miejscu na działce.
Co zamiast wiaty samochodowej?
Alternatywami są namiot garażowy. To najtańsza opcja, szybki montaż, słabsza estetyka. Innym rozwiązaniem jest garaż blaszany - zamknięta konstrukcja, większa ochrona, ale wyższy koszt. Można też zdecydować się carport z fotowoltaiką - nowoczesna forma wiaty z funkcją produkcji energii.
Jakie materiały są najlepsze do budowy wiaty?
Najczęściej stosuje się do budowy wiaty drewno impregnowane - naturalne, estetyczne, wymaga konserwacji. Kolejnym rodzajem jest stal ocynkowana lub malowana proszkowo - trwała, odporna na warunki atmosferyczne. I trzeci rodzaj wiaty na samochód to konstrukcja z aluminium, które jest lekkie, bezobsługowe, nowoczesne.
Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Przygodę z prasą drukowaną zaczynał w Super Expressie, z „Budujemy Dom” współpracuje od roku 2009. Lubi rozmawiać z ludźmi, podąża za nowinkami technologicznymi, zwłaszcza związanymi z branżą budowlaną i wystrojem wnętrz. Ma dar przystępnego tłumaczenia zagadnień, które mogą być skomplikowane dla laików. Aktualnie jest w trakcie budowy swojego wymarzonego domu.