Jak napisać pismo z reklamacją do dewelopera?
Według prawa, w przypadku kupna mieszkania lub domu na rynku pierwotnym, obowiązuje pięcioletni okres rękojmi. Dotyczy on wyłącznie wad ukrytych, niewidocznych podczas odbioru, od momentu podpisania umowy kupna nieruchomości.
Przed złożeniem reklamacji warto jest się do tego odpowiednio przygotować. Jeśli nie znamy się dostatecznie na budownictwie, dobrym rozwiązaniem jest zamówienie usług inżyniera budowlanego, który stworzy dla nas raport o stanie lokalu lub domu.
Inżynier budownictwa zna obowiązujące normy budowlane i będzie w stanie precyzyjnie wychwycić wszystkie usterki, niedociągnięcia, błędy w sztuce i wady materiałowe.
Na bazie takiego raportu możemy napisać pismo reklamacyjne do dewelopera. Nie ma jednego, uniwersalnego formularza na zgłaszanie takich usterek. Powinny jednak się w nim znaleźć następujące informacje:
- dane osobowe osoby składającej pismo reklamacyjne oraz dane kontaktowe w tym adres do korespondencji i aktualny numer telefonu,
- dane dewelopera, do którego się zgłaszamy z reklamacją,
- numer lokalu/domu i dokładny adres nieruchomości, jakiej tyczy się reklamacja,
- data zakupu i odbioru lokalu lub numer umowy z deweloperem/repertorium,
- wyczerpujący opis stwierdzonych usterek w lokalu podparty dokumentacją fotograficzną oraz ew. szkicem poglądowym (im usterka zostanie opisana dokładniej, tym większa szansa na szybką reakcję ze strony dewelopera),
- wniosek o usunięcie usterek w ciągu 14 dni od dnia otrzymania naszego pisma,
- data odbioru gotowego lokalu lub domu,
- wezwanie dewelopera do usunięcia usterki w terminie nieprzekraczającym czternastu dni od daty otrzymania pisma (zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego),
- podpis osoby składającej reklamację
- do pisma należy załączyć kopię raportu wykonanego przez inżyniera budowlanego
Wszystkie usterki, wady, błędy w sztuce powinno się zgłosić na piśmie niezwłocznie tak, aby deweloper mógł jak najszybciej podjąć się ich naprawy z tytułu obowiązującej go rękojmi.
Najskuteczniejszą metodą jest złożenie reklamacji w formie pisemnej, sporządzonego według wskazówek opisanych powyżej. W przypadku, gdyby deweloper podważał zasadność naszego wniosku, nie bójmy się dochodzić własnych praw, domagać się naprawy usterek lub negocjować zejście z ceny.
Jeśli sami nie mamy odpowiednich kompetencji ani narzędzi, aby sprawdzić dokładnie lokal wykonany przez dewelopera, poprośmy o pomoc fachowca, najlepiej wspomnianego wcześniej inżyniera budownictwa, aby skontrolował lokal lub budynek i ocenił, jaki jest jego stan faktyczny.
Specjalista wyposażony jest w odpowiedni sprzęt pomiarowy oraz ma niezbędną wiedzę. Kamera termowizyjna, poziomica laserowa, dalmierz pomogą mu wychwycić najdrobniejsze niedociągnięcia, których laik nie nie jest w stanie zauważyć. Domagajmy się napraw usterek jeszcze przed wprowadzeniem się do lokalu i nie dajmy się zbywać.
Możemy także zamówić ekipę fachowców, która usunie usterki oraz wysłać do dewelopera wezwanie do zapłaty z kosztorysem napraw. W skrajnych przypadkach w grę wchodzi droga sądowa, gdzie możemy dochodzić swoich praw.
Ile czasu ma deweloper na odpowiedź na reklamację?
Zgodnie z prawem, deweloper ma 14 dni na przyjęcie lub odrzucenie naszej reklamacji. Jeśli po upływie tego czasu, deweloper nie podjął z nami żadnej próby kontaktu i nie odniósł się do naszego pisma, zgodnie z prawem nasze roszczenia są uznawane za zasadne a reklamacja za uznaną. Deweloper na naprawę usterek ma ustawowe 30 dni.
Nabywca może domagać się rekompensaty finansowej za opóźnienia. W przypadku poważnych usterek może też obciążyć dewelopera kosztami napraw wykonanych przez innego wykonawcę lub odstąpić od umowy.
Jak długo deweloper odpowiada za budynek?
W świetle polskiego prawa deweloper odpowiada za budynek przez 5 lat od daty wydania nieruchomości kupującemu.
Opracowanie: Sebastian Malinowski
Fot. otwierająca: Pixabay