Jak napisać pismo z reklamacją do dewelopera?

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 6-9 minut
Jak napisać pismo z reklamacją do dewelopera?

Mieszkania z rynku pierwotnego to spełnione marzenie wielu z nas. Co jednak zrobić, kiedy jedna ściana jest nieco krzywa, frontowe drzwi nie są idealnie spasowane z ościeżnicą, a gdzieniegdzie widać inne niedociągnięcia? Należy w takim przypadku złożyć pismo do dewelopera z opisem usterek oraz wnioskiem o ich naprawę z tytułu rękojmi.

aktualizacja: 2023-04-12 10:04:26
Czego dowiesz się z artykułu?
  • Jak napisać pismo z reklamacją do dewelopera?
  • Ile czasu ma deweloper na odpowiedź na reklamację?
  • Jak długo deweloper odpowiada za budynek?

Jak napisać pismo z reklamacją do dewelopera?

Według prawa, w przypadku kupna mieszkania lub domu na rynku pierwotnym, obowiązuje pięcioletni okres rękojmi. Dotyczy on wyłącznie wad ukrytych, niewidocznych podczas odbioru, od momentu podpisania umowy kupna nieruchomości.

Przed złożeniem reklamacji warto jest się do tego odpowiednio przygotować. Jeśli nie znamy się dostatecznie na budownictwie, dobrym rozwiązaniem jest zamówienie usług inżyniera budowlanego, który stworzy dla nas raport o stanie lokalu lub domu.

Inżynier budownictwa zna obowiązujące normy budowlane i będzie w stanie precyzyjnie wychwycić wszystkie usterki, niedociągnięcia, błędy w sztuce i wady materiałowe.

Na bazie takiego raportu możemy napisać pismo reklamacyjne do dewelopera. Nie ma jednego, uniwersalnego formularza na zgłaszanie takich usterek. Powinny jednak się w nim znaleźć następujące informacje:

  • dane osobowe osoby składającej pismo reklamacyjne oraz dane kontaktowe w tym adres do korespondencji i aktualny numer telefonu,
  • dane dewelopera, do którego się zgłaszamy z reklamacją,
  • numer lokalu/domu i dokładny adres nieruchomości, jakiej tyczy się reklamacja,
  • data zakupu i odbioru lokalu lub numer umowy z deweloperem/repertorium,
  • wyczerpujący opis stwierdzonych usterek w lokalu podparty dokumentacją fotograficzną oraz ew. szkicem poglądowym (im usterka zostanie opisana dokładniej, tym większa szansa na szybką reakcję ze strony dewelopera),
  • wniosek o usunięcie usterek w ciągu 14 dni od dnia otrzymania naszego pisma,
  • data odbioru gotowego lokalu lub domu,
  • wezwanie dewelopera do usunięcia usterki w terminie nieprzekraczającym czternastu dni od daty otrzymania pisma (zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego),
  • podpis osoby składającej reklamację
  • do pisma należy załączyć kopię raportu wykonanego przez inżyniera budowlanego

Wszystkie usterki, wady, błędy w sztuce powinno się zgłosić na piśmie niezwłocznie tak, aby deweloper mógł jak najszybciej podjąć się ich naprawy z tytułu obowiązującej go rękojmi.

Najskuteczniejszą metodą jest złożenie reklamacji w formie pisemnej, sporządzonego według wskazówek opisanych powyżej. W przypadku, gdyby deweloper podważał zasadność naszego wniosku, nie bójmy się dochodzić własnych praw, domagać się naprawy usterek lub negocjować zejście z ceny.

Jeśli sami nie mamy odpowiednich kompetencji ani narzędzi, aby sprawdzić dokładnie lokal wykonany przez dewelopera, poprośmy o pomoc fachowca, najlepiej wspomnianego wcześniej inżyniera budownictwa, aby skontrolował lokal lub budynek i ocenił, jaki jest jego stan faktyczny.

Specjalista wyposażony jest w odpowiedni sprzęt pomiarowy oraz ma niezbędną wiedzę. Kamera termowizyjna, poziomica laserowa, dalmierz pomogą mu wychwycić najdrobniejsze niedociągnięcia, których laik nie nie jest w stanie zauważyć. Domagajmy się napraw usterek jeszcze przed wprowadzeniem się do lokalu i nie dajmy się zbywać.

Możemy także zamówić ekipę fachowców, która usunie usterki oraz wysłać do dewelopera wezwanie do zapłaty z kosztorysem napraw. W skrajnych przypadkach w grę wchodzi droga sądowa, gdzie możemy dochodzić swoich praw.

Ile czasu ma deweloper na odpowiedź na reklamację?

Zgodnie z prawem, deweloper ma 14 dni na przyjęcie lub odrzucenie naszej reklamacji. Jeśli po upływie tego czasu, deweloper nie podjął z nami żadnej próby kontaktu i nie odniósł się do naszego pisma, zgodnie z prawem nasze roszczenia są uznawane za zasadne a reklamacja za uznaną. Deweloper na naprawę usterek ma ustawowe 30 dni.

Nabywca może domagać się rekompensaty finansowej za opóźnienia. W przypadku poważnych usterek może też obciążyć dewelopera kosztami napraw wykonanych przez innego wykonawcę lub odstąpić od umowy.

Jak długo deweloper odpowiada za budynek?

W świetle polskiego prawa deweloper odpowiada za budynek przez 5 lat od daty wydania nieruchomości kupującemu.

Opracowanie: Sebastian Malinowski

Fot. otwierająca: Pixabay

Zdaniem naszych Czytelników

17 May 2023, 10:24

Wymienione usterki są istotne, ale odpowiedź na pytanie o szanse na wygraną w sądzie to wróżenie. Proszę zerknąć na jedną z galerii usterek, są tam bardzo ciekawe przykłady: https://www.inspekcjadomu.pl/porady/usterki-w-mieszkaniu-od-dewelopera-galeria-najciekawszych/

17 May 2023, 09:27

Komentarz dodany przez Dagmara: Dzień dobry, W lipcu 2021 zakupiłam nowe mieszkanie od Dewelopera. Po miesiącu odpadła szczytowa dachówka oraz nie działało ogrzewanie podłogowe w salonie (jedyne źródło ciepła w pomieszczeniu, z 55m2 mieszkania nie działa 18m2). Poinformowałam ...

Wiecej na Forum BudujemyDom.pl

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Zobacz inne artykuły
Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!