Schody dwubiegowe ze spocznikiem wykonane z drewna
Schody dwubiegowe ze spocznikiem wykonane z drewna
Ponieważ podczas budowy stosowaliśmy tylko solidne technologie i materiały, poprosiliśmy o rozrysowanie tradycyjnej żelbetowej konstrukcji dwubiegowych schodów ze spocznikiem - mówią Agnieszka i Michał, Czytelnicy Budujemy Dom, którzy schody użytkują od 2003 r.
Parametry domu: murowany, powierzchni 219 m2, dwie kondygnacje, wysokość dolnej 3 m.
Schody:
Dwubiegowe ze spocznikiem, szerokość 100 cm.
Wykonane z klejonego warstwowo drewna dębowego, pomalowanego lakierem.
Konstrukcja - wylana z żelbetu.
Stopnie - 10 + 7 sztuk, wysokość 18,5 cm, głębokość do 30 cm.
Spocznik - 2 x 1 m.
Balustrada - wysokość 95 cm; ze stali, pomalowanej proszkowo na kolor czarny, poręcz z drewna dębowego.
Oświetlenie - 2 kinkiety nad spocznikiem.
Lokalizacja - w holu.
Decyzja:Agnieszka - Klatkę schodową zaprojektował architekt, z którym współpracowaliśmy przy budowie domu. Zależało mi, żeby miała łukowate elementy, ponieważ pojawiają się one na ścianach, oknach, drzwiach. Uznałam, że zwykła prosta konstrukcja nie będzie pasować do strefy dziennej - schody są widoczne z różnych pomieszczeń na parterze, więc chciałam, żeby wpisały się w nie łukowatą formą. Delikatne zaokrąglenia mają trzy stopnie, rozpoczynające dolny bieg oraz poręcz i to rozwiązanie bardzo mi się podoba.
Ponieważ podczas budowy stosowaliśmy tylko solidne technologie i materiały, poprosiliśmy o rozrysowanie tradycyjnej żelbetowej konstrukcji dwubiegowych schodów ze spocznikiem. Wybraliśmy taki wariant z uwagi na stabilność i trwałość, a układ - z powodu wygody. Do wykończenia traktu między kondygnacjami, użyliśmy kolejnych sprawdzonych klasyków, czyli klejonego drewna dębowego oraz stali pomalowanej proszkowo. Dzięki podstopnicom otynkowanym zaprawą cementowo-wapienną i pomalowanym na biało, lane schody nabrały lekkości.
Balustradę wykonano ze stali pomalowanej farbą proszkową
Schody dwubiegowe - rady i przestrogi:
Schody są dostatecznie szerokie, drewno nie skrzypi i nie wydaje głuchego odgłosu. Przy pokonywaniu stopni w kapciach, lakierowana powierzchnia nie jest śliska, choć dla osoby w skarpetkach już tak. Stopnie mają ergonomiczne rozmiary, więc wejście na poddasze nikogo nie męczy. Jedynie podczas wnoszenia długich i ciężkich mebli jest trochę zachodu, ale wiadomo - klatka schodowa to specyficzna trasa komunikacyjna. Chociaż drewniane podłogi konserwujemy olejem, stopnice i poręcz pomalowaliśmy lakierem. Nie żałuję tego, bowiem w dobrej kondycji przetrwał ponad 10 lat. Najbardziej ucierpiał pierwszy schodek, bo wnosi się na niego trochę piasku. Rozmyślam nad renowacją elementów drewnianych. Jedni posadzkarze zalecają zeszlifowanie zniszczonego lakieru i naniesienie świeżej warstwy, inni - woskowanie. Biję się z myślami, bo ten zabieg trzeba regularnie powtarzać, natomiast pielęgnacja lakierowanych powierzchni jest łatwa. Najlepiej służy jej odkurzanie. Budując dziś klatkę schodową, powtórzyłabym technologię i układ dwubiegowy, jednak same schody wykończyłabym kamieniem lub glazurą.
Michał: Poręcz na balustradzie stolarz złożył z kilku elementów. Newralgicznym miejscem był zakręt między biegami, przy spoczniku. Zdecydował, że trudno będzie odpowiednio wygiąć jeden kloc drewna i zastosował kilka części. Balustrada ze stali jest ażurowa, ale bezpieczna i wygodna. Farba trzyma się mocno podłoża, nie wymaga renowacji. Biegi są dobrze oświetlone - przy spoczniku jest okno pionowe oraz dwa kinkiety.
Koszty wykonania schodów dwubiegowych:
schody z montażem 21 000 zł; balustrada z montażem 3800 zł.
Od ponad dwudziestu lat w przystępny sposób opisuje domy i ogrody Czytelników. Współpracowała z kilkoma znanymi poradnikami budowlanymi. Jest autorką tekstów i zdjęć. W wolnych chwilach z przyjemnością zajmuje się własnym ogrodem.
Metodą permakulturową uprawia w nim zarówno rośliny ozdobne, jak i zioła, warzywa itp. Amatorsko interesuje się architekturą, ogrodnictwem, ornitologią, sportem, filmem. Uwielbia podróżować, poznawać nowych ludzi i miejsca. Jeżeli potrzebuje wypocząć, najchętniej wyjeżdża nad morze, poza sezonem wakacyjnym.