Dobór i osadzanie obrzeży
Elementy te stanowią wizualne dopełnienie nawierzchni, ale przede wszystkim zapobiegają jej rozjeżdżaniu się. Nie można więc zapomnieć o ich zakupie. Kolor, stylistykę i rodzaj obrzeży dopasowuje się do typu kostki. Zastosować można w tym celu grubszy bruk, specjalne kostki brzegowe (o rozmaitym kształcie i odcieniu) albo różnego typu podłużne obrzeża - gładkie bądź przypominające palisadę. Są one delikatniejsze od krawężników, które stosuje się w przypadku parkingów i nawierzchni, po których mają się poruszać samochody. Elementy te osadza się na ławie z gęstej mieszanki betonowej. Należy to zrobić zaraz po wykonaniu wykopu pod nawierzchnię.
Wykonanie konstrukcji traktu
Trwałość nawierzchni wykończonej kostką brukową zależy przede wszystkim od poprawnego ułożenia warstw podbudowy. Wykonanie prac najlepiej zatem zlecić wyspecjalizowanej ekipie, szczególnie jeśli chodzi o nawierzchnie, które będą poddawane znacznym obciążeniom (jak podjazdy do garażu, drogi dojazdowe, miejsca postojowe). Prace rozpoczyna się od wyznaczenia granic traktu i usunięcia z tego miejsca górnej, żyznej warstwy gleby, którą warto spożytkować w ogrodzie. Później wykonuje się wykop. Pod podjazd powinien być głębszy niż pod ścieżki, z uwagi na konieczność ułożenia solidniejszej podbudowy. Na wyrównanym dnie wykopu zaleca się rozłożyć geowłókninę - materiał zapobiegnie mieszaniu się gruntu z kruszywem.
W następnej kolejności układa się warstwę nośną (pełniącą też rolę filtracyjnej) ze żwiru, tłucznia lub grysu. Ostatecznie będzie niewidoczna, jednak w największym stopniu odpowiada ona za przenoszenie obciążeń nawierzchni na grunt rodzimy. Ułożenie jej w niewłaściwy sposób może doprowadzić do zapadania się kostki. W przypadku ścieżek, jej grubość powinna wynosić 10-20 cm, zaś w obrębie podjazdów 20-30 cm. Po wyrównaniu, a następnie utwardzeniu kruszywa za pomocą zagęszczarki wibracyjnej, można przystąpić do usypywania ok. 5 cm warstwy podkładowej, która zwykle powstaje z piasku. Poprzez odpowiednie jej wyprofilowanie za pomocą łaty, formuje się ok. 2% spadek poprzeczny nawierzchni, zapewniający szybkie odprowadzanie wody opadowej. Podsypka również wymaga mechanicznego zagęszczenia.
Układanie bruku
Estetyka i trwałość traktów zależy także od poprawnego ułożenia kostki. Podsypka piaskowa powinna być dobrze ubita, a podczas prac należy uważać, by jej nie naruszyć. Nie można na nią wchodzić - najlepiej klęczeć na ułożonym już fragmencie traktu. Każdą kostkę dobija się do podłoża gumowym młotkiem. Raz na jakiś czas trzeba sprawdzić poziomnicą, czy bruk tworzy równą płaszczyznę z minimalnym spadkiem. Później należy go dodatkowo ustabilizować zagęszczarką z gumową nakładką ochronną. Ostatnim etapem prac jest wypełnienie szczelin między elementami - przeważnie stosuje się w tym celu piasek, niekiedy specjalną wodoprzepuszczalną zaprawę spoinującą. Pamiętajmy też o zaimpregnowaniu kostki betonowej, jeśli nie została zabezpieczona fabrycznie.