Układając kostkę pamiętaj o... 8 ważnych rad

Układając kostkę pamiętaj o... 8 ważnych rad

Błędy wykonawcze związane z budową podjazdu najczęściej dotyczą jego podbudowy (uformowana z niewłaściwych materiałów lub źle zagęszczona skutkuje powstawaniem kolein bądź zapadaniem się fragmentów nawierzchni. Jej naprawa jest natomiast bardzo kosztowna i pracochłonna). Często również źle dobierany lub niewłaściwie układany jest materiał wykończeniowy.

Układając kostkę pamiętaj o... 

  1. W miejscach przebiegu rozmaitych instalacji pod nawierzchnią, często dochodzi do jej zapadania. Trzeba więc pamiętać, że wzdłuż przebiegu rur grunt powinien być bardzo starannie zagęszczony.
  2. Bardzo istotne jest prawidłowe wyprofilowanie podjazdu. Niewielki spadek (co najmniej 2%) zapewni szybkie odprowadzanie zeń wody. Nie może ona jednak spływać w stronę ściany domu. Jeśli nawierzchnia jest rozległa, może wymagać montażu odwodnienia liniowego, które odprowadza wodę specjalnymi korytkami, montowanymi na etapie wykonywania podbudowy.
  3. Podczas układania kostki, płyt lub paneli nie należy chodzić po przygotowanej podsypce - układanie rozpoczyna się od krawędzi podjazdu, a kolejne fragmenty utwardza, klęcząc na gotowej już nawierzchni. Tylko starannie wyrównane i wyprofilowane podłoże zapewni ułożenie równego podjazdu.
  4. Szpary pomiędzy kostkami wypełnia się samym piaskiem. Nie wolno dodawać do niego cementu, bo w połączeniu z wodą może spowodować powstanie na kostce trudnych do usunięcia plam.
  5. W obrębie nawierzchni, po których poruszają się samochody osobowe, grubość bruku betonowego i kamiennego powinna wynosić min. 6 cm, a klinkierowego 5,2 cm. W przypadku ciężkich samochodów ciężarowych, kostka powinna mieć 8-10 cm grubości. Betonowe płyty ażurowe zawsze mają wymiary 60 x 40 cm, ale ich grubość bywa różna - na podjazdy dla samochodów osobowych powinna wynosić min. 10 cm.
  6. Decydując się na kolor i wzór kostki pamiętajmy, że na ogół układa się ją na sporej powierzchni. Intensywna barwa bruku lub intrygujący wzór mogą przyćmić kolorystykę elewacji lub odwrócić uwagę od budynku. Na pewno nie o taki efekt chodzi - dom i jego otoczenie muszą grać w jednej orkiestrze.
  7. Wierzchniej warstwy podjazdu z kruszywa nie należy tworzyć z miękkich, pylących się skał, np. dolomitu, ani pokruszonych cegieł. Nieodpowiedni będzie też żwir rzeczny, bo źle się klinuje, co utrudnia poruszanie się po nawierzchni.
  8. Pamiętajmy, że użytkowanie lub zagęszczanie podjazdu wykończonego niewypełnionymi płytami ażurowymi lub pustymi panelami z PVC grozi ich uszkodzeniem.

Redaktor: Małgorzata Kolmus
fot. otwierająca: Libet

Małgorzata Kolmus
Małgorzata Kolmus

Autorka artykułów związanych m.in. z wykańczaniem i urządzaniem ogrodów oraz wnętrz. Zwolenniczka koncepcji slow design w urządzaniu wnętrz, mającej na uwadze świadomy dobór produktów i indywidualne dopasowywanie rozwiązań. Prywatnie zajmuje się malarstwem, które jest jej największą pasją.

Komentarze

Gość andrea
21-04-2015 23:06
, fugować trzeba umieć, aby nie rosła trawa,a teren przed rozpoczęciem pracy trzeba solidnie sprawdzić,jak się ma pojęcie!!!!!!!!!!!!!!!!!!, a nie pisać takie bzdury. FACHOWCY
Wiecej na Forum BudujemyDom.pl
Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz