Rzeczywiście, wykonanie kanału w garażu, służącego do naprawy samochodów, najlepiej zacząć równolegle z fundamentowaniem budynku. Ułatwi to przygotowanie wykopu, wywiezienie urobku i betonowanie. Kanał powinien mieć głębokość ok. 1,5 m (od poziomu podłogi), szerokość w świetle 1-1,2 m i długość 5 m.
Przedtem należy przede wszystkim sprawdzić poziom wód gruntowych. Na dnie zagłębienia trzeba utworzyć fundament płytowy z betonu grubości ok. 15 cm. W jego środku warto umieścić studzienkę odwadniającą, np. z plastikowej rury kanalizacyjnej średnicy 315 mm, która umożliwi spływ wody do gruntu bądź wstawienie pompy pływakowej. Ściany kanału najwygodniej przygotować z betonowych pustaków zasypowych o szerokości 19-25 cm. Wsuwa się w nie zbrojenie i zalewa betonem. Jeżeli z takich pustaków murujemy też ściany fundamentowe domu, to możemy zastosować szalunek systemowy wielokrotnego użycia.
W celu ochrony przed wodą gruntową, powinniśmy ułożyć izolację przeciwwodną, np. z papy kładzionej od strony zewnętrznej - formując ciągłą i szczelną powłokę na podłodze i wszystkich ścianach. Po stwardnieniu betonu wykop wokół kanału można zasypać, ubijając podsypkę cienkimi warstwami do poziomu podkładu podłogowego. Wzmocnienie krawędzi kanału kątownikiem i wykończenie ścian wewnątrz wykonuje się na etapie wykańczania posadzki w garażu.
Przeczytaj
Może cię zainteresować
Dowiedz się więcej
Redakcja BD
Na schemacie otwierającym: Wykonanie kanału w garażu, służącego do naprawy samochodów, wraz z wymiarami