Garaż: w bryle budynku, na dwa samochody, powierzchnia 40 m2; ogrzewany.
Brama garażowa:
- Do domów energooszczędnych, segmentowa, z certyfikatem; 5000 × 2500 mm, segmenty z blachy stalowej z wysokimi przetłoczeniami, grubość pianki PU 60 mm, wykończenie na zewnątrz z farby proszkowej w kolorze antracyt, struktura Sandgrain.
- Napęd - nowej generacji, amperometryczne wykrywanie przeszkód, szyna z łańcuchem i systemem wygłuszającym, lampa sygnalizacyjna, akumulator awaryjnego zasilania.
- Sterowanie - dwa nadajniki, pulsar i przycisk na ścianie.
Decyzja: Przy dobieraniu bramy, sprawdziłem ofertę tylko dwóch czołowych producentów, polskiego i zagranicznego. Ostatecznie wybrałem certyfikowany, superciepły model od krajowego, opracowany do budownictwa energooszczędnego.
Głównie dlatego, że był tańszy od podobnych modeli konkurencji, spełnia rygorystyczne normy termoizolacji i szczelności. Współczynnik U segmentu wynosi 0,33 W/(m2·K) i przekłada się na niski wskaźnik U całej bramy - termoizolacja z pianki PU w segmentach ma grubość 60 mm. Producent dopracował system uszczelnień, np. między segmentami zastosował elastyczne osłony, na dole skrzydła podwójną uszczelkę progową, na górze uszczelkę w blendzie.
Ponadto wyposażył wrota w nowoczesny napęd od lidera w zakresie inteligentnej automatyki. Oszacował bezusterkowe działanie zamknięcia na 20 000 cykli, czyli na kilkanaście lat. U dystrybutora zamówiłem kompletną usługę.
Brama garażowa do domu energooszczędnego - rady i przestrogi:
Jedna ekipa tego samego producenta zamontowała bramę, druga drzwi wejściowe. Oba zamknięcia wyglądają spójnie, celowo tak je z żoną skompletowaliśmy, a w przyszłości dopasujemy do nich jeszcze firmowe ogrodzenie.
Ponieważ w naszej okolicy zdarzają się wyłączenia prądu, wybraliśmy napęd z akumulatorem awaryjnego zasilania, który umożliwia wykonanie kilku cykli otwórz/zamknij bez zasilania sieciowego. Funkcja godna polecenia - skrzydło jest duże i manualne otwieranie przy pomocy linki nie jest poręczne, szczególnie dla kobiety. Przydaje się także opcja z lampą sygnalizacyjną napędu, bo dioda zaczyna świecić wraz z jego uruchomieniem. Oświetla garaż, zanim włączymy główną żarówkę.
Ponieważ po montażu elektryk podpiął wrota do instalacji alarmowej m.in. z czujką otwarcia i przeciwwstrząsową, to do otwierania garażu używamy aplikacji do systemu alarmowego, a nie aplikacji sprzężonej z napędem (nie zamawiając tej opcji, zaoszczędziliśmy kilkaset złotych). Ale oczywiście często korzystamy również z firmowych nadajników pulsar, czyli inaczej pilotów. Działają dobrze, lecz moim zdaniem wyglądają brzydko - wręcz zniechęcają do ich noszenia. Podobają mi się natomiast elastyczne zespolenia segmentów - konkurenci łączą segmenty topornymi stalowymi zaczepami, które szpecą płaszcz.
Innowacyjne uszczelki i gruba termoizolacja znakomicie chronią newralgiczne miejsca wrót przed chłodem, gorącem, wiatrem, wodą. Skrzydło stanowi cieplną i akustyczną zaporę przed światem zewnętrznym. Mechanizmu łańcuchowego w napędzie prawie nie słychać - system wygłuszenia działa rzeczywiście dobrze.
Koszty bramy garażowej do domu energooszczędnego:
- brama z napędem i montażem 10 599 zł.
Lilianna Jampolska
Na zdjęciu otwierającym: Certyfikowaną bramę zamontowano za otworem wjazdowym.
Dodaj komentarz