Garaż, który tworzy modelowy bufor cieplny - reportaż

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 4-5 minut
Garaż, który tworzy modelowy bufor cieplny - reportaż

Choć sam garaż nie ma standardu NF15, to tworzy bufor cieplny, chroniący bryłę mieszkalną od strony północnej. Otwór wjazdowy zamknąłem szczelną i ciepłą bramą - mówi Bogdan, Członek Klubu Budujących Dom, który górną segmentową bramę garażową użytkuje od 2013 r.

aktualizacja: 2020-09-25 10:22:31

Garaż: przy bryle domu pasywnego, powierzchnia 28 m2; nieogrzewany.

Brama garażowa:

  • Segmentowa, górna; 2500 × 2300 mm; z ocynkowanej stali, laminat antracytowy i biały; wewnątrz pianka PU 60 mm.
  • Napęd - z mechanizmem łańcuchowym, siła uciągu 700 N, ustawiona prędkość 16 cm/s, hamowanie przed progiem, blokada dociskowa.
  • Sterowanie - dwa piloty dwukanałowe.

Decyzja: Siedem lat temu zbudowałem dom pasywny i choć sam garaż nie ma standardu NF15, to tworzy bufor cieplny, chroniący bryłę mieszkalną od strony północnej. Otwór wjazdowy zamknąłem szczelną i ciepłą bramą. Do specyfiki budynku najbardziej nadawał się typ segmentowy - zresztą w poprzednim domu także korzystałem z właśnie takiego i świetnie się sprawdzał. Różnica polega na tym, że obecne wrota mają grubsze ocieplenie.

Wariant górny wybrałem ze względu na oszczędność miejsca w wąskim garażu, a napęd z pilotami dwukanałowymi - na wygodną obsługę. Od dawna mam nawyk zamawiania wyposażenia u producentów w najbliższej okolicy, żeby mieć blisko serwis, więc tak samo postąpiłem w przypadku bramy. Wytwórca wskazał mi model z termoizolacją o grubości 60 mm i z porządnymi uszczelkami, a ja zamówiłem wykończenie segmentów laminatem w kolorze nawiązującym do dachu.

Celowo nie dodałem uchwytu, klamki, przeszklenia, bo takie elementy podnoszą cenę końcową. Zaoszczędziłem również, przygotowując wjazd o standardowym rozmiarze. Oprócz doskonałej termoizolacji położyłem nacisk na markowy napęd.

Brama ma termoizolację przystosowaną do budynku pasywnego
Brama ma termoizolację przystosowaną do budynku pasywnego.
Pod sufitem przygotowano instalację elektryczną do napędu o sile 700 N
Pod sufitem przygotowano instalację elektryczną do napędu o sile 700 N.

Segmentowa brama garażowa - rady i przestrogi:

  • Garaż, podobnie jak reszta domu, stoi na solidnie ocieplonej płycie monolitycznej. Ma ściany z bloczków betonu komórkowego typu energo o grubości 36,5 cm i 20 cm styropianu (z grafitem) oraz solidną termoizolację dachu.

    Ciepła i szczelna brama dopełnia całości, przez 7 lat eksploatowania temperatura wewnątrz ani razu nie spadła poniżej +6°C, a przez ostatnie cieplejsze zimy poniżej +10°C. Wejście rury wodociągowej do budynku przez garaż jest bezpieczne, choć nie założyłem tu ogrzewania. Na uszczelkach wrót nie widać zużycia, są elastyczne i bez oznak parcienia, dlatego ani razu nie spryskiwałem ich specjalnym preparatem silikonowym. Po zimie ciemny laminat jest zakurzony, więc myję go myjką ciśnieniową. Elementy jezdne działają bez zarzutu.

    Kilkakrotnie zdarzyło się, że automatyczne skrzydło "wyczuło" przedmiot, pozostawiony w świetle otworu i cofnęło się. Upewniło to mnie i żonę, że domownicy, zwierzęta, samochody są bezpieczne. Ochronę przed włamaniem zapewnia blokada w napędzie oraz czujka przestrzenna w garażu.

  • Po rozmowie z producentem bramy i podaniu mu wymiarów wjazdu, wezwałem elektryka. Poprowadził pod sufitem, zgodnie z fachowymi wytycznymi, zasilanie elektryczne do napędu. Później montaż skrzydła i automatyki trwał 5 godzin.

Koszty zakupu segmentowej bramy garażowej:

  • brama z napędem i montażem 5000 zł.

Lilianna Jampolska

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Zobacz inne artykuły