Zamówiłem bramę segmentową bez tłoczeń, żeby nie zbierał się na nich kurz
Zamówiłem bramę segmentową bez tłoczeń, żeby nie zbierał się na nich kurz
U polskiego producenta zamówiłem wrota segmentowe i otwierane do góry, ale celowo bez tłoczeń na blasze. Nie chciałem, żeby na nich zbierał się kurz. Zamówiłem również wewnętrzny rygiel i markowy napęd z trzema pilotami - mówi Rafał, Czytelnik Budujemy Dom, który górną segmentową bramę garażową użytkuje od 2014 r.
Garaż: w bryle budynku, na 2 samochody, powierzchnia 34 m2; ogrzewany.
Brama garażowa:
Segmentowa, górna; wymiary 5000 × 2100 mm; wykonana z gładkiej blachy ocynkowanej o gr. 0,5 mm, wykończona okleiną w kolorze złoty dąb; ocieplenie z pianki poliuretanowej o gr. 58 mm.
Napęd - z mechanizmem łańcuchowym, siła uciągu 1000 N, 50 cykli/dzień; system wykrywania przeszkody, ciche i łagodne domykanie, blokada przed podważeniem.
Sterowanie - 3 piloty czterokanałowe.
Decyzja: projekt gotowy wskazywał zamknięcie jedną bramą szerokiego na 5 m otworu wjazdowego w garażu. Nic tu nie zmieniałem - ani rozmiarów otworu, ani liczby bram, bo takie rozwiązanie jest wygodne. U polskiego producenta zamówiłem wrota segmentowe i otwierane do góry, ale celowo bez tłoczeń na blasze. Nie chciałem, żeby na nich zbierał się kurz. Zamówiłem również wewnętrzny rygiel i markowy napęd z trzema pilotami. Zewnętrzny pochwyt, zamek na klucz, przycisk na ścianie uznałem za niepotrzebne, podniosłyby tylko cenę. Bramę podpiąłem do alarmu. Montaż wykonał sprzedawca, dwóm pracownikom zajął 4 godziny.
Mocne sprężyny nad nadprożem otworu wjazdowego, linka do awaryjnego otwierania, uszczelki (w nadprożu i między segmentami).
Górna segmentowa brama garażowa - rady i przestrogi:
Ze szczelnością i izolacją termiczną bramy jest bardzo dobrze! Już podczas wybierania rodzaju i modelu ważny dla mnie był współczynnik U całych wrót. Gruba warstwa pianki poliuretanowej daje U = 1,14 W/(m2·K). A ochronę przed wiatrem - elastyczne uszczelki. Laminat złoty dąb idealnie pasuje do okien i drzwi, raz w roku myję go myjką ciśnieniową. Cztery kanały pilotów zaprogramowałem do obsługi bramy wjazdowej, garażowej, alarmu, antynapadu. W następnym domu powtórzyłbym wszystkie rozwiązania, nie dodając żadnych dodatkowych.
Radzę dopilnować, żeby tynkarze i posadzkarze nie mieszali zapraw i nie cięli płytek wewnątrz garażu, w którym jest już zamontowana brama. U nas tak robili i pył osadził się na prowadnicach. Brama zaczęła stawać przy otwieraniu. Wezwałem serwisanta. Usunął pył, nasmarował prowadnice i wyregulował bramę. Kolejny raz przyjechał przed zimą do przesmarowania elementów jezdnych, przejrzenia napędu. Pokazał mi wtedy, jak samodzielnie konserwować je w przyszłości. Robię to co rok.
Dla napędu doprowadzono zasilanie z sieci elektrycznej 230 V.
Od ponad dwudziestu lat w przystępny sposób opisuje domy i ogrody Czytelników. Współpracowała z kilkoma znanymi poradnikami budowlanymi. Jest autorką tekstów i zdjęć. W wolnych chwilach z przyjemnością zajmuje się własnym ogrodem.
Metodą permakulturową uprawia w nim zarówno rośliny ozdobne, jak i zioła, warzywa itp. Amatorsko interesuje się architekturą, ogrodnictwem, ornitologią, sportem, filmem. Uwielbia podróżować, poznawać nowych ludzi i miejsca. Jeżeli potrzebuje wypocząć, najchętniej wyjeżdża nad morze, poza sezonem wakacyjnym.