Ze względu na sposób otwierania bramy garażowe dzielą się na:
Segmentowe
To najpopularniejszy rodzaj bram garażowych. Tego typu modele składają się z kilku segmentów (stąd ich nazwa) – przeważnie od 3 do 6 – które są połączone zawiasami i zabezpieczone uszczelkami, chroniącymi przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Skrzydła wykonane są najczęściej ze stali ocynkowanej.
Kolejną warstwę stanowi pokrycie z blachy stalowej, a na niej znajduje się wykończenie: tworzywo sztuczne, aluminium, drewno lub powłoka z farby proszkowej. Wnętrze skrzydła wypełnione jest przeważnie pianką poliuretanową lub styropianem, które pełnią rolę izolacji cieplnej i akustycznej.
Bramy segmentowe mogą być otwierane do góry lub na bok.
W pierwszym wariancie skrzydło porusza się wzdłuż prowadnic zamocowanych pod sufitem.
Natomiast w drugim wariancie skrzydło zachodzi na ścianę garażu. Modele boczne są mniej popularne, ale dobrze pasują do niższych, lecz szerszych garaży.
Zaletą bram segmentowych jest to, że zajmują mało miejsca – skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu, dzięki czemu można je montować przy krótkich podjazdach. Są też łatwe w obsłudze i szczelne, dlatego dobrze trzymają ciepło. Z tego powodu polecane są do ogrzewanych garaży, ulokowanych w bryle domu.
Bramy segmentowe można montować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, np. z nadprożem w kształcie łuku. Przy czym wysokość tego elementu musi wynosić od 10 do 40 cm (w zależności od modelu bramy). Ponadto węgarek boczny musi mieć przynajmniej 10 cm szerokości.
W sytuacji gdy elementy te są zbyt małe, można zastosować montażowe profile renowacyjne, czyli obudowy z blachy stalowej lub izolowane osłony, osadzane na ościeżnicach bocznych i nadprożowej.
Uchylne
Mają prostszą konstrukcję. Jednolite niełamane skrzydło, unosząc się na prowadnicach, najpierw zachodzi nad podjazd, a potem chowa się pod sufitem garażu. Tego typu bramy wykonuje się ze stali lub aluminium. Są tańsze od bram segmentowych, łatwe w montażu i uniwersalne – taki model można założyć nawet w pomieszczeniu, w którym nadproże ma zaledwie 10 cm.
Niestety, bramy uchylne wymagają sporo przestrzeni na podjeździe – po otwarciu wysuwają się na 1–1,5 m. Trzeba też pamiętać, że skrzydło otwiera się do góry i zwykle zmniejsza wysokość pomieszczenia o około 20 cm.
Poza tym bramy uchylne są najczęściej niezbyt szczelne, więc ucieka przez nie sporo ciepła.
Rozwierane
Dawniej stosowane powszechnie, dziś są mało popularne. Tego typu bramy składają się z jednego lub dwóch skrzydeł umocowanych na zawiasach na bocznych ościeżach; otwierają się na zewnątrz.
Ich wadą jest to, że zajmują dużo miejsca, wymagają więc długiego podjazdu. Poza tym korzystanie z nich jest bardzo utrudnione w zimie – zanim się je otworzy, sprzed garażu trzeba odgarnąć śnieg.
Rolowane
Wykonane są z wąskich lameli stalowych lub aluminiowych, połączonych przegubowo na całej długości ramy, które nawijane są na wał umieszczony w kasecie znajdującej się nad otworem wjazdowym do garażu. Dzięki takiej konstrukcji modele rolowane są bardzo szczelne, wygodne w obsłudze i zajmują niewiele miejsca.
Dlatego bardzo dobrze sprawdzą się na posesji, gdzie podjazd jest krótki, a garaż jest zbyt wąski, aby zmieścić skrzydło boczne i ma zajętą przestrzeń pod sufitem.
Brama rolowana wymaga nadproża o wysokości co najmniej 30 cm (ewentualnie kaseta zmniejszy wysokość wjazdu), choć ten model można zamocować również na zewnątrz – nad otworem wjazdowym.
opracowanie: redakcja IRBJ
źródło zdjęcia: WICHERS