Przegląd bramy
Jeśli chcemy, aby nasza brama garażowa funkcjonowała prawidłowo, w pierwszej kolejności powinniśmy pamiętać o jej regularnym przeglądzie. Tylko w ten sposób możemy ustrzec się przed poważnymi usterkami, a tym samym przedłużyć żywotność i sprawność bramy. Odpowiednią porą na przegląd bramy jest okres przed nadejściem zimy. Jeśli zdążysz zrobić rutynową kontrolę bramy garażowej jeszcze przed pierwszymi mrozami, zapewnisz jej prawidłowe funkcjonowanie oraz bezpieczeństwo mieszkańców. Dla sprawnego oraz prawidłowego działania zaleca się sprawdzić elementy mechaniczne, takie jak: łożyska, zawiasy, rolki, a także skontrolować stan sprężyn i linek. Warto również przetestować zabezpieczenia przeciążeniowe oraz fotokomórki. Prawidłowe działanie oznacza zatrzymanie bramy oraz jej cofnięcie w momencie napotkania przeszkody.
Czyszczenie i odpowiednia konserwacja
Przed samym zabiegiem „konserwacji” starannie oczyść panele bramy. Do tej czynności potrzebujesz zaledwie miękkiej gąbki lub ściereczki oraz delikatnych detergentów, które nie podrażnią ani nie zmatowią płaszcza bramy. Nie zapomnij pozbyć się zanieczyszczeń z prowadnic i innych, trudno dostępnych miejsc. W tym celu z pomocą mogą przyjść: zwykła szczotka lub kompresor. Unoszący się w powietrzu kurz, drobinki piasku i inne pyły, nie pozostają obojętne wobec części składowych bramy garażowej. Wpływają na ich stan i przyśpieszają korozję. Właściwe zabezpieczenie w postaci specjalnego smaru przeznaczonego do ochrony elementów metalowych (np. CX-80) pozwoli uchronić mechanizm przed wspomnianą korozją, wilgocią czy wahaniami temperatur.
Uszczelki
Kolejnym istotnym zabiegiem, który zabezpiecza bramę przed ekstremalnym sezonem zimowym jest kontrola stanu uszczelek. Należy wiedzieć, że ich stan powinien być wysoce dobry, ponieważ to one odpowiadają za izolację akustyczną i termiczną - szczególnie ważną zimą. Elementy gumowe, z których zbudowane są uszczelki, pod wpływem mrozu i wilgoci stają się bardziej podatne na uszkodzenia. W momencie kiedy ulegną uszkodzeniu, do wnętrza garażu może przenikać zimne powietrze. W tym celu warto zaopatrzyć się w specjalne silikony do uszczelek, dzięki którym uszczelki zachowają pożądane właściwości elastyczne.
Warto wiedzieć
Bardzo niskie temperatury stanowią niekorzystne warunki dla wnętrza otwartego garażu, który w ten sposób wystawiamy na wychłodzenie. Samo wychłodzenie z kolei może przyczynić się do uszkodzenia części elektronicznych. Wniosek jest bardzo prosty - staraj się po prostu pamiętać o zamykaniu garażu, a czynność ta z pewnością się opłaci.
Odśnieżanie
Podstawową, a zarazem oczywistą i codzienną czynnością powinno być usuwanie śniegu, a także błota pośniegowego z okolic bramy. W innym wypadku zalegający śnieg czy lód, utrudni ruch bramy, narażając ją na nieprawidłowe zamykanie i otwieranie się. Siłowe otwieranie bramy pomimo zalegającego śniegu jest rozwiązaniem, które może wyrządzić wiele szkód na mechanizmie. Zalegający lód na linii zamknięcia bramy może z kolei uniemożliwić jej zamknięcie. W takich sytuacjach brama garażowa nie jest w stanie prawidłowo wywiązywać się ze swojej funkcji.
Przymarzanie bramy do podłoża
Kolejną kwestią, jaka wiąże się z zalegającym śniegiem i błotem pośniegowym w okolicach bramy garażowej jest zjawisko przymarzania uszczelek bramy do podłoża. Bardzo ważne jest, aby nie dopuścić do tego problemu, który może skutkować uszkodzeniem automatyki podczas otwierania.
Żrąca sól
Jednym ze sposobów na pozbycie się zalegającego śniegu wokół domu, na podjeździe do garażu jest posypanie nawierzchni solą. Chlorek sodu - bo tak brzmi oficjalna nazwa substancji, szkodzi nie tylko samochodom, ale jest również niebezpieczna dla bramy garażowej. Sól przyśpiesza korozję, m.in. zamków oraz niszczy uszczelki. Choć użycie soli jest bardzo popularnym sposobem w walce z zimą, to zdecydowanie odradzamy jej użycie w obrębie garażu.
źródło i zdjęcie: P.P.H.U. Nitus Piotr Nowak