Na podjeździe sprawdzi się 8 cm
Jeśli chcemy, aby nawierzchnia ścieżki ogrodowej, podjazdu czy tarasu przetrwała lata, powinniśmy przede wszystkim wziąć pod uwagę grubość elementów. Najbardziej uniwersalne są elementy o największej grubości, czyli równej lub wyższej niż 8 cm. Zbudujemy z nich wytrzymałą nawierzchnię, po której mogą bez problemu poruszać się nie tylko samochody osobowe, ale również ciężarówki czy np. wóz strażacki.
Kolejna grupa to kostki i płyty w przedziale od 6 do 8 cm. Zbudowana z nich nawierzchnia przeniesie obciążenia samochodu osobowego. Skalę grubości zamykają elementy poniżej 6 cm. Te są zwykle używane na tarasach lub ścieżkach w ogrodzie. Są one przystosowane wyłącznie do ruchu pieszego.
Oczywiście grubość nie jest jedynym parametrem przesądzającym o trwałości nawierzchni. Ważna jest również między innymi właściwa podbudowa i prawidłowe odwodnienie, a także jakość wykonania.
Wymóg odpowiedniej grubości to jednak podstawa. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że ogranicza to wybór, ale producenci kostek i płyt betonowych i na to znaleźli sposób. Bardzo często jeden produkt występuje w kilku grubościach, dzięki czemu możemy go bezpiecznie użyć w miejscach o różnym przeznaczeniu. Poza tym „najgrubsze” elementy nadają się do wykorzystania w praktycznie każdym zastosowaniu.
Najbardziej uniwersalna płyta na rynku
Najbardziej uniwersalne zastosowanie ma jedna z największych dostępnych płyt na rynku, czyli wielkoformatowa płyta Polbruk Magna. To prawdziwy olbrzym o wymiarach 75x100 cm i 50x75 cm oraz, co ważne - występujący w dwóch grubościach 8 i 10 cm.
Można z nich zbudować zarówno nawierzchnię wokół domu, jak i stylową nawierzchnię miejską, Ze względu na swoją znaczną grubość Magna doskonale sprawdza się na przydomowym podjeździe, chodnikach i na tarasie. Można ją też układać metodą step by step w charakterze opaski wokół domu lub alejek w ogrodzie.
Świetnie prezentuje się również jako minimalistyczna nawierzchnia placu miejskiego w centrum metropolii, na którym dopuszczony jest lekki ruch samochodowy czy alejek wielkomiejskiego pasażu. I to kolejny dowód na niezwykłą uniwersalność tej płyty.
Magna występuje w dwóch kolorach, które są bardzo modne we współczesnej architekturze. Pierwszym z nich jest nerino będący melanżową szarością, a drugim – latte, który jest niejednorodnym beżem.
Ten sam design, ale różne grubości na taras i podjazd
Kolejnym wyjątkowo uniwersalnym rozwiązaniem jest płyta Polbruk Bosso. Występuje ona w dwóch grubościach: 4,5 cm oraz 8 cm. Pierwszą z nich stworzono z myślą o tarasach oraz alejkach pieszych.
Druga dedykowana jest na podjazdy do ruchu kołowego dla samochodów osobowych. W tych grubościach dostępne są płyty w kształcie kwadratu o boku 60 cm oraz w formie trapezu. Oryginalny kształt trapezu to Polbruk Bosso Trapez.
Dzięki dwóm grubościom z Bosso i Bosso Trapez zbudujemy wszystkie nawierzchnie na naszej posesji. Obie płyty wspaniale komponują się ze sobą, dzięki czemu można z nich stworzyć oryginalne i efektowne aranżacje wokół domu. Cechują się one minimalistycznym i geometrycznym designem.
Gdy dodamy do tego bardzo modne szarości, w których są dostępne, otrzymamy niezwykle wszechstronny produkt. Linia Bosso obejmuje dwa pełne kolory: stalowy i grafitowy oraz najbardziej popularny melanż, czyli nerino. Wszystko to sprawia, że z pomocą Bosso bez większego wysiłku zaprojektujemy spójną przestrzeń dookoła domu!
Nowoczesna mozaika wokół domu
Harmonijną, a zarazem zróżnicowaną przestrzeń w sąsiedztwie domu stworzymy również z wykorzystaniem kostki Toledo, która w tym roku zadebiutowała na rynku. Posiada ona grubość 6 cm, dzięki czemu może posłużyć do budowy niemal każdej nawierzchni, oprócz tej przeznaczonej dla ciężkich pojazdów.
Atutem Toledo, poza uniwersalnym charakterem, jest zróżnicowana wielkość elementów, a także liczba dostępnych kolorów. Występuje ona w rozmiarach 15x15, 15x30, 30x30 oraz 30x45 cm, a także aż w 9 kolorach.
Pięć z nich to modne szarości, czyli szary, taupe, nerino, grafitowy i boho, przy czym boho to ciepła szarość z domieszką pomarańczowej ochry. Pozostałe to beże (ivory, latte) i brązy (cortado i hawaii).
Pozwala to na realizację ciekawych mozaik z elementów o różnej wielkości w obrębie poszczególnych gam kolorystycznych. Dzięki bogatej palecie kolorów kostkę Toledo możemy wykorzystać we wszystkich aranżacjach, od nowoczesnych (szarości), poprzez klasyczne (beże) aż po rustykalne czy śródziemnomorskie (brązy).
Na taras wystarczy grubość 4,5 cm
Nie wszyscy inwestorzy życzą sobie, aby nawierzchnia wokół domu była jednolita. Nie wszystkie produkty dostępne na rynku są też tak uniwersalne jak Magna, Bosso czy Toledo. Z niektórych z nich wykonamy tylko określone nawierzchnie. Należą do nich płyty o grubości zaledwie 4,5 cm służące do budowy tarasów, takie jak Polbruk Exa i Lamell.
Pierwsza z nich imponuje designem. To bardzo modna i nieco ekstrawagancka płyta dedykowana w szczególności nowoczesnym aranżacjom. Swoją popularność zawdzięcza wyglądowi nawiązującemu do plastra miodu.
Jest to kształt, który podobnie, jak trapez, zalicza się do wiodących trendów w nowoczesnych projektach. Exa to jednak coś więcej niż klasyczny heksagon, gdyż jest jego unowocześnioną wersją.
Dzięki różnej długości boków nabrała dynamicznego designu i niesztampowego charakteru. Jej atutem jest również kolor taupe będący połączeniem mokki, stalowego oraz białego, a te barwy są szczególnie pożądane w nowoczesnych aranżacjach.
Z płyt Exa, poza tarasem, ułożymy także ścieżkę budowaną metodą step by step. Wszystko to za sprawą dość dużych wymiarów pojedynczego elementu, które wynoszą 56x43 cm.
Lamell to natomiast minimalistyczna, prostokątna płyta będąca klasycznym rozwiązaniem na taras. Posiada ona wymiar 40x60 cm i aż sześć wersji kolorystycznych, dzięki czemu bez problemu zbudujemy z niej nawierzchnie w różnych stylach, od nowoczesnego (stalowy, bazaltowy, nerino) poprzez klasyczny (latte, ivory), aż po śródziemnomorski (cortado).
Wszystkie z nich posiadają gładką fakturę, aczkolwiek Lamell jest dostępny również z warstwą wierzchnią o strukturze płukanej w kolorze ritmo stanowiącym połączenie grafitu i jasnych szarości.
źródło i zdjęcia: Polbruk S.A.