Regulacje ustawowe fasad wentylowanych
Fasady wentylowane można zastosować w niemal wszystkich rodzajach budynków - w nowo wznoszonych, jak i remontowanych czy termomodernizowanych budynkach.
Muszą spełniać zadania estetyczne, wpisując ją w otoczenie i zapewniając jednocześnie wymaganą przepisami szczelność i izolacyjność termiczną. Zapewniona jest dzięki zastosowaniu warstwy materiału izolacyjnego, o grubości wynikającej z obliczeń termicznych.
Grubość warstwy izolacji termicznej - czy można ją zmniejszyć?
Na grubość izolacji termicznej w fasadach wentylowanych wpływają punktowe mostki termiczne, tworzące się w miejscu mocowania podkonstrukcji elewacji wentylowanej do ścian. Eliminowanie wpływu mostków umożliwia zmniejszenie grubości warstwy izolacji termicznej.
Można to uzyskać też poprzez zmniejszenie powierzchni styku elementów mocujących lub przez zastosowanie odpowiednich materiałów o niskiej przewodności cieplnej, np. pręt kompozytowy Combar, z którego zbudowane są kotwy termiczne Isolink TA-S. Kotwy te pełnią funkcję konsoli do mocowania podkonstrukcji pod płyty elewacyjne jak i kotew montażowych.
Bardzo niska przewodność cieplna prętów Combar, potwierdzona certyfikatem niemieckiego Instytutu Domów Pasywnych, umożliwia nieuwzględnianie kotew Isolink TA-S przy określaniu wymaganej grubości izolacji termicznej.
Zmniejszenie grubości izolacji termicznej - co zapewnia?
Rozmiar działki budowlanej i jej kształt oraz wymagania Warunków Technicznych mają wpływ na kształtowanie bryły budynku oraz na wielkość powierzchni użytkowej. Gęsta zabudowa powoduje, że deweloperzy decydują się na wznoszenie budynków na działkach o skomplikowanych kształtach.
Architekci starają się wykorzystać jak najwięcej powierzchni z budynku, który jest dopasowany do kształtu działki. Zmniejszenie izolacji termicznej, nawet o kilka centymetrów, daje dodatkową powierzchnię na każdej kondygnacji budynku, co przekłada się ostatecznie na dodatkowe zyski inwestora.
Zastosowanie kotew Isolink TA-S firmy Schöck daje więc wymierny i mierzalny efekt już w fazie koncepcyjnej inwestycji budowlanej.
opracował: mgr inż. Michał Lisewski, Inżynier Produktu
źródło i zdjęcia: Schöck