ABB i Microsoft pracują nad wdrożeniem zaawansowanej sztucznej inteligencji w aplikacjach przemysłowych

ABB, globalny lider w dziedzinie technologii elektroenergetycznych i automatyki, wraz z Microsoftem, jednym z największych na świecie dostawców usług chmurowych, pracuje nad wdrożeniem zaawansowanej sztucznej inteligencji do aplikacji przemysłowych. Współpraca ta ma na celu ulepszenie analizy danych i pomóc w podejmowaniu decyzji, które zapobiegają awariom urządzeń.

ABB i Microsoft pracują nad wdrożeniem zaawansowanej sztucznej inteligencji w aplikacjach przemysłowych
ABB Automatyka, elektroenergetyka, energia odnawialna
new.abb.com
Dane kontaktowe:
22 223 77 77, 22 212 50 00
Placydowska 27 95-070 Aleksandrów Łódzki

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

ABB wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) - formę AI, która generuje oryginalne treści na podstawie zebranych danych. Ta technologia ma potencjał do wykorzystania danych operacyjnych generowanych przez urządzenia i systemy sterowania w różnych sektorach przemysłu, takich jak fabryki, rafinerie czy zakłady energetyczne. Obecnie większość tych danych jest niewykorzystana, a GenAI ma na celu zmienić ten stan rzeczy.

ABB planuje zintegrować swoją cyfrową platformę dla przemysłu, ABB Ability™ Genix, z usługami Azure OpenAI Microsoftu. Usługi te obejmują duże modele językowe (LLM), takie jak najnowszy GPT-4, który jest wykorzystywany w ChatGPT Plus.

Z tej integracji ma powstać Genix Copilot - narzędzie wyposażone w zaawansowane algorytmy wnioskowania i uczenia maszynowego. Dzięki GPT-4, platforma będzie mogła generować kod, obrazy i teksty w czasie rzeczywistym na podstawie otrzymywanych danych.

– "Poprzez Open AI Service otrzymujemy dostęp do szeregu funkcji wykorzystujących sztuczną inteligencję. Nie wszystkie są wykorzystywane w przemyśle, ale te, które zastosujemy, mogą okazać się nową jakością w zakresie utrzymania ruchu, zwiększania wydajności urządzeń i ich dostępności, a także zmniejszenia zużycia energii" – mówi Waldemar Pakos, odpowiedzialny za rozwiązania cyfrowe w biznesie Automatyki Procesowej ABB w Polsce.

– "Genix będzie wykorzystywał GPT-4, aby "uczyć się" pracy urządzeń, co pozwoli na sprawny ich monitoring online i skuteczne przewidywanie awarii. Jednak równie ważną funkcjonalnością będzie podpowiadanie operatorowi co powinien zrobić w danej sytuacji ruchowej. System wnioskujący będzie bazował na automatycznie zebranych danych z systemów sterowania lub danych wprowadzonych ręcznie przez operatora. W oparciu o swoją bazę wiedzy, system podpowie, a pewnie i zobrazuje – np. za pomocą rozwiązań typu VR – odpowiednie rozwiązanie problemu."

Przykładem zastosowania może być analiza turbin, popularnych urządzeń w przemyśle i energetyce. Genix Copilot może pomóc mniej doświadczonym pracownikom w diagnozowaniu problemów i podejmowaniu właściwych decyzji, skracając czas serwisu i przestojów. System zaproponuje instrukcję, co należy wykonać "krok po kroku", podobnie jak w automatycznym defibrylatorze AED.

– "Narzędzie oczywiście musi posiadać odpowiednie dane historyczne, stanowiące bazę wyjściową. ChatGPT udowodnił swoją skuteczność, ponieważ bazuje na ogromie danych dostępnych w Internecie. Jednak w Internecie o wiele łatwiej znaleźć informacje o planetach karłowatych niż o serwisowaniu poszczególnych urządzeń, szczególnie tych złożonych i skomplikowanych. Nowa platforma powinna też bazować na doświadczeniu innych użytkowników, ale również samych producentów. Cenne dla niej będą więc dane porównywalne pobierane z innych tego typu urządzeń lub po prostu dane, które dostarczył wcześniej wspomniany specjalista od turbin. Czas działa więc na korzyść tego rozwiązania, ponieważ z czasem dostępnych będzie coraz więcej danych, co przełoży się na jakość wnioskowania i wzrost funkcjonalności" – dodaje Waldemar Pakos.

ABB szacuje, że informacje zwrotne dostarczane przez Genix Copilot mogą przełożyć się na do 20% dłuższy czas życia urządzeń i do 60% mniej nieplanowanych przestojów. Narzędzie to wesprze również proces transformacji energetycznej, monitorując i optymalizując zużycie energii i emisje.

Genix Copilot - interfejs użytkownika
Genix Copilot - interfejs użytkownika

– "Naszym zdaniem największe szanse na sukces w długim terminie będą mieć te firmy, które zmodernizują swoje platformy danych" – mówi Ralph Haupter, prezes Microsoft w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA).

– "Integracja zaawansowanych funkcji cyfrowych Azure OpenAI Service z ABB Genix pozwoli efektywniej zarządzać danymi skontekstualizowanymi, a patrząc szerzej – przyspieszy cyfrową transformację."

Genix integruje skontekstualizowane dane z trzech środowisk: operatorskiego (OT), informatycznego (IT) i inżynieryjnego (ET). Platforma może zostać uruchomiona w chmurze, na konkretnej maszynie lub w infrastrukturze IT przedsiębiorstwa, co zapewnia elastyczność i dostosowanie do potrzeb każdej organizacji.

Wdrożenie GenAI to krok naprzód w wykorzystaniu technologii AI w przemyśle, który może przynieść znaczne korzyści dla przedsiębiorstw na całym świecie.

źródło i zdjęcia: ABB