Jak jest robiony nowoczesny kocioł na paliwo stałe?

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 4-5 minut
aktualizacja: 2012-01-16 09:23:52
Jak jest robiony nowoczesny kocioł na paliwo stałe?
Jeśli zastanawiali się Państwo, jak wygląda produkcja kotła na paliwo stałe, to mamy odpowiedź. Marek Żelkowski przedstawia fotorelację z odwiedzin w hali produkcyjnej firmy SAS.

Elementy kotłów (części wymienników, płaszczy zewnętrznych, koszy, podajników itp.) wycinane są na maszynach sterowanych elektronicznie, a operacje cięcia wykonują wysokiej klasy wycinarki laserowe TRUMPF.

Trzy stanowiska laserów pracują na trzy zmiany, aby zapewnić ciągłość produkcji. Lasery zastąpiły używane wcześniej palniki plazmowe. Te ostatnie były mniej doskonałe, gdyż pozostawiały w miejscach cięć warstwę zgorzeliny, która utrudniała później proces spawania. Obecnie uzyskiwane krawędzie mają bardzo wysoką jakość i nie wymagają dalszej obróbki.

Pomimo doskonałej jakości połączeń spawanych, tam gdzie można to zrobić, są one eliminowane.

Stosuje się wtedy zaginanie elementów. Dlatego też część blach wyciętych na wycinarkach laserowych trafia na halę z prasami krawędziowymi. Wykonywane gięcia elementów gwarantują wysoką dokładność i optymalizację produkcji.

 Wszystkie elementy składowe wymiennika trafiają na halę wstępnego montażu. Tam są składane w całość, a także wstępnie sczepiane (spawane punktowo).Zespawany punktowo wymiennik (wewnętrzna część kotła) trafia na halę robotów spawalniczych.
Roboty spawalnicze umożliwiają zwiększenie wydajności produkcji, podnoszą jakość wykonywanych połączeń oraz zapewniają ich powtarzalność

Po zespawaniu, na kolejnym stanowisku, montowane są króćce i czopuch oraz nabijany jest numer seryjny.

Następnie kocioł przechodzi próbę ciśnieniową, a zakończenie tej czynności potwierdzane jest wpisem do karty kontrolnej (podobne wpisy dokonywane są na kolejnych etapach produkcji).

Dalsze etapy prac to montowanie drzwiczek, rynien nadmuchowych, kratek zabezpieczających żar oraz przepustnic spalin.
Komora lakiernicza, w której zabezpiecza się konstrukcję wewnętrzną kotła farbą antykorozyjną odporną na wysoką temperaturę.

Na następnym stanowisku zakładana jest izolacja z wełny mineralnej o odpowiedniej gęstości oraz obudowa zewnętrzna z blach malowanych proszkowo.

Z tego miejsca kotły, które są wyposażane w elektronikę, kierowane są na halę montażu elektroniki.

Natomiast kotły tradycyjne – bez nadmuchu i sterownika – są pakowane i wywożone do magazynu wyrobów gotowych.

Na hali montażu elektroniki przeprowadzane są również testy sterowników.
Hala montażu sterowników to również miejsce, gdzie montowane są podajniki ślimakowe lub tłokowe.

Lakiernia proszkowa, w której malowane są elementy zewnętrzne kotła.

Pierwszy etap prac polega na myciu, odtłuszczaniu, fosforyzowaniu (sprawia, że powierzchnia blachy lepiej przyjmuje warstwę farby).

Drugi etap – suszenie.

W trzecim etapie elementy trafiają do komory lakierniczej

Czwarty etap prac w lakierni proszkowej – suszenie elementów w piecu (temperatura 180–220°C)

Tekst i zdjęcia: Marek Żelkowski

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Zobacz inne artykuły