Czy tego chcemy czy nie garaż odbiera z domu nieco ciepła. Dlatego ze względu na zmniejszenie strat ciepła i kosztów eksploatacji, zaleca się wykonanie garażu jako obiektu jedynie dostawionego do zasadniczej bryły domu, z zachowaniem termoizolacji, jak dla przegród zewnętrznych.
Pod względem cieplnym najkorzystniejszy jest nieogrzewany garaż, jedynie dostawiony do głównej bryły budynku
Jeśli
brama garażowa ma być ocieplona, to im niższy będzie jej współczynnik U, tym lepiej, choć i tak przez bramę będzie uciekać kilkakrotnie więcej ciepła, niż przez typową ścianę.
Bram garażowych o dobrych parametrach cieplnych jest na rynku niewiele.
Upewnijmy się zawsze, że podawana ciepłochronność dotyczy całej bramy, a nie wyłącznie skrzydła.
Bramy są sprzedawane od razu jako ocieplone lub nie, choć w przypadku rozwieralnych i uchylnych ich skrzydła można bez trudu samodzielnie ocieplić mocując od wewnątrz kilkucentymetrową warstwę styropianu.
Znaczenie energooszczędności bramy w programie dopłat NFOŚiGW
W wymaganiach stawianych bramom garażowym w ramach programu NFOŚiGW warto zwrócić uwagę na istotne niedopatrzenie. Nie określono, że podane wartości współczynnika U dotyczą wyłącznie garaży ogrzewanych. W efekcie, traktując wymagania dosłownie, powinniśmy kupić takie wrota również do garażu nieogrzewanego. Tylko jaki ma to sens?
Przeczytaj
Może cię zainteresować
Straty ciepła a rodzaj bramy garażowej
Na straty ciepła nie mniejszy wpływ, niż współczynnik U skrzydła, ma szczelność bramy. Najszczelniejsze są bramy rozwieralne (ich budowa jest przecież bardzo podobna do zwykłych drzwi), a dodatkowo wiejący wiatr jeszcze dociska je do ościeżnicy.
Dobre są również bramy segmentowe i rolowane, bo w nich prowadnica osłania styk skrzydła z ramą. Z kolei w bramach uchylnych – zawsze trzeba się liczyć z nieszczelnościami w tym miejscu. Nie należy jednak traktować ich zawsze jako cechy negatywnej. Wentylacja garażu wymaga napływu świeżego powietrza i jeśli nie ma nieszczelności, to trzeba wykonać otwory wentylacyjne.
Jarosław Antkiewicz
(fot. Hörmann)