Po raz pierwszy w Polsce znana firma doradcza KPMG przeprowadziła badania doświadczeń klientów z markami, korzystała przy tym z już stosowanych metodologii na najbardziej konsumencko rozwiniętych rynkach świata. Analizy KPMG objęły 200 marek z 9 branż, przy czym były to tylko marki, które bezpośrednio klientom sprzedają produkty lub usługi i mają możliwie największe pokrycie geograficzne w kraju.
Badanie odbyło się w I kwartale 2017 roku na próbie 5000 polskich konsumentów. Zestawienie obejmuje 100 marek, które zostały najlepiej ocenione przez klientów pod kątem ich doświadczeń w 6 filarach. Są nimi wiarygodność, rozwiązywanie problemów, oczekiwania, czas i wysiłek, personalizacja oraz empatia, czyli umiejętność wczucia się w indywidualną sytuację konsumenta i zrozumienie jego emocji. Aż dwie trzecie skłonności konsumenta do polecenia danej marki rodzinie i znajomym determinują właśnie te filary. Pozostała część wynika z zupełnie przypadkowych czynników np. pogoda czy humor konsumenta.
Z opracowania wynika, iż w Polsce podstawowym filarem dla usatysfakcjonowania klienta jest wiarygodność danej marki w kontekście wzbudzania zaufania i dotrzymywania słowa. Polacy doceniają dotrzymywanie obietnic marki, szczere informowanie o ważnych elementach oferty oraz rzeczywiste działanie w interesie klienta. Wyniki badań opublikował miesięcznik Forbes.
W zestawieniu 100 marek dokładnie połowa ma polskie korzenie, to wyraźnie pokazuje, że polscy konsumenci, po zachłyśnięciu się dostawcami i produktami zagranicznymi w pierwszym okresie transformacji zaczynają coraz bardziej doceniać rodzimych dostawców. Rodzimi przedsiębiorcy coraz bardziej skutecznie potrafią konkurować w zakresie zarządzania doświadczeniami konsumentów.
Mirosław Lubarski
dyrektor marketingu Grupa PSB