Zaleca się stosować bruk o grubości 6 cm dla samochodów osobowych i minimum 8 cm dla ciężarowych. Wśród kostek mamy duży wybór rodzajów i kształtów elementów, przeznaczonych do ułożeń liniowych lub mozaikowych, oraz szeroką gamę wykończenia i kolorów nawierzchni. Jeżeli podjazd jest stromy i chcemy, aby nawierzchnia posiadała dużą przyczepność, zaleca się wybór kostek typu multigran lub rustical o chropowatej powierzchni licowej.
Coraz częściej klasyczną kostkę zastępuje się wielkoformatowymi płytami brukowymi. Cechują się one podobnymi właściwościami użytkowymi, ale mają jeszcze więcej walorów estetycznych. Świetnie wpisują się w nowoczesne projekty, wyróżniające się minimalistycznym podejściem i surową elegancją. Płyty brukowe produkowane są w wielu różnych rozmiarach i wariantach kolorystycznych. Minimalna grubość płyt na podjazd to 8 cm dla samochodów osobowych i 12 cm dla pojazdów ciężarowych. Do wyboru są elementy w formatach 20 x 30 cm, po wielkowymiarowe płyty 100 x 100 cm. Łączenie różnych formatów pozwala układać ciekawe, dynamiczne wzory na podjeździe.
Poza optymalnymi parametrami technicznymi oraz wizualnymi, ważne będą również cechy użytkowe. Wjazd do garażu stanowi nawierzchnię intensywnie eksploatowaną, gdzie występuje także ryzyko zabrudzeń użytkowych, a także powstawanie plam olejowych. By ograniczyć konieczność mozolnego czyszczenia oraz wykorzystywania specjalistycznych preparatów, a przy tym zachować estetykę posesji, warto wybrać kostki lub płyty brukowe zabezpieczone warstwą ochronną typu Lamino Perlon. Jej głównym zadaniem jest zapobieganie przenikaniu zanieczyszczeń, co bezpośrednio przekłada się na zwiększoną odporność na zabrudzenia.
Jarosław Kwaśniak
ekspert BRUK-BET
Na zdjęciu otwierającym: Dużą popularnością cieszy się bruk betonowy w naturalnych odcieniach przypominających kamień. (fot. Bruk-Bet)