Jaka jest trwałość bruku
Trakty, po których będą poruszać się jedynie piesi można utwardzić cieńszą (około 4 cm) kostką dowolnego typu. Podjazdy wykańczamy wytrzymałym brukiem klinkierowym o grubości 4,5 lub 5,2 cm, bądź 6 cm z kamienia lub betonu (kostki 8-10 cm stosuje się w przypadku nawierzchni, po których poruszają się samochody ciężarowe).
Droższe wyroby betonowe są impregnowane w trakcie produkcji. Zabezpieczone w ten sposób, w mniejszym stopniu chłoną wodę i są odporniejsze na działanie mrozu, uszkodzenia mechaniczne (kruszenie, ścieranie), zaplamienie i powstawanie wykwitów. Produkty niezaimpregnowane warto po ułożeniu samemu zabezpieczyć przeznaczonym do tego preparatem, nanosząc go powierzchniowo. Najprościej robić to za pomocą wałka na kiju teleskopowym. Stosuje się też pędzle, a w przypadku dużego metrażu - natrysk. Preparat należy aplikować równomiernie podczas suchej, niezbyt słonecznej pogody.
Przeważnie nakłada się dwie warstwy w odstępie czasowym zalecanym przez producenta. Dostępne na rynku impregnaty nieco różnią się od siebie. Mogą dawać matowe wykończenie albo tzw. efekt mokrego kamienia. Część z nich zwiększa intensywność koloru kostki, inne mają właściwości barwiące i dostępne są w różnych odcieniach. Omawiane środki stosuje się zarówno na nową, dopiero co ułożoną kostkę, jak i starą poddaną wcześniej gruntownemu czyszczeniu. Po latach użytkowania nawierzchnia często blaknie pod wpływem promieniowania UV (zwłaszcza, gdy nie została zabezpieczona).
Bruk klinkierowy jest materiałem bardzo trwałym, nienasiąkliwym, odpornym na ścieranie, odpryskiwanie, płowienie (przez lata zachowuje intensywność koloru) i działanie substancji chemicznych. Swoją wytrzymałość zawdzięcza technologii wykonania. Impregnacja nie jest potrzebna, choć można ją przeprowadzić, aby zwiększyć ochronę przed zabrudzeniem. Produkty nawierzchniowe są mocniejsze od cegieł elewacyjnych (te pierwsze często układa się wokół domów, których elewacja również wykonana jest z klinkieru).
Bruk kamienny wyróżnia się bardzo wysoką trwałością, odpornością na duże obciążenie, a ponadto nie wymaga impregnacji. Bruk drewniany nie jest zbyt popularny ani wytrzymały. Dość szybko niszczeje i nie wytrzymuje dużych obciążeń - nie nadaje się na podjazdy. Układać należy zaimpregnowany już materiał (bez problemu znajdziemy taki w sprzedaży), a później regularnie konserwować - przynajmniej raz na kilka sezonów, w przeciwnym razie po kilku latach zacznie ulegać tzw. korozji biologicznej. Wśród rodzimych gatunków najwytrzymalsze jest drewno dębowe. Sosnowe najszybciej ulega niszczeniu.