Bramy rolowane

Bramy rolowane
Bramy rolowane nie wymagają dodatkowego miejsca na podjeździe podczas otwierania, ale ze względu na wysoką cenę stosuje się je w sytuacjach, w których względy architektoniczne uniemożliwiają montaż pozostałych typów bram.

Są to właściwie masywne rolety zbudowane z poziomych (aluminiowych lub stalowych) profili dwuściennych, wypełnionych bezfreonową pianką poliuretanową. Profile są łączone ze sobą na pełne lub perforowane zaczepy.

Wygląd bram rolowanych jest różny w zależności o kształtu, wymiarów i wykończenia pancerza. Profile mogą być gładkie lub tłoczone, bardziej lub mniej wypukłe, a ich powierzchnia jest lakierowana proszkowo farbami epoksydowymi.

Budowa bramy rolowanej
 Brama rolowana

Powłoki te są odporne na ścieranie i działanie promieni słonecznych, umożliwiają również wybór szerokiej gamy kolorystycznej. W ofercie standardowej dostępne są przeważnie dwa kolory pancerza, np. brązowy i biały, ale za dopłatą można wybrać inne.

W celu doświetlenia pomieszczenia stosowane są profile z przeszkleniami ze szkła akrylowego lub poliwęglanu. Bramy rolowane wyposażone są w napęd wyłącznie elektryczny (zasilany np. napięciem 230 V). Może być z nim zintegrowany odbiornik radiowy.

Standardowo bramy rolowane wyposażone są wyłącznie w napęd elektryczny
Standardowo bramy rolowane wyposażone są wyłącznie w napęd elektryczny (fot. Mirola)

Napęd uruchamiany jest za pomocą jednego lub kilku przycisków na skrzynce sterowniczej. Czerwony przycisk pełni funkcję sterowania ręcznego góra-stop-dół. Niektórzy producenci oferują korbę do awaryjnego otwierania (w przypadku braku zasilania) i zdalne sterowanie.

 

System zdalnego sterowania może zawierać np. jeden lub dwa piloty, za pomocą których można wysyłać polecenia do odbiornika zintegrowanego z napędem.

 

Natomiast bardziej rozbudowany system zabezpieczeń, np. fotokomórka lub zamek kluczykowy do odblokowania bramy podczas braku zasilania, wymaga dopłaty.

Przeczytaj
Może cię zainteresować
Dowiedz się więcej
Zobacz więcej Zobacz mniej

Bramy rolowane wyposażane są ponadto w blokadę uniemożliwiającą podważenie przez intruza. Może to być – oprócz blokady silnikiem – dodatkowa blokada mechaniczna (np. zapadki segmentowe, zamek z wkładką bębenkową klasy C).

Podczas podnoszenia bramy pancerz nawijany jest na wał napędowy (rurę nawojową) mieszczący się w kasecie. Średnica zwiniętego pancerza może przekraczać 35 cm i jest zależna od wysokości otworu (liczby profili), średnicy rury nawojowej i grubości profili (grubość izolacji pancerza nie przekracza 20 mm).

 

Elementami każdej bramy rolowanej są również dwie szyny prowadzące, po których na specjalnych rolkach przesuwa się pionowo pancerz. W prowadnicach stosuje się uszczelnienie szczotkowe, które dodatkowo izoluje i wycisza bramę. Dolny element pancerza może być zakończony uszczelką gumową przylegającą szczelnie do podłogi.

Bramy rolowane montowane są przeważnie na dwa sposoby – przed otworem (na zewnątrz) lub za otworem (wewnątrz). Garaż musi mieć nadproże – niezbędne do zamocowania kasety. Po bokach pomieszczenia należy pozostawić miejsce szerokości kilkudziesięciu milimetrów. Maksymalna powierzchnia bramy rolowanej może wynosić około 20 m², a ciężar 1 m² to około 8 kg.

Redakcja BD

Redakcja Budujemy Dom
Redakcja Budujemy Dom
Od 1998 roku Redakcja "Budujemy Dom" tworzy społeczność pasjonatów budownictwa, którzy z chęcią dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Nasz zespół to wykwalifikowani redaktorzy, architekci, inżynierowie i specjaliści z różnych dziedzin budownictwa, którzy stale poszerzają swoją wiedzę i śledzą najnowsze trendy.
Komentarze

Gość użytkownik bramy
26-01-2011 17:45
witam. od jakiegoś czasu mam zamontowaną właśnie taką bramę rolowaną z firmy, której przedstawiono zdjęcie poglądowe i muszę przyznać, że jestem w stu procentach zadowolony ;] polecam.
Wiecej na Forum BudujemyDom.pl
Najnowsze artykuły
Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz