Bramy rolowane

Bramy rolowane
Bramy rolowane nie wymagają dodatkowego miejsca na podjeździe podczas otwierania, ale ze względu na wysoką cenę stosuje się je w sytuacjach, w których względy architektoniczne uniemożliwiają montaż pozostałych typów bram.

Są to właściwie masywne rolety zbudowane z poziomych (aluminiowych lub stalowych) profili dwuściennych, wypełnionych bezfreonową pianką poliuretanową. Profile są łączone ze sobą na pełne lub perforowane zaczepy.

Wygląd bram rolowanych jest różny w zależności o kształtu, wymiarów i wykończenia pancerza. Profile mogą być gładkie lub tłoczone, bardziej lub mniej wypukłe, a ich powierzchnia jest lakierowana proszkowo farbami epoksydowymi.

Budowa bramy rolowanej
 Brama rolowana

Powłoki te są odporne na ścieranie i działanie promieni słonecznych, umożliwiają również wybór szerokiej gamy kolorystycznej. W ofercie standardowej dostępne są przeważnie dwa kolory pancerza, np. brązowy i biały, ale za dopłatą można wybrać inne.

W celu doświetlenia pomieszczenia stosowane są profile z przeszkleniami ze szkła akrylowego lub poliwęglanu. Bramy rolowane wyposażone są w napęd wyłącznie elektryczny (zasilany np. napięciem 230 V). Może być z nim zintegrowany odbiornik radiowy.

Standardowo bramy rolowane wyposażone są wyłącznie w napęd elektryczny
Standardowo bramy rolowane wyposażone są wyłącznie w napęd elektryczny (fot. Mirola)

Napęd uruchamiany jest za pomocą jednego lub kilku przycisków na skrzynce sterowniczej. Czerwony przycisk pełni funkcję sterowania ręcznego góra-stop-dół. Niektórzy producenci oferują korbę do awaryjnego otwierania (w przypadku braku zasilania) i zdalne sterowanie.

 

System zdalnego sterowania może zawierać np. jeden lub dwa piloty, za pomocą których można wysyłać polecenia do odbiornika zintegrowanego z napędem.

 

Natomiast bardziej rozbudowany system zabezpieczeń, np. fotokomórka lub zamek kluczykowy do odblokowania bramy podczas braku zasilania, wymaga dopłaty.

Bramy rolowane wyposażane są ponadto w blokadę uniemożliwiającą podważenie przez intruza. Może to być – oprócz blokady silnikiem – dodatkowa blokada mechaniczna (np. zapadki segmentowe, zamek z wkładką bębenkową klasy C).

Podczas podnoszenia bramy pancerz nawijany jest na wał napędowy (rurę nawojową) mieszczący się w kasecie. Średnica zwiniętego pancerza może przekraczać 35 cm i jest zależna od wysokości otworu (liczby profili), średnicy rury nawojowej i grubości profili (grubość izolacji pancerza nie przekracza 20 mm).

 

Elementami każdej bramy rolowanej są również dwie szyny prowadzące, po których na specjalnych rolkach przesuwa się pionowo pancerz. W prowadnicach stosuje się uszczelnienie szczotkowe, które dodatkowo izoluje i wycisza bramę. Dolny element pancerza może być zakończony uszczelką gumową przylegającą szczelnie do podłogi.

Bramy rolowane montowane są przeważnie na dwa sposoby – przed otworem (na zewnątrz) lub za otworem (wewnątrz). Garaż musi mieć nadproże – niezbędne do zamocowania kasety. Po bokach pomieszczenia należy pozostawić miejsce szerokości kilkudziesięciu milimetrów. Maksymalna powierzchnia bramy rolowanej może wynosić około 20 m², a ciężar 1 m² to około 8 kg.

Redakcja BD

Redakcja Budujemy Dom
Redakcja Budujemy Dom

Od 1998 roku Redakcja "Budujemy Dom" tworzy społeczność pasjonatów budownictwa, którzy z chęcią dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Nasz zespół to wykwalifikowani redaktorzy, architekci, inżynierowie i specjaliści z różnych dziedzin budownictwa, którzy stale poszerzają swoją wiedzę i śledzą najnowsze trendy.

Komentarze

Gość użytkownik bramy
26-01-2011 17:45
witam. od jakiegoś czasu mam zamontowaną właśnie taką bramę rolowaną z firmy, której przedstawiono zdjęcie poglądowe i muszę przyznać, że jestem w stu procentach zadowolony ;] polecam.
Wiecej na Forum BudujemyDom.pl
Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz