Segmentowa górna brama z automatyką jest uniwersalna
Segmentowa górna brama z automatyką jest uniwersalna
Segmentowa górna brama z automatyką jest uniwersalna - łatwa w obsłudze i konserwacji, zajmuje mało miejsca - dlatego ją wybrałem. Miała być jedna i szeroka - mówi Rafał, Czytelnik Budujemy Dom, który górną segmentową bramę garażową użytkuje od 2016 r.
Garaż: w bryle budynku, dwa samochody, powierzchnia 40 m2; nieogrzewany (grzejnik w kotłowni).
Brama garażowa:
Segmentowa, górna; wymiary 4600 × 2250 mm, grubość paneli 42 mm; wykonana z blachy stalowej, wykończonej dwoma warstwami lakieru piecowego w kolorze szarym i białym; ocieplenie z pianki PU i przegroda termiczna; wewnętrzny rygiel.
Napęd - z paskiem kewlarowym, siła uciągu 1000 N, prędkość do 21 cm/s; system wykrywania przeszkody, ciche i łagodne domykanie, blokada przed podważeniem z zewnątrz.
Sterowanie - 2 piloty dwukanałowe i przycisk na ścianie.
Decyzja:segmentowa górna brama z automatyką jest uniwersalna - łatwa w obsłudze i konserwacji, zajmuje mało miejsca - dlatego ją wybrałem. Miała być jedna i szeroka. Postanowiłem o tym przed zaprojektowaniem budynku i architekt odpowiednio rozrysował otwór wjazdowy i przestrzeń w garażu. Wrota są dość szerokie, więc czytając różne opisy, wytypowałem model ze specjalnym rozwiązaniem termoizolacyjnym i uszczelniającym.
Przemówiło do mnie to, że ma wewnątrz paneli przegrodę termiczną, która zapobiega powstawaniu mostków cieplnych, dokładniej - zabezpiecza przed przenoszeniem temperatury zewnętrznej na wewnętrzną część segmentów i eliminuje efekt przemarzania. Drugim elementem chroniącym garaż przed utratą ciepła jest profil termiczny, zamontowany pomiędzy prowadnicami skrzydła a murem. W tym miejscu, wyjątkowo narażonym na skraplanie się wody i kumulowanie wilgoci, dodatkowe uszczelnienie i izolacja są istotne, bo powstrzymują korozję prowadnic, ucieczkę ciepła z garażu i nawiewanie do niego brudu. Uznałem, że skoro współczynnik przenikania ciepła całej bramy wynosi 1,0 W/(m2·K), będzie odpowiednia.
Pod względem estetycznym zależało mi, żeby segmenty miały ten sam kolor co okna i drzwi. Wszędzie zastosowałem farbę proszkową w kolorze 9007 z palety RAL. Od razu zakładałem, że kupię bramę z napędem i montażem. Taka kompleksowa usługa jest godna polecenia z różnych powodów, a jeden z nich to niższa cena oraz gwarancja na bramę i robociznę. Rozmyślnie znalazłem niedaleko od domu firmę monterską, bo gdy odległość jest mała, w razie awarii bramy serwisant przyjeżdża szybko.
Napęd o sile uciągu 1000 N lekko podnosi i opuszcza wrota.
Segmentowa górna brama z automatyką - rady i przestrogi:
Pomoc potrzebna była jeszcze przed przeprowadzką. Piorun uderzył w linię elektryczną na naszej ulicy i spalił różne sprzęty w okolicznych domach. U mnie zniszczył napęd w garażu. Miałem ubezpieczenie od uderzenia pioruna, lecz okazało się, że do takich przypadków niezbędne jest też ubezpieczenie od przepięcia w sieci. Teraz kupuję obie opcje. To rada dla innych użytkowników. Wezwałem serwis, wymiana elementów napędu kosztowała 400 zł. Monter szybko się zjawił.
Po trzech zimach i upalnych latach wydaje mi się, że konstrukcja bramy trzyma parametry z opisu producenta. Wewnątrz garażu jest w miarę stała temperatura - często w nim przebywam, bo na razie mam tu warsztat do majsterkowania i wykańczania domu. W zimie brama nie przepuszcza chłodu, w lecie się nie nagrzewa, czyli przegroda termiczna w panelach dobrze działa.
Uszczelka progowa dobrze przylega do podłogi w garażu - tu niezwykle istotna jest równiutka wylewka i ułożenie płytek. Napęd odpowiednio ją dociska, więc woda nie wlewa się na posadzkę. Do nadprożowej i bocznych też nie mam uwag. Brama zdaje egzamin.
Uszczelka nadprożowa, zawiasy na segmentach, wewnętrzny uchwyt, linka awaryjnego otwierania.
Monterzy sprawnie założyli co trzeba, odjeżdżając po trzech godzinach - nakazali, żebym dbał o sprężyny naciągowe i wpuszczał w otwory w zaczepach między segmentami specjalny smar w spreju do bram. Przez trzy lata nie dotykałem się do newralgicznych części bramy, ale niedawno oczyściłem je z kurzu szczotką i nasmarowałem. Naoliwione elementy chyba najbardziej ułatwią ręczną obsługę przy wyłączonym prądzie, co zdarza się kilka razy w roku. Uszczelki dotychczas nie wymagały konserwacji silikonem. Napęd jest mocny, chodzi ładnie, nic się nie zacina.
Kiedy elektryk układał domową instalację elektryczną, oczywiście, przygotował do niego gniazdo wtykowe pod sufitem w garażu, ale dodał przycisk na ścianie. Warto o tym wcześniej pomyśleć! Ulokował go w wygodnym miejscu, przy łączniku światła, przy wewnętrznym przejściu do strefy mieszkalnej. Przycisku używamy częściej niż pilotów, ciągle jeszcze nie wjeżdżamy samochodami do garażu. Pewnie się to zmieni, kiedy zaczniemy parkować je pod dachem.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo - napęd nie pozwala unieść skrzydła od zewnątrz, ale dodatkowo skierowałam na bramę czujnik ruchu, sprzężony z instalacją alarmową, więc chronimy to miejsce przed włamaniem na dwa sposoby. Celowo nie zamówiłem zewnętrznej klamki.
Koszty zakupu i montażu segmentowej górnej bramy garażowej z automatyką:
Od ponad dwudziestu lat w przystępny sposób opisuje domy i ogrody Czytelników. Współpracowała z kilkoma znanymi poradnikami budowlanymi. Jest autorką tekstów i zdjęć. W wolnych chwilach z przyjemnością zajmuje się własnym ogrodem.
Metodą permakulturową uprawia w nim zarówno rośliny ozdobne, jak i zioła, warzywa itp. Amatorsko interesuje się architekturą, ogrodnictwem, ornitologią, sportem, filmem. Uwielbia podróżować, poznawać nowych ludzi i miejsca. Jeżeli potrzebuje wypocząć, najchętniej wyjeżdża nad morze, poza sezonem wakacyjnym.