Okazuje się, że podjazd, odpowiednio zaaranżowany, może spełniać wszystkie powyższe kryteria albo większość z nich. Dlatego najczęściej do jego budowy wykorzystuje się kostki lub płyty betonowe oraz dodatki, czyli obrzeża. Prefabrykaty betonowe odznaczają się ciekawym wyglądem, wysoką estetyką i dobrą wytrzymałością, a układane z nich podjazdy wykonuje się w bardzo prosty i szybki sposób. Poza tym bieżąca konserwacja tego typu nawierzchni nie jest czasochłonna. Nie są to jednak jedyne atuty płyt i kostek betonowych.
Praktyczny podjazd, czyli jaki?
Podjazd to miejsce, na którym zwykle parkujemy samochód, dlatego musi on posiadać odpowiednie parametry techniczne. Do jego układania nie zaleca się używania płyt i kostek betonowych o grubości mniejszej niż 6 cm. Minimalna grubość prefabrykatów dedykowanych na podjazdy to właśnie 6 cm. Po nawierzchni ułożonej z takich komponentów mogą poruszać się samochody o masie całkowitej do 3,5 tony. Jeśli w założeniu podjazd ma być wykorzystywany przez samochody ciężarowe, to lepiej kupić płyty o grubości 8, 10 lub 12 cm.
Przeznaczenie płyt należy sprawdzić w deklaracjach właściwości użytkowych produktu lub skonsultować z fachowcem. Kolejnym ważnym parametrem, który trzeba wziąć pod uwagę aranżując podjazd do garażu, są jego wymiary. Ze względów praktycznych zaleca się, żeby posiadał on szerokość większą niż 3 metry i długość powyżej 6 metrów. To ciut więcej niż minimalne parametry dla miejsca parkingowego, które wynoszą odpowiednio 2,3 oraz 5 metrów.
Oczywiście im szerszy podjazd, tym lepiej, bo pozwala na większą swobodę manewrowania samochodem. To zasadniczo najważniejsze warunki, jakie musi spełniać podjazd. Jednak z racji tego, że budujemy go tuż obok domu, liczy się również jego estetyka i wygląd.
Uniwersalny szary podjazd
Najbardziej uniwersalnym kolorem wybieranym na podjazdy jest szary. Dzięki swojemu neutralnemu charakterowi pasuje on do domu wybudowanego praktycznie w każdym stylu architektonicznym. Świetnie sprawdza się w szczególności przy domach w stylu nowoczesnym, modernistycznym, skandynawskim, ale także klasycznym.
W modzie jest nadal układanie podjazdów z wielkoformatowych płyt, takich jak na przykład Polbruk Magna, która występuje w dwóch wymiarach 50x75 oraz 75x100 cm i grubościach 8 lub 10 cm. Poza tym jest dostępna w trzech odmianach szarości: melanżowym nerino, stalowym i bazaltowym oraz w ciepłej mieszance koloru latte.
Jeżeli jednak zależy nam na czymś bardziej ekstrawaganckim, to warto zbudować podjazd z płyt Polbruk Extrano. Są one nieco cieńsze i mniejsze niż Magna, mają grubość 7 cm, wymiar 50x50 cm i posiadają wyjątkowo intrygujący wygląd. Dzięki regularnym otworom przypominającym pasy na futrze tygrysa lub kubistyczne kłosy zboża - Extrano po prostu zwraca uwagę i jest spektakularnym sposobem na wykończenie nawierzchni podjazdu.
Otwory w Extrano najczęściej wypełnia się piachem lub bardzo drobnym grysem, zwiększając tym samym powierzchnię bioaktywną, a także umożliwiając wnikanie wód opadowych w głąb ziemi. Dobrym pomysłem jest też zastosowanie na podjeździe rozwiązań bardziej ekologicznych czyli płyt betonowych z dużymi otworami, w których można posiać trawę.
Zielony dywan wprost do garażu
Przykładem takich płyt są Polbruk Meba i Greengo. Pierwszą z nich można bardzo często spotkać na parkingach, jednak z powodzeniem sprawdzi się także do budowy nawierzchni przydomowego podjazdu. Meba to płyta o rozmiarze 40x60 cm oraz grubości 8 lub 10 cm, która posiada otwory w kształcie kwadratu. Występuje w trzech kolorach: dwóch szarościach (szary i grafitowy) oraz czerwieni.
Ciekawszym rozwiązaniem pod względem designu jest płyta Greengo. Posiada ona kwadratowy kształt, wymiar 40x40 cm oraz okrągłe otwory. Są one połączone między sobą prostymi lub lekko falującymi liniami, co dodaje całości interesującego wyglądu.
Greengo występuje w dwóch odcieniach szarości - szarym i grafitowym. Duże otwory w płytach betonowych, oprócz możliwości wypełniania ich grysem lub zasiania w nich trawy, mają jeszcze jedną zaletę. W czasie intensywnych opadów deszczówka wnika przez nie bezpośrednio w glebę, co po pierwsze zapobiega tworzeniu się kałuż na podjeździe, a po drugie - ogranicza konieczność budowy odwodnień liniowych.
Wśród kostek ekologicznych, interesującym designem może pochwalić się też kostka Polbruk Ekol. Posiada ona kształt kwadratu o wymiarze 20x20 cm, grubość 8 cm oraz gładką fakturę. Przestrzeń bioaktywną tworzą dystanse pomiędzy poszczególnymi kostkami, które wyznaczają znajdujące się na ich bokach wypustki. Ekol jest dostępna w dwóch stylowych kolorach: szarym i grafitowym, pięknie komponującymi się z wszystkimi kolorami grysu.
Zielony podjazd można stworzyć nie tylko przy użyciu ażurowych płyt, ale również układając z nich jedynie pasy, po których będzie poruszał się samochód. Żeby dobrze zaprojektować takie założenie, muszą być one ułożone na szerokość rozstawu kół. Przestrzenie pomiędzy pasami oraz po bokach pasów ułożonych z betonowych prefabrykatów można obsiać trawą. Wiemy już, co to znaczy „praktyczny i ekologiczny podjazd,” ale w jaki sposób dodać mu odrobiny magii?
Estetyczne i praktyczne dodatki do podjazdu
Oczywiście dzięki dodatkom, takim jak na przykład obrzeża. Podstawowym zadaniem borderów jest stabilizacja nawierzchni wykonanej z płyt oraz ochrona zieleni nasadzonej w sąsiedztwie podjazdu przed rozjeżdżaniem. Niemniej jednak mogą one pełnić również funkcję dekoracyjną. Dobrym przykładem takiego rozwiązania jest obrzeże Flesz. Posiada ono kształt odwróconej litery „L”, wysokość 30 cm i występuje w trzech kolorach: grafitowym, stalowym i beżowym.
W dzień prezentuje się ono dość minimalistycznie, jednak po zapadnięciu zmroku może wyglądać naprawdę magicznie, jeśli pod jego daszkiem zainstalujemy taśmy LED. Zastosowanie obrzeża Flesz z podświetleniem, oprócz efektu dekoracyjnego, ma również znaczenie praktyczne, gdyż dzięki niemu, nocą, podjazd i jego krawędzie będą dla kierowcy lepiej widoczne.
Dobrym rozwiązaniem jest również uwzględnienie czujników ruchu, które będą uruchamiać linie świetlne zamontowane w obrzeżach. Innym sposobem na dodanie podjazdowi stylu i elegancji jest wykonanie obrzeży, z których stworzymy rabaty po jego obydwu stronach.
Do tego zadania idealnie nadaje się L-ka Tigela. Posiada ona kształt litery „L” oraz dwa kolory - stalowy i grafitowy. Jeśli dwa moduły L-ka Tigela położymy na dłuższym boku i ułożymy z nich prostokąt, to zyskamy idealne ramy dla rabaty. To, co w nich zasadzimy, zależy już od stylu samego domu i pomysłu na ogród.
Podjazd to bardzo ważne miejsce w otoczeniu budynku. Jego nawierzchnia powinna spełniać określone wymogi techniczne i estetyczne, ale może być również miejscem, które będzie prezentować się ciekawie dzięki zastosowaniu interesujących materiałów czy rozwiązań. Budując podjazd warto pamiętać, że może on być jednocześnie praktyczny, ekologiczny i magiczny. To, czy uda się osiągnąć to założenie, zależy jednie od pomysłu, koncepcji projektowej i odpowiedniego doboru materiałów.
źródło i zdjęcia: Polbruk