Podjazd na wzór drogi dojazdowej do garażu
Podjazd zwykle budujemy tak samo, jak drogę dojazdową do garażu lub wiaty garażowej. Często jest on jednak wykorzystywany jako dodatkowe miejsce postojowe dla domowników lub gości. Generalnie przyjmuje się, że minimalna szerokość podjazdu powinna wynosić 2,5-3 m, a długość - 5 m. Pozwala to na stosunkowo wygodne parkowanie. Obecnie podjazdy najczęściej buduje się z kostek lub płyt betonowych, gdyż rozwiązanie to jest proste i szybkie w wykonaniu.
Nawierzchnia z prefabrykatów betonowych jest również niezwykle łatwa w utrzymaniu. Niewątpliwym atutem płyt i kostek betonowych dostępnych na rynku jest też coraz ciekawszy design. Przy wyborze prefabrykatów przeznaczonych na podjazd należy wziąć pod uwagę ich grubość. Powinna być ona dobrana do masy pojazdów. Podjazd, na którym będą parkować samochody do 3,5 tony, należy wykonać z elementów o grubości min. 6 cm. Gwarantuje to odpowiednią wytrzymałość i brak pęknięć nawierzchni.
Przy większej masie pojazdów grubość prefabrykatów betonowych powinna wynosić 8, 10, a nawet 12 cm, co pozwoli lepiej przenosić obciążenia. Przeznaczenie wybranych płyt można sprawdzić w deklaracjach właściwości użytkowych produktu lub skonsultować z fachowcem. Zagadnienia techniczne przy budowie podjazdu są niezwykle istotne, ale warto również wziąć pod uwagę kwestie estetyczne oraz związane z bezpieczeństwem użytkowania.
Wielki format czy ażur? Melanżowe kolory czy pasy tygrysa?
Design kostek i płyt przeznaczonych na podjazd ma duże znaczenie, gdyż jego nawierzchnia powinna stanowić spójną całość z resztą aranżacji i stylem domu. Wiele ze współczesnych projektów nawiązuje do modernizmu, dlatego projektując nawierzchnię podjazdu warto rozważyć prefabrykaty w kolorach szarości. Barwa ta jest na tyle uniwersalna, że sprawdzi się również w przypadku stylu skandynawskiego czy klasycznego. Bardzo popularne w ostatnim czasie są też płyty wielkoformatowe.
Przykładem takiego rozwiązania jest płyta Polbruk Magna. Występuje ona w dwóch grubościach: 8 i 10 cm. Pierwsza z nich jest dostępna w wymiarach 50x75 cm i 100x75 cm, a druga - 50x75 cm. Płyty z tej linii posiadają gładką fakturę i występują w trzech melanżowych wersjach kolorystycznych - nerino, korten oraz latte. Każdy z nich pasuje do nowoczesnej architektury, ale z powodzeniem sprawdzi się także w innych aranżacjach stylistycznych. Osobom poszukującym nieco bardziej odważnych, a zarazem ekologicznych rozwiązań na podjazd, można polecić nawierzchnie częściowo ażurowe, która umożliwiają odprowadzenie wód opadowych bezpośrednio do gruntu.
Przykładem takiej płyty jest Polbruk Extrano. Charakteryzuje ją niesztampowy i bardzo nowoczesny design. Płyta ma kształt kwadratu o wymiarze 50x50 cm i grubość 7cm. To, co sprawia, że charakteryzuje się ona ciekawym wzornictwem, to regularne otwory przypominające kubistyczne kłosy zboża lub tygrysie pasy. Extrano oferuje również interesujący wybór kolorystyki.
Wszystkie elementy są utrzymane w odcieniach szarości, takich jak biały, nerino, stalowy oraz bazaltowy, co zapewnia duże możliwości projektowania aranżacji w stylu nowoczesnym lub minimalistycznym. Po wyborze rodzaju płyt na podjazd, warto również zastanowić się nad dodatkowymi, funkcjonalnymi rozwiązaniami, dzięki którym podjazd będzie bardziej komfortowy i reprezentacyjny.
Bezpieczeństwo na podświetlonym podjeździe
Budując podjazd warto przemyśleć jeszcze kilka aspektów: trwałość konstrukcji i bezpieczeństwo poruszania się po podjeździe. Na bocznych granicach podjazdu wskazane jest wykonanie obrzeży. Wzmacniają one konstrukcję nawierzchni i zapobiegają jej rozsuwaniu się na boki. Obrzeża mają również walor dekoracyjny i często wytyczają granice z terenem zielonym. Niektóre są tak zaprojektowane, że pozwalają zwiększyć bezpieczeństwo poruszania się po podjeździe.
Przykładem takiego rozwiązania jest obrzeże Polbruk Flesz. Ten, utrzymany w odcieniach szarości, betonowy prefabrykat posiada kształt odwróconej litery „L”, pod której daszkiem znajduje się miejsce na taśmę LED. Podświetlone krawędzie i nawierzchnia podjazdu pozwala uzyskać nie tylko interesujący efekt wizualny, ale również zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo manewrów samochodowych po zmierzchu.
Poprawna eksploatacja nawierzchni podjazdu
Podjazd wykonany z elementów betonowych jest niezwykle łatwy w utrzymaniu, ale dbałość o nawierzchnię i jej poprawną eksploatację jest bardzo istotna. Do odśnieżania nie należy używać metalowych narzędzi, ponieważ mogą uszkodzić nawierzchnię. Zabronione jest również stosowanie soli, która często powoduje nieestetyczne wykwity oraz negatywnie wpływa na środowisko, zwłaszcza na rośliny rosnące w pobliżu kostki, ponieważ utrudnia im pobieranie wody.Zamiast soli zaleca się używanie chlorku magnezu, który nie szkodzi nawierzchni, glebie i roślinom lub chlorku wapnia.
Budowa komfortowego podjazdu to złożone zadanie, które wymaga opracowania przemyślanego projektu uwzględniającego wiele elementów funkcjonalnych, technicznych i estetycznych. Należą do nich m.in. materiał o odpowiednich parametrach technicznych, bezpieczeństwo użytkowania, łatwość utrzymania nawierzchni w różnych warunkach atmosferycznych oraz design, który zawsze powinien współgrać ze stylem całej posesji.
źródło i zdjęcia: Polbruk