Im większa grubość płyt, tym większa wytrzymałość na obciążenia
Uznaje się, że komponenty o grubości 6 cm są odpowiednie do przeniesienia obciążenia samochodu o masie do 3,5 tony. To absolutne minimum. W przypadku, gdy po podjeździe czy placu będą poruszać się ciężkie pojazdy, w tym na przykład maszyny budowlane czy rolnicze, wskazane są elementy o grubości 8 lub 10 cm.
Płyty ażurowe, które są tworzone głównie z myślą o parkingach, również tych miejskich, posiadają właśnie takie wymiary. Zasada jest prosta: im grubszy element, tym większe obciążenie jest w stanie przenieść. Jest to najważniejszy parametr, który należy wziąć pod uwagę, planując budowę podjazdu.
Wygląd płyt ma również znaczenie
Abstrahując od uwarunkowań stricte technicznych, przy aranżacji przestrzeni wokół posesji niezwykle ważny jest również wygląd płyt. Gama produktów w segmencie płyt ażurowych nie jest tak szeroka, jak w przypadku pełnych. U wiodącego producenta prefabrykatów betonowych Polbruk, można znaleźć je w dwóch wydaniach: Greengo i Meba.
Płyty ażurowe Greengo
Pierwsza z nich posiada geometryczny kształt i występuje w odcieniu szarym oraz grafitowym. Każda płyta ma wymiar 40x40 cm i posiada okrągłe otwory, które zostały połączone prostymi bądź lekko falującymi liniami.
Płyty ażurowe Meba
Alternatywę dla Greengo stanowi Meba. Jest ona dostępna w trzech kolorach - szarym, grafitowym i czerwonym oraz w wymiarze 40x60 cm. Meba również ma geometryczną formę, z taką różnicą, że otwory mają kwadratowy kształt.
Właśnie w nich można posiać trawę, dzięki czemu osiągniemy pożądany w architekturze kontrast szarej, stonowanej nawierzchni z żywą zielenią. W ten sposób można uzyskać efekt zielonego kobierca pod bramą garażu, a także stworzyć przestrzeń bioaktywną. .
Drobny grys zamiast trawy w otworach płyt ażurowych
Jeśli nie jesteśmy przekonani do wysiewania trawy w otworach ażurowych płyt betonowych, alternatywnym sposobem na ich wypełnienie jest użycie drobnego grysu. Dla uzyskania ciekawszego efektu wizualnego najlepiej dobrać taki, który nieco różni się barwą od koloru płyty.
Oryginalnym pomysłem na zachowanie zielonej przestrzeni na podjeździe jest wykonanie z płyt ażurowych, pasów odwzorowujących rozstaw kół samochodu i obsianie trawą przestrzeni pomiędzy nimi i po ich obydwu stronach. W realizacji takiego zamysłu może pomóc jeszcze jedno interesujące rozwiązanie, które nie posiada tak dużych otworów jak Greengo czy Meba, ale stanowi ciekawą alternatywę.
Betonowa kostka brukowa Polbruk Ekol
Charakterystyczne wypustki na bokach gwarantują odpowiednie usytuowanie elementów w rzędzie. Kostka brukowa Ekol świetnie pasuje do nowoczesnej architektury, ma kształt kwadratu o boku 20 cm, gładką fakturę i występuje w dwóch odcieniach - szarym i grafitowym.
Polbruk Ekol przywodzi na myśl nieco industrialne klimaty - spotykane w fabrykach z przełomu XIX i XX wieku. W niektórych z nich ciągi komunikacyjne wykładano żeliwnymi płytami o deseniu przypominającym kartkę w kratkę.
źródło i zdjęcia: Polbruk