Zaczynamy od projektu podjazdu
Projekt to podstawa w odniesieniu do wszystkich nawierzchni wykonywanych z użyciem kostki brukowej. O jego wykonanie można poprosić firmę, w której zamawiamy materiały nawierzchniowe - czasem, szczególnie przy projektach wielkopowierzchniowych, taki projekt jest w cenie materiałów.
Aby ułatwić klientom wybór kostki brukowej, producenci udostępniają również czasem na swoich stronach internetowych specjalne wizualizery, dzięki którym łatwiej jest uruchomić wyobraźnię, zwizualizować sobie projekt, a następnie - dokonać właściwego wyboru. Taki wizualizer stworzyła firma Polbruk:
Wybieramy kolory nawierzchni
Minimalna szerokość podjazdu to 2,8-3 m, przy zachowaniu min. 5 m długości. Każde dodatkowe auto wymaga powiększenia tych minimalnych wymiarów. Tak duża przestrzeń, zaaranżowana z użyciem kostki brukowej, nie może ujść niczyjej uwadze.
Z tego względu kolory materiałów nawierzchniowych powinny być dopasowane do koloru elewacji, a także korespondować ze stylem całej fasady.
W tym względzie obowiązuje jeszcze jedna istota zasada – na podjazd lepiej wybierać kostki w nieco ciemniejszych kolorach, jak np. grafitowym czy brązowym. W ten sposób uda nam się uniknąć rzucających się w oczy zabrudzeń wynikających z ruchu kołowego - mówi Wojciech Średniawa, główny projektant Polbruk S.A.
Można też zdecydować się na wszelkiego rodzaju melanże kolorystyczne czy połączenia kilku kolorów, które odciągną uwagę od ewentualnych plam i zabrudzeń. Przykładem produktu, który sprawdzi się w tej roli idealnie, jest wielokolorowa kostka Polbruk Country.
Zadbajmy o ustalenie poziomu i spadków nawierzchni
Podjazd powinien dobrze współgrać z otaczającą go roślinnością. Oznacza to również, że powinien być względem niej właściwie usytuowany.
Aby uniknąć osypywania się ziemi z rabatek, należy osadzić nawierzchnię nieco wyżej niż pas z kwiatami, nie zapominając przy tym o jeszcze jednej ważnej zasadzie.
Aby nie utrudniać sobie koszenia, umieśćmy nawierzchnię na równi z trawnikiem. Kostka powinna mieć ponadto odpowiednią grubość - minimum 6 cm. Płyty i kostki cieńsze są zarezerwowane do aranżowania tarasów, patio i innych miejsc, po których samochody nie jeżdżą.
Podjazd na 4 pory roku
Obok wyboru kolorów i profesjonalnego doradcy, jest jeszcze jedna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę, projektując podjazd - spadki i nierówności terenu.
Pominięcie tego aspektu może przysporzyć nam wielu problemów w użytkowaniu nawierzchni zimą. Na podjazdy cechujące się dużymi spadkami najlepiej wybierać kostki płukane, które dzięki swojej chropowatości zapewniają lepszą przyczepność kół. Niekiedy problemy z oblodzeniem pozwolą rozwiązać również elementy ażurowe, zapewniające lepsze odprowadzanie wody do gruntu - wyjaśnia Wojciech Średniawa.
Dobrym pomysłem w tym przypadku może okazać się także zamontowanie pod nawierzchnią specjalnego systemu grzewczego, który zupełnie zniweluje problem oblodzonej nawierzchni w sezonie zimowym.
źródło i zdjęcia: Polbruk