Jak dobrze zaprojektować podjazd?

Dobrze zaprojektowany podjazd to taki, po którym kierowca porusza się bez wykonywania skomplikowanych manewrów, a także: harmonijnie wpisujący się w otaczającą go przestrzeń oraz zapewniający wygodny dostęp do newralgicznych części ogrodu - wejścia do domu oraz ścieżek. Od czego zacząć jego budowę, aby po pewnym czasie nie rozważać wykonania go ponownie? Swoją wiedzą w tym zakresie dzieli się z nami Wojciech Średniawa, główny projektant firmy Polbruk.

Jak dobrze zaprojektować podjazd?
Polbruk S.A. Kostka brukowa, płyty tarasowe, elementy małej architektury
Dane kontaktowe:
Nowy Świat 16 C 80-299 Gdańsk

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Zaczynamy od projektu podjazdu

Projekt to podstawa w odniesieniu do wszystkich nawierzchni wykonywanych z użyciem kostki brukowej. O jego wykonanie można poprosić firmę, w której zamawiamy materiały nawierzchniowe - czasem, szczególnie przy projektach wielkopowierzchniowych, taki projekt jest w cenie materiałów.

Aby ułatwić klientom wybór kostki brukowej, producenci udostępniają również czasem na swoich stronach internetowych specjalne wizualizery, dzięki którym łatwiej jest uruchomić wyobraźnię, zwizualizować sobie projekt, a następnie - dokonać właściwego wyboru. Taki wizualizer stworzyła firma Polbruk:

Przejdź do wizualizera Polbruk

Wybieramy kolory nawierzchni

Minimalna szerokość podjazdu to 2,8-3 m, przy zachowaniu min. 5 m długości. Każde dodatkowe auto wymaga powiększenia tych minimalnych wymiarów. Tak duża przestrzeń, zaaranżowana z użyciem kostki brukowej, nie może ujść niczyjej uwadze.

Z tego względu kolory materiałów nawierzchniowych powinny być dopasowane do koloru elewacji, a także korespondować ze stylem całej fasady.

W tym względzie obowiązuje jeszcze jedna istota zasada – na podjazd lepiej wybierać kostki w nieco ciemniejszych kolorach, jak np. grafitowym czy brązowym. W ten sposób uda nam się uniknąć rzucających się w oczy zabrudzeń wynikających z ruchu kołowego - mówi Wojciech Średniawa, główny projektant Polbruk S.A.

Można  też zdecydować się na wszelkiego rodzaju melanże kolorystyczne czy połączenia kilku kolorów, które odciągną uwagę od ewentualnych plam i zabrudzeń. Przykładem produktu, który sprawdzi się w tej roli idealnie, jest wielokolorowa kostka Polbruk Country.

Zadbajmy o ustalenie poziomu i spadków nawierzchni

Podjazd powinien dobrze współgrać z otaczającą go roślinnością. Oznacza to również, że powinien być względem niej właściwie usytuowany.

Aby uniknąć osypywania się ziemi z rabatek,  należy osadzić nawierzchnię nieco wyżej niż pas z kwiatami, nie zapominając przy tym o jeszcze jednej ważnej zasadzie.

Aby nie utrudniać sobie koszenia, umieśćmy nawierzchnię na równi z trawnikiem. Kostka powinna mieć ponadto odpowiednią grubość - minimum 6 cm. Płyty i kostki cieńsze są zarezerwowane do aranżowania tarasów, patio i innych miejsc, po których samochody nie jeżdżą.

Podjazd na 4 pory roku

Obok wyboru kolorów i profesjonalnego doradcy, jest jeszcze jedna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę, projektując podjazd - spadki i nierówności terenu.

Pominięcie tego aspektu może przysporzyć nam wielu problemów w użytkowaniu nawierzchni zimą. Na podjazdy cechujące się dużymi spadkami najlepiej wybierać kostki płukane, które dzięki swojej chropowatości zapewniają lepszą przyczepność kół. Niekiedy problemy z oblodzeniem pozwolą rozwiązać również elementy ażurowe, zapewniające lepsze odprowadzanie wody do gruntu - wyjaśnia Wojciech Średniawa.

Dobrym pomysłem w tym przypadku może okazać się także zamontowanie pod nawierzchnią specjalnego systemu grzewczego, który zupełnie zniweluje problem oblodzonej nawierzchni w sezonie zimowym.



źródło i zdjęcia: Polbruk