Grupa Budujemy Dom:
Magazyn ONLINE
Miesięcznik Budujemy Dom ONLINE
Wykup dostęp od 1 zł

Dlaczego warto ocieplić garaż?

Garaż w obrębie budynku to bardzo praktyczne rozwiązanie pozwalające na pełniejsze wykorzystanie jego zalet. Należy jednak pamiętać, że nawet jeśli nie będzie w nim systemu grzewczego, należy go odpowiednio ocieplić, aby nie był źródłem strat energii cieplnej.

Dlaczego warto ocieplić garaż?

Bardzo dużą popularnością cieszą się obecnie projekty domów z garażem, który ma wspólną ścianę z pomieszczeniami mieszkalnymi albo jest tuż pod nimi. Zapewnia to większą wygodę użytkowania niż garaż wolnostojący i daje możliwość łatwego wyprowadzenia przyłącza wodnego do mycia samochodu czy podlewania ogrodu.

Ze względów oszczędnościowych w takim garażu zwykle nie montuje się centralnego ogrzewania. W sezonie zimowym utrzymuje się tam temperatura na poziomie 5-8ºC przy użyciu np. nagrzewnic. Pozwala to uniknąć zamarzania wody w przyłączu wodnym i jest korzystne dla samochodu.

Mimo że temperatury powietrza w nieogrzewanym garażu nie są tak niskie jak na zewnątrz, należy go odizolować termicznie od ogrzewanej części budynku.

W którym miejscu ucieka ciepło?

Temperatura powietrza w nieogrzewanym garażu w sezonie zimowym nie powinna spaść do ujemnych wartości, zwłaszcza jeśli co jakiś czas się go dogrzewa, a jego ściany są zbudowane z ciepłych materiałów.

Mimo tego różnica pomiędzy pomieszczeniami ogrzewanymi a nieogrzewanymi nadal będzie znacząca. Przyjmując, że w strefie mieszkalnej będzie 21°C, a w garażu 8°C, różnica wyniesie 13°C, co spowoduje migrację strumienia cieplnego do chłodniejszego pomieszczenia. Dlatego trzeba stworzyć barierę dla ucieczki ciepła pomiędzy tymi dwoma strefami.

Ściany oddzielające pomieszczenia ogrzewane od nieogrzewanych powinny posiadać współczynnik przenikania U ciepła nie wyższy niż 0,3 W/m2K. Kryterium to jest zbliżone do obowiązującego dla ścian zewnętrznych, co oznaczałoby zastosowanie podobnej warstwy termoizolacji, jak na elewacji.

Natomiast w przypadku stropów oddzielających pomieszczenia mieszkalne od nieogrzewanych, wartość współczynnika U powinna wynosić maksymalnie 0,25 W/m2K. Jaką więc metodę ocieplenia zastosować?

Bariera dla chłodu

Najlepszą metodą ocieplania przegród budowlanych jest aplikacja materiału termoizolacyjnego od zimniejszej strony, a więc od wewnątrz garażu. Wybrać można płyty styropianowe lub z wełny mineralnej. Te pierwsze, ze względu na swoją nienasiąkliwość, znacznie lepiej sprawdzą się w garażach.

Trzeba pamiętać, że wjazd samochodu do garażu w sezonie zimowym powoduje wykraplanie się znacznej ilości pary wodnej. Jeśli w garażu myty jest również samochód, można garaż uznać za pomieszczenie mokre. Ewentualne zawilgocenie materiału termoizolacyjnego obniży jego właściwości cieplne.

Spośród styropianów EPS najlepsze efekty ocieplania dają grafitowe płyty o współczynniku przewodzenia ciepła lambda 0,031 W/mK, jak np. Knauf Therm ETIXX. Są one skuteczniejszym izolatorem niż zwykły styropian, dlatego stosuje się go w mniejszych grubościach. To duża zaleta zwłaszcza w przypadku ocieplania miejsc, w których liczy się oszczędność powierzchni.

Płyty ETIXX tworzą szczelną warstwę termoizolacji bez mostków termicznych. Zastosowanie styropianu o grubości 15 cm pozwoli spełnić z nawiązką wymagania wynikające z obecnych warunków technicznych i zniwelować mostki na łączeniach ścian z podłogą na gruncie.

Do ocieplania stropu nad nieogrzewanym garażem polecane są np. płyty Knauf Therm Expert Dach/Podłoga EPS 80 λ 31 o tym samym współczynniku przewodzenia ciepła lambda na poziomie 0,031 W/mK. Tworzy to równomierną i jednolitą warstwę termoizolacji, która jest trwałą i efektywną barierą dla ucieczki ciepła.

źródło i zdjęcia: Knauf