Bardzo dużą popularnością cieszą się obecnie projekty domów z garażem, który ma wspólną ścianę z pomieszczeniami mieszkalnymi albo jest tuż pod nimi. Zapewnia to większą wygodę użytkowania niż garaż wolnostojący i daje możliwość łatwego wyprowadzenia przyłącza wodnego do mycia samochodu czy podlewania ogrodu.
Ze względów oszczędnościowych w takim garażu zwykle nie montuje się centralnego ogrzewania. W sezonie zimowym utrzymuje się tam temperatura na poziomie 5-8ºC przy użyciu np. nagrzewnic. Pozwala to uniknąć zamarzania wody w przyłączu wodnym i jest korzystne dla samochodu.
Mimo że temperatury powietrza w nieogrzewanym garażu nie są tak niskie jak na zewnątrz, należy go odizolować termicznie od ogrzewanej części budynku.
W którym miejscu ucieka ciepło?
Temperatura powietrza w nieogrzewanym garażu w sezonie zimowym nie powinna spaść do ujemnych wartości, zwłaszcza jeśli co jakiś czas się go dogrzewa, a jego ściany są zbudowane z ciepłych materiałów.
Mimo tego różnica pomiędzy pomieszczeniami ogrzewanymi a nieogrzewanymi nadal będzie znacząca. Przyjmując, że w strefie mieszkalnej będzie 21°C, a w garażu 8°C, różnica wyniesie 13°C, co spowoduje migrację strumienia cieplnego do chłodniejszego pomieszczenia. Dlatego trzeba stworzyć barierę dla ucieczki ciepła pomiędzy tymi dwoma strefami.
Ściany oddzielające pomieszczenia ogrzewane od nieogrzewanych powinny posiadać współczynnik przenikania U ciepła nie wyższy niż 0,3 W/m2K. Kryterium to jest zbliżone do obowiązującego dla ścian zewnętrznych, co oznaczałoby zastosowanie podobnej warstwy termoizolacji, jak na elewacji.
Natomiast w przypadku stropów oddzielających pomieszczenia mieszkalne od nieogrzewanych, wartość współczynnika U powinna wynosić maksymalnie 0,25 W/m2K. Jaką więc metodę ocieplenia zastosować?
Bariera dla chłodu
Najlepszą metodą ocieplania przegród budowlanych jest aplikacja materiału termoizolacyjnego od zimniejszej strony, a więc od wewnątrz garażu. Wybrać można płyty styropianowe lub z wełny mineralnej. Te pierwsze, ze względu na swoją nienasiąkliwość, znacznie lepiej sprawdzą się w garażach.
Trzeba pamiętać, że wjazd samochodu do garażu w sezonie zimowym powoduje wykraplanie się znacznej ilości pary wodnej. Jeśli w garażu myty jest również samochód, można garaż uznać za pomieszczenie mokre. Ewentualne zawilgocenie materiału termoizolacyjnego obniży jego właściwości cieplne.
Spośród styropianów EPS najlepsze efekty ocieplania dają grafitowe płyty o współczynniku przewodzenia ciepła lambda 0,031 W/mK, jak np. Knauf Therm ETIXX. Są one skuteczniejszym izolatorem niż zwykły styropian, dlatego stosuje się go w mniejszych grubościach. To duża zaleta zwłaszcza w przypadku ocieplania miejsc, w których liczy się oszczędność powierzchni.
Płyty ETIXX tworzą szczelną warstwę termoizolacji bez mostków termicznych. Zastosowanie styropianu o grubości 15 cm pozwoli spełnić z nawiązką wymagania wynikające z obecnych warunków technicznych i zniwelować mostki na łączeniach ścian z podłogą na gruncie.
Do ocieplania stropu nad nieogrzewanym garażem polecane są np. płyty Knauf Therm Expert Dach/Podłoga EPS 80 λ 31 o tym samym współczynniku przewodzenia ciepła lambda na poziomie 0,031 W/mK. Tworzy to równomierną i jednolitą warstwę termoizolacji, która jest trwałą i efektywną barierą dla ucieczki ciepła.
źródło i zdjęcia: Knauf