Badania NCBiR alarmują: w szkołach brakuje czystego powietrza
Pomiary przeprowadzone przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wykazały, że w polskich szkołach stężenie CO2 już po kilkudziesięciu minutach od rozpoczęcia lekcji przekracza normy nawet 4,5 razy. Takie warunki nie sprzyjają nauce, gdyż obniżają koncentrację i zdolności intelektualne uczniów.
Dodatkowo, w wielu szkołach stwierdzono również przekroczenia norm stężenia radonu, rakotwórczego gazu, który jest drugim po paleniu tytoniu czynnikiem ryzyka wystąpienia nowotworu płuc.
W przypadku szkoły w Święcicy, już przeprowadzone przed dwoma laty pomiary wykazały podwyższony poziom radonu. Wówczas jednak nie wprowadzono żadnych środków zaradczych. Dopiero po niedawnym ujawnieniu skali przekroczenia normy, dzieci skierowano na nauczanie zdalne, a następnie miały one kontynuować naukę w sąsiedniej placówce.
– Również problem radonu nie dotyczy jednej szkoły, o czym świadczą wyniki projektu „Szkolna radonowa mapa Polski”. Po przebadaniu prawie 50 placówek w całym kraju okazało się, że choć średnia ze wszystkich detektorów wyniosła 99 beklerów (Bq)/ m3, to były pomieszczenia, w których odczyt wskazał aż 907 Bq/m3, a maksymalna średnia w budynku wyniosła 705 Bq/m3. To wartości nawet dziesięciokrotnie przekraczające dopuszczalne norm. Ponad połowa zbadanych szkół powstała przed 1970 rokiem, a tylko trzy wybudowano po roku 2000 – komentuje Jarosław Popadyk, Menedżer ds. Wentylacji w Stiebel Eltron
Zdrowe powietrze w szkołach - co można zrobić?
Najskuteczniejszym sposobem na poprawę jakości powietrza w szkołach jest montaż wydajnej wentylacji mechanicznej z rekuperacją. System taki nie tylko usuwa nadmiar CO2 i radonu, ale również zapewnia kontrolę wilgotności powietrza i filtruje szkodliwe pyły i aerozole.
- Zarządzający szkołami podchodzą do problemu odpowiedzialnie. W odpowiedzi na ich potrzeby producenci wprowadzają do oferty dostosowane stricte do potrzeb szkół i obiektów publicznych system wydajnej decentralnej wentylacji - mówi Jarosław Popadyk, ekspert Stiebel Eltron, wytwórcy rozwiązań wentylacyjnych i grzewczych.
Istotne jest również regularne wietrzenie sal lekcyjnych, zwłaszcza podczas przerwy w zajęciach. W przypadku szkół, w których występuje problem z radonem, zaleca się uszczelnienie fundamentów.
Dodatkowe rozwiązania dla poprawy jakości powietrza w szkołach
Naścienne czujniki CO2 – automatycznie regulują wydajność nawiewu i wyciągu powietrza, utrzymując jego optymalny poziom.
- Dodatkowo można stosować naścienny czujnik mierzący stężenie CO2 w pomieszczeniu. Całkowicie automatycznie reguluje on wydajność nawiewu i wyciągu powietrza, żeby poziom CO2 był poniżej ustawionej wartości. W razie pożaru lub zaniku napięcia przytrzymywane przez sprężyny zawory powietrza zewnętrznego i zużytego zamykają kanały przepływowe, przyczyniając się do ograniczenia rozprzestrzeniania się pożaru i dymu w budynku - wyjaśnia Jarosław Popadyk ze Stiebel Eltron
- Decentralne wentylatory - zapewniają nawiew i wyciąg powietrza bez systemu orurowania, co ułatwia montaż w istniejących budynkach.
- Filtry powietrza - usuwają z powietrza szkodliwe pyły, aerozole, bakterie i wirusy.
Zdrowie i bezpieczeństwo uczniów to priorytet
Zapewnienie zdrowego i czystego powietrza w szkołach to obowiązek dyrekcji i organów prowadzących. Inwestycja w nowoczesne systemy wentylacji i regularne pomiary jakości powietrza to klucz do stworzenia komfortowych i bezpiecznych warunków do nauki dla wszystkich uczniów.
Zadbajmy o zdrowe powietrze w polskich szkołach!
źródło i zdjęcia: Stiebel Letron Polska