Zbyt dużo dwutlenku węgla w szkołach? Jak zapewnić zdrowe warunki do nauki?

Wysokie stężenie CO2 i radonu w szkołach to poważny problem, który negatywnie wpływa na zdrowie i koncentrację uczniów. Jakie kroki należy podjąć, aby zapewnić im komfortowe i bezpieczne warunki do nauki? W tym artykule przedstawiamy sprawdzone rozwiązania, które pomogą w walce z nadmiarem szkodliwych substancji w powietrzu.

Zbyt dużo dwutlenku węgla w szkołach? Jak zapewnić zdrowe warunki do nauki?
Stiebel Eltron Polska Pompy ciepła, wentylacja i rekuperacja, ogrzewacze wody, ogrzewacze pomieszczeń
Dane kontaktowe:
22 609 20 30
Działkowa 2 02-234 Warszawa

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Badania NCBiR alarmują: w szkołach brakuje czystego powietrza

Pomiary przeprowadzone przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wykazały, że w polskich szkołach stężenie CO2 już po kilkudziesięciu minutach od rozpoczęcia lekcji przekracza normy nawet 4,5 razy. Takie warunki nie sprzyjają nauce, gdyż obniżają koncentrację i zdolności intelektualne uczniów.

Dodatkowo, w wielu szkołach stwierdzono również przekroczenia norm stężenia radonu, rakotwórczego gazu, który jest drugim po paleniu tytoniu czynnikiem ryzyka wystąpienia nowotworu płuc.

W przypadku szkoły w Święcicy, już przeprowadzone przed dwoma laty pomiary wykazały podwyższony poziom radonu. Wówczas jednak nie wprowadzono żadnych środków zaradczych. Dopiero po niedawnym ujawnieniu skali przekroczenia normy, dzieci skierowano na nauczanie zdalne, a następnie miały one kontynuować naukę w sąsiedniej placówce.

Również problem radonu nie dotyczy jednej szkoły, o czym świadczą wyniki projektu „Szkolna radonowa mapa Polski”. Po przebadaniu prawie 50 placówek w całym kraju okazało się, że choć średnia ze wszystkich detektorów wyniosła 99 beklerów (Bq)/ m3, to były pomieszczenia, w których odczyt wskazał aż 907 Bq/m3, a maksymalna średnia w budynku wyniosła 705 Bq/m3. To wartości nawet dziesięciokrotnie przekraczające dopuszczalne norm. Ponad połowa zbadanych szkół powstała przed 1970 rokiem, a tylko trzy wybudowano po roku 2000 – komentuje Jarosław Popadyk, Menedżer ds. Wentylacji w Stiebel Eltron

Zdrowe powietrze w szkołach - co można zrobić?

Najskuteczniejszym sposobem na poprawę jakości powietrza w szkołach jest montaż wydajnej wentylacji mechanicznej z rekuperacją. System taki nie tylko usuwa nadmiar CO2 i radonu, ale również zapewnia kontrolę wilgotności powietrza i filtruje szkodliwe pyły i aerozole.

- Zarządzający szkołami podchodzą do problemu odpowiedzialnie. W odpowiedzi na ich potrzeby producenci wprowadzają do oferty dostosowane stricte do potrzeb szkół i obiektów publicznych system wydajnej decentralnej wentylacji - mówi Jarosław Popadyk, ekspert Stiebel Eltron, wytwórcy rozwiązań wentylacyjnych i grzewczych.

Istotne jest również regularne wietrzenie sal lekcyjnych, zwłaszcza podczas przerwy w zajęciach. W przypadku szkół, w których występuje problem z radonem, zaleca się uszczelnienie fundamentów.

Dodatkowe rozwiązania dla poprawy jakości powietrza w szkołach

Naścienne czujniki CO2 – automatycznie regulują wydajność nawiewu i wyciągu powietrza, utrzymując jego optymalny poziom.

- Dodatkowo można stosować naścienny czujnik mierzący stężenie CO2 w pomieszczeniu. Całkowicie automatycznie reguluje on wydajność nawiewu i wyciągu powietrza, żeby poziom CO2 był poniżej ustawionej wartości. W razie pożaru lub zaniku napięcia przytrzymywane przez sprężyny zawory powietrza zewnętrznego i zużytego zamykają kanały przepływowe, przyczyniając się do ograniczenia rozprzestrzeniania się pożaru i dymu w budynku - wyjaśnia Jarosław Popadyk ze Stiebel Eltron

  • Decentralne wentylatory - zapewniają nawiew i wyciąg powietrza bez systemu orurowania, co ułatwia montaż w istniejących budynkach.
  • Filtry powietrza - usuwają z powietrza szkodliwe pyły, aerozole, bakterie i wirusy.

Zdrowie i bezpieczeństwo uczniów to priorytet

Zapewnienie zdrowego i czystego powietrza w szkołach to obowiązek dyrekcji i organów prowadzących. Inwestycja w nowoczesne systemy wentylacji i regularne pomiary jakości powietrza to klucz do stworzenia komfortowych i bezpiecznych warunków do nauki dla wszystkich uczniów.

Zadbajmy o zdrowe powietrze w polskich szkołach!

źródło i zdjęcia: Stiebel Letron Polska

Autor
Aleksander Rembisz
Aleksander Rembisz

Ciągły kontakt z ludźmi to dla mnie prawdziwa przyjemność i naturalne środowisko pracy. Może właśnie dlatego w redakcji czuję się niczym ryba w wodzie. Moja przygoda z pracą w wydawnictwie i budowlaną prasą branżową zaczęła się całkiem niewinnie - ponad 20 lat temu - jeszcze na studiach. I tak oto inżynier budowlany został redaktorem. Początkowo zakres moich obowiązków obejmował przygotowanie do druku wydań branżowych, ale wraz z rozwojem mediów musiałem siłą rzeczy przebranżowić się na copywritera, moderatora forum branżowego i administratora profili redakcyjnych na platformach SM. Znajdziecie mnie na Facebook - Budomisja Złote Porady Budowlańców, Linkedin - Grupa Budujemy Dom, forum.budujemydom.pl, oraz ślad po mnie na portalach budujemydom.pl i budownictwob2b.pl.